امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265016
۶۵۱۴
۱
۰
نسخه چاپی

سرطان کولون یا روده بزرگ؛ علائم و اهمیت پیشگیری از آن

سرطان کولون یا روده بزرگ؛ علائم و اهمیت پیشگیری از آن

سرطان کولون یا روده بزرگ (Colorectal Cancer) معمولا بر روده بزرگ و در قسمت انتهایی روده تاثیر گذار است. روده بزرگ شامل چندین قسمت ازجمله آپاندیس ، بخش صعودی روده، بخش s شکل، بخش نزولی می باشد و  راست روده می باشد. همچنین نکته قابل توجه این است که  طول روده بزرگ بین ۱ تا ۱٫۵ متر است.

سرطان کولون یا سرطان روده بزرگ

سرطان کولون یا سرطان روده بزرگ معمولا هنگامی شروع می شود که توده ای از سلول های کوچک خوش خیم به نام Adenomatous Polyps در روده بزرگ ایجاد می شود. در این حالت ممکن است این سلول ها بدون حالت سرطانی باقی بمانند یا شروع به تشکیل سلول های سرطانی کنند . علائم اولیه سرطان کولون معمولا مدفوع غیر طبیعی است . سایر علائم در مراحل اولیه کمبود اشتها ، کاهش وزن و ضعف می باشد .

اگر پزشکان این بیماری را زود تشخیص دهند، تقریبا قابل درمان است. سرطان روده هم در زنان هم در مردان شایع است. سومین سرطان عامل مرگ و میر در جهان است. سرطان روده ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشد. خوش خیم بدین معنی است که تومور گسترش نخواهد یافت، در حالی که تومور بدخیم شامل سلول هایی است که می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند و به آنها آسیب برساند.

انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که بزرگسالان بالای ۵۰ سال به طور منظم تست های مربوط به سرطان کولون را انجام دهند ، مخصوصا اگر دارای سابقه ارثی در خانواده خود بوده اند . هدف از غربال گری سرطان روده بزرگ کشف سرطان در اسرع وقت و جلوگیری از گسترش آن است . چکاپ های ماهیانه به پزشکان کمک می کند تا رشد سلول های پیش سرطانی به نام پلیپ را متوقف کنند و مانع رشد تومور های سرطانی شوند .

علائم سرطان روده

معمولا در مراحل اولیه سرطان روده علائمی وجود ندارد اما با پیشرفت آن نشانه هایی ممکن است ظاهر شود. به همین دلیل انجام چک آپ برای این بیماری بسیار حائز اهمیت است. 

از علائم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- یبوست یا اسهال

2- تغییر در  میزان مدفوع

3- مدفوع شل و باریک

4- خونریزی مقعدی و مشاهده خون در مدفوع

5- دل درد، گرفتگی و نفخ

6- درد در زمان دفع مدفوع

7- ضعف و خستگی

8- کاهش وزن ناگهانی

9- سندرم روده تحریک پذیر

10- درد ناحیه شکمی، نفخ و ناراحتی معده

11- ایجاد اسهال یا تغییر شکل در مدفوع

12- خون ریزی مقعد یا اسهال خونی

13- احساس ضعف و خستگی

14- تهوع یا استفراغ

15- تغییر محسوس در اشتها و کاهش وزن

16- زردی

سرطان کولون یا روده بزرگ؛ علائم و اهمیت پیشگیری از آن

دلایل و عوامل سرطان روده

به طور معمول، سلول های بدن دنبال روند منظم رشد، تقسیم و مرگ هستند. سرطان زمانی اتفاق می افتد که سلول ها بدون کنترل رشد و بدون مرگ می کنند. علل دقیق ناشناخته است، اما سرطان روده بزرگ دارای چندین عامل خطر بالقوه است.                                      

پولیپ روده

پولیپ ها داخل روده رشد می‌کنند. اکثر آنها بی خطر هستند، ولی برخی از آن‌ها می‌توانند به سرطان روده تبدیل شوند.

پولیپ های کولون معمولا باعث درد و یا تغییر عادت های روده ای نمی شوند مگر آن که بزرگ شوند و بخشی از روده بزرگ را مسدود می کنند. این علائم نادر هستند، زیرا پولیپ ها قبل از اینکه به اندازه کافی بزرگ شوند تا مشکلات ایجاد کنند، کشف و حذف می شوند. پولیپ های روده معمولا علائمی ایجاد نمی کنند، مگر اینکه اندازه آنها بزرگتر از 1 سانتیمتر باشند. شایعترین علامت، خونریزی رکتوم است. گاهی اوقات خونریزی ممکن است واضح نباشد و ممکن است پس از انجام آزمایش غربالگری برای خون در مدفوع کشف شود.

ژن ها

رشد سلول های کنترل نشده ممکن است به علت آسیب ژنتیکی رخ دهد یا اگر تغییرات در DNA موجب بروز تقسیم سلولی شود. استعداد ژنتیکی را می توان از اعضای خانواده به ارث برد، اما بیشتر سرطان روده بزرگ در افراد بدون سابقه خانوادگی رخ می دهد.

صفات، عادت ها و رژیم غذایی

سن عامل مهمی برای سرطان کولون است. حدود 91 درصد از کسانی که تشخیص می دهند بیش از 50 سال دارند. سرطان کولون بیشتر در افرادی که دارای چاقی رژیم غذایی ناسالم هستند و کسانی که  عادت سیگار کشیدن دارند بیشتر است.

پژوهشگران می گویند موادی که باعث تغییر در باکتری های روده می شوند ممکن است باعث توسعه پولیپ ها در روده شوند. مطالعات اخیر  نشان می دهند که مصرف آنتی بیوتیک ها به مدت طولانی در اوایل و میانه میان سالی  می تواند خطر رشد سلول های پیش سرطانی در روده بزرگ را افزایش دهد.

زنان در بین سنین 20 تا 50 سالگی، که 2 هفته یا بیشتر از آنتی بیوتیک ها استفاده کرده اند، در سنین 60 سالگی نسبت که کسانی که از این نوع دارو ها برای مدت طولانی استفاده نکرده اند بیشتر  احتمال داشتن ضایعات در روده بزرگ را دارند.

اگر این پولیپ ها از روده در زمان مناسب خارج نشوند، می توانند منجر به سرطان روده بزرگ شوند. این مساله نشان می دهد که تغییرات در باکتری های طبیعی روده که توسط آنتی بیوتیک ها ایجاد می شود، ممکن است برخی افراد را به سرطان روده (سرطان کولون) مبتلا سازند.

مصرف بلند مدت آنتی بیوتیک ها و سرطان روده

اگرچه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ افزایش یافته است، اما در سطحی نیست که هر شخصی که از آنتی بیوتیک ها استفاده می کند را نگران سازد. برای درک رابطه میان تغییرات در باکتری های روده و سرطان روده بزرگ و سرطان مقعد باید تحقیقات بیشتری انجام شود. آنتی بیوتیک ها  تنوع و تعداد باکتری های موجود در روده (میکروبیوم) را مختل می کنند. آنها همچنین مقاومت در برابر باکتری های سمی را کاهش می دهند که همه این ها می توانند نقش مهمی در رشد سلول های پیش سرطانی داشته باشند. علاوه بر این، باکتر ی هایی که نیاز به آنتی بیوتیک دارند، ممکن است التهاب روده ایجاد کنند، که خطر شناخته ای برای سرطان روده است.

در یک گزارش، اطلاعاتی در مورد  بیش از 16600 زن بالای 60 سال جمع آوری شد. در این گزارش، زنان سابقه استفاده از آنتی بیوتیک میان سنین 20 تا 59 سال را داشته اند. همچنین آن ها بین سال های 2004 تا 2010 حداقل یک بار تست  کولونوسکوپی انجام داده اند. در میان این افراد تقریبا 1200 پولیپ پیش سرطانی در روده در این تحقیقات یافت شد. استفاده از آنتی بیوتیک ها در طول چهار سال گذشته رابطه ای با افزایش خطر پولیپ های روده ندارند اما استفاده بلندمدت در گذشته های دور به این موضوع وابسته است.

به عنوان مثال شانس زنی که در بین 20 تا 30 سالگی، دو ماه مصرف آنتی بیوتیک داشته است، نسبت به زنانی که این دارو را به مدت طولانی مصرف نکرده اند، برای ابتلا به پولیپ روده 36 درصد افزایش می یابد. محققان دریافته اند که این خطر زمانی که سن مصرف بین 40 تا 50 سالگی باشد، بیشتر هم می شود.

استفاده کوتاه مدت این دارو نیز بی خطر نیست. حتی استفاده از آنتی بیوتیک ها بیش از 15 روز بین سنین 20 تا 59 سال، خطر ابتلا به پولیپ روده را طبق تحقیقات افزایش می دهد.

تحقیقات بیشتر برای تعیین علت و بررسی آن ها در تعیین میزان تکامل و درست بودن آن یافته ها اهمیت دارد. محققان اذعان دارند که این مطالعات دارای محدودیت هایی است، به عنوان مثال هیچ اطلاعاتی از نوع انتی بیوتیکی که استفاده شده در دست نیست. هچنین ممکن است رشد پولیپ ها قبل از استفاد از آنتی بیوتیک ها شروع شده باشد.

تشخیص سرطان روده

کولونوسکوپی

اکثر افرادی که به سن 50 سال می‌رسند، می‌بایستی هر ده سال یک بار تست کولونوسکوپی را انجام دهند.

این تست یک لوله باریک را به همراه یک دوربین برای نگاه کردن به کل روده و مقعد به داخل می‌فرستد و می‌تواند کمک کند تا با یافتن تومورها و خارج کردن آن‌ها از سرطان روده جلوگیری شود.

کولونوسکوپی مجازی

این روش از یک دستگاه سی تی اسکن برای نمایش سه بعدی روده استفاده می‌کند که می‌تواند پولیپ یا هر مشکل دیگری را بدون گذاشتن دوربین درون بدن شما نمایش دهد. مشکل اصلی این تست ها این است که ممکن است پولیپ های کوچک را از دست بدهند.

پزشک شما هر 5 سال یک بار این آزمایش را توصیه می‌کند.

باریوم انما (  (Barium Enema

این اشعه ایکس به پزشک شما این امکان را می‌دهد تا نگاهی اجمالی به روده و مقعد شما بیاندازد. این یک راه دیگر برای تشخیص پولیپ ها، تومورها و دیگر تغییرات روده است. مانند کولونوسکوپی مجازی، پزشک هرگونه علائم غیر معمول را دنبال می‌کند. پزشک شما به شما پیشنهاد می‌کند هر 5 سال یک بار این تست را بدهید.

آزمایش مدفوع خونی

این آزمایش می‌تواند نشان دهد که آیا شما خون در مدفوع خود دارید که می‌تواند نشانه ای از سرطان روده باشد. شما دو یا سه نمونه کوچک از مدفوع خود را برای انجام تست تحویل می‌دهید.

این تست را پزشکان سالی یک مرتبه به شما توصیه می‌کنند، اگر نمونه‌های شما علائمی از خون داشته باشند، ممکن است شما نیاز به کلونوسکوپی داشته باشید.

اگر آزمایش منشأ تومور احتمالی‌ را نشان داد، قدم بعدی بیوپسی (Biopsy ) است. در حین کولونوسکوپی پزشک شما پولیپ ها و نمونه بافت هایی از قسمتی که مشکوک به نظر می‌رسد را بر می‌دارد. متخصصان بافت را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کنند تا ببینند آیا سرطانی است یا خیر.

سرطان کولون یا روده بزرگ؛ علائم و اهمیت پیشگیری از آن

5 مرحله سرطان کولون یا سرطان روده بزرگ

مرحله ۰ (carcinoma) : تشخیص آن زمانی است که سرطان به لایه های درونی کولون یا رکتوم نفوذ نکرده است .

مرحله 1 : تشخیص آن زمانی است که سرطان در پوشش سطحی کولون یا رکتوم رشد کرده و خارج از دیواره روده بزرگ گسترش یافته است .

مرحله 2 : سرطان از طریق دیواره روده بزرگ وارد شده ولی به وسیله جریان خون به قسمت های دیگر بدن منتقل نشده و به گروه های لنفاوی نفوذ نکرده است .

مرحله 3 : سرطان به گروه های لنفاوی منتقل شده اما در بخش لنفاوی سیستمی وجود دارد که به حذف سموم و جلوگیری از بیماری ها کمک می کند پس هنوز سرطان به سایر اندام های بدن گسترش نیافته.

مرحله 4 : سرطان به سایر ارگان های بدن رسیده و گروه های لنفاوی را آلوده کرده است و درمان آن بسیار مشکل است .

تحقیقات نشان می دهد که حدود ۸۰-۹۰ درصد افراد مبتلا به سرطان کولون یا سرطان روده بزرگ پس از تشخیص و درمان در مراحل اولیه می توانند تا بیش از ۵ سال پس از آن زندگی کنند اما متاسفانه هنگامی که سرطان به مرحله ۳ یا ۴ ادامه می یابد حدود ۱۱-۵۳ درصد کمتر از ۵ سال عمر می کنند . پیش از آنکه سرطان کولون تشخیص داده شود ، پیشگیری از آن ساده تر است و شما می توانید با تغییرات در رژیم غذایی و شیوه زندگی خود خطر ابتلا به این بیماری را تا حد زیادی کاهش دهید .

سرطان کولون یا روده بزرگ؛ علائم و اهمیت پیشگیری از آن

درمان سرطان روده

عمل جراحی

جراحی برای حذف بخشی یا تمام کولون است. جراح، بخشی از کولون را که حاوی سرطان و ناحیه های اطراف آن است حذف می کند.

جراحی لاپاروسکوپی، با استفاده از چند برش کوچک در شکم، ممکن است گزینه ای برای حذف پولیپ های بزرگ باشد.

از جراحی لاپاراسکوپی در موارد زیر استفاده می شود:

- داشتن پولیپ های خانوادگی

- بی اختیاری مدفوع 

- پرولاپس مقعد

- زخم در روده

- برخی سرطان های مقعد

جراحی پالتی ممکن است علائم را در موارد سرطان های غیر قابل درمان یا پیشرفته تسکین دهد. هدف این است که هرگونه انسداد کولون را از بین ببرید و درد، خونریزی و سایر علائم را کنترل کنید.

انواع مختلف جراحی وجود دارد که ممکن است برای درمان سرطان کولون استفاده شود:

  • کولکتومی جزئی: همان طور که از نام آن پیداست، این زمانی است که جراح فقط بخشی از روده را حذف می کند .اگر شما عمل کولکتومی جزئی انجام دهید، اجابت مزاج شما باید به همان گونهکه قبل از سرطان بود، برگردد.
  • کولکتومی راست: در جراحی یک کالکتومی راست، سمت راست روده بزرگ برداشته می شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی استفاده از  مواد شیمیایی است که با تخریب پروتئین یا DNA به منظور آسیب رساندن به سلول های سرطانی و کشتن سلول های سرطانی آنها را متوقف می کند.

عوارض جانبی رایج شیمی درمانی عبارتند از:

- ریزش مو

- حالت تهوع

- خستگی

- استفراغ

مبارزه با سرطان پیشرفته

گاهی سرطان روده پیشرفته همچنان می‌تواند درمان شود، حتی اگر به گره های لنفاوی رسیده باشد (مرحله 4)

درمان این مرحله شامل جراحی و شیمی درمانی می‌شود. پرتودرمانی هم گاهی یک گزینه درمان محسوب می‌شود. اگر بیماری به نواحی دیگر گسترش یافت یا بازگشت احتمالاً درمان آن دشوار تر خواهد بود. اما شیمی درمانی و پرتو درمانی کمک می‌کنند تا بیشتر زنده بمانید.

سرطان کولون یا روده بزرگ؛ علائم و اهمیت پیشگیری از آن

پیش گیری از سرطان روده

مواردی که توسط افراد برای پیشگیری از سرطان روده قابل کنترل نیستند

- سن، این بیماری بیشتر، در افراد بالای 50 سال دیده می‌شود.

- پولیپ ها و بیماری روده التهابی

- سابقه خانوادگی سرطان روده

مواردی که توسط افراد  برای پیشگیری از سرطان روده قابل کنترل هستند

- رژیم غذایی مغذی

- ورزش کافی

- کنترل چربی بدن

موارد بالا 45 درصد سرطان روده را کاهش می‌دهند.

برای پیشگیری از سرطان روده از موارد زیر دوری کنید:

1- خوردن مقدار زیاد گوشت  فرآوری شده یا پخته شده در دمای بالا

2- چاقی (مقدار زیادی چربی دور کمر)

3- عدم ورزش کافی

4- سیگار کشیدن

5- مصرف الکل زیاد


کاهش خطر ابتلای مجدد به سرطان روده با مصرف آجیل

تحقیقات نشان می دهد خوردن آجیل درختی می تواند به بیماران مبتلا به سرطان کولون مرحله 3 کمک کند. مصرف حداقل 60 گرم آجیل در هر هفته می تواند خطر عود کردن مجدد سرطان روده را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و برای بیمارانی که درمان را برای سرطان کولون مرحله 3 گذرانده اند، می تواند خطر مرگ را بیش از نصف کاهش دهد. این یافته طبق نتایج تحقیقات جدید انجمن سالانه انکولوژی بالینی آمریکا بدست آمده است که با توجه به این تحقیقات 95520 مورد جدید سرطان روده هر ساله در آمریکا تشخیص داده می شود. برای بیماران دچار سرطان روده مرحله 3، که در آن سرطان به گره های لنفاوی یا بافت های مجاور آن گسترش یافته است، احتمال ادامه زندگی به مدت 5 سال از 53 تا 89 درصد است.

 فندق، گردو و بادام همه آجیل های درختی هستند و تعدادی از مطالعات مزایای سلامتی بالقوه آنها را ثبت کرده اند.

برای مثال، یک مطالعه در سال 2014 منتشر شدکه مربوط به مصرف گردو و کاهش خطر ابتلا به چاقی و سندرم متابولیک است، در حالی که سایر تحقیقات رابطه مصرف گردو را با سلامت قلب نشان می دهند. بیماران مبتلا به سرطان کولون باید به عنوان بخشی از یک رژیم سالم از آجیل های درختی استفاده کنند. محققان برای تایید یافته های خود، 826 بیمار مبتلا به سرطان کولون مرحله 3 را تجزیه و تحلیل کردند. بیماران کسانی بودند که شیمی درمانی آن ها رو به اتمام بود. برای آزمایش، بیماران می بایستی یک پرسش نامه در مورد برنامه غذایی خود پر می کردند. محققان از این پرسش نامه برای محاسبه میزان مصرف هفتگی آجیل بیماران و این که آیا مصرف آجیل با کاهش خطر عود کردن مجدد سرطان روده بزرگ دارد یا خیر استفاده کردند.

خطر ابتلا به سرطان کولون در افرادی که هر هفته مصرف حداقل 60 گرم  آجیل داشتند، در مقایسه با بیماران که مصرف آجیل نداشتند، 42 درصد کمتر بود و همچنین 57 درصد خطر مرگ کمتری داشتند. با این حال، در تحقیقات دقیق تر، محققان دریافتند که تنها مصرف میوه آجیل درختی این مزایا را ارائه می دهد؛ خطر ابتلا به سرطان کولون در بیمارانی که حداقل 60 گرم آجیل در هر هفته خوردند، 46 درصد کمتر بود، در حالی که خطر مرگ آن ها 53 درصد کمتر بود.


باید تأکید کرد که پژوهشگران پیشنهاد نمی کنند که خوردن آجیل باید جایگزین شیمی درمانی استاندارد و سایر روش های درمان سرطان روده بزرگ باشد که بطور چشمگیری باعث بهبود بیماران می شوند. در عوض، بیماران مبتلا به سرطان کولون باید خوش بین باشند، و باید یک رژیم غذایی سالم، شامل آجیل درختی را داشته باشند که نه تنها آنها را سالم نگه می دارد، بلکه ممکن است احتمال بازگشت سرطان را نیز کاهش دهد. در مطالعات آینده، محققان اینکه چگونه مصرف آجیل بر خطر ابتلا به سرطان و مرگ بیماران در مراحل بعدی سرطان روده بزرگ تاثیر می گذارد را بررسی می کنند.


سرطان کولون یا روده بزرگ؛ علائم و اهمیت پیشگیری از آن

غذاهای مفید برای سرطان روده بزرگ

افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها و فیبر

درماه نوامبر سال ۲۰۱۷ مجله انجمن پزشکی آمریکا شواهدی را منتشر کرد که نشان می داد مصرف فیبر در رژیم غذایی علاوه بر کاهش ریسک ابتلا به سرطان کولون شانس بقا را پس از ابتلا به این بیماری افزایش می دهد . این شواهد نتیجه مطالعه ۸ ساله روی ۱۶۰۰ بزرگسال مبتلا به سرطان کولون در مرحله ۱-۳ بود . محققان دریافتند که هر ۵ گرم فیبر در رژیم غذایی ۲۲ درصد ریسک مرگ و میر ناشی از سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد .

مهم ترین غذاهایی که سرشار از فیبر هستند عبارتند از :

- آووکادو

- انواع توت

- سیب و گلابی

- جو دو سر پرک

- انجیر و خرما

- کنگر فرنگی

- لوبیا سبز

- کدوحلوایی

- کلم بروکسل

- انواع لوبیا و نخود

- بادام ، گردو و تخم کتان

- کینوا و برنج قهوه ای

همچنین غذاهایی که با سرطان مبارزه می کنند و مانع ایجاد التهاب می شوند

- سبزیجات تیره رنگ مانند کله و اسفناج

- ادویه هایی مانند زردچوبه ، زنجبیل ، اورگانو

- سیرخام

- قارچ، هویج ، لبو، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای

- اعضای خانواده کلم مانند بروکلی و گل کلم

- اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی سالمون

- چای سبز

- روغن زیتون و روغن نارگیل

- مصرف غذاهایی که موجب ایجاد التهاب می شوند مانند غذاهای فرآوری شده (سوسیس ، کالباس ، هات داگ ، گوشت های دودی شده ، سالامی ، تنقلات بی ارزش مثل چیپس و پفک) ریسک ابتلا به سرطان کولون را افزایش می دهند .

با داشتن این علائم به پژشک مراجعه کنید

 کم خونی

تشخیص کم خونی ممکن است اولین نشانه‌ای باشد که شما خونریزی داخلی دارید حتی اگر نشانه‌های آن را مشاهده نکرده باشید. اگر فردی در دوران قاعدگی خود باشد، کم خونی کمتر از بقیه موارد نشان دهنده سرطان خواهد بود. اما اگر مردی به کم خونی مبتلا باشد باید وجود خونریزی در قسمتی از بدن را در نظر بگیرید. در برخی از موارد امکان خونریزی داخلی شش ماه قبل از مشاهده آن در آزمایش‌ها وجود دارد. در اینگونه موارد فرد متوجه هیچ چیزی نمی‌شود. اگر نشانه‌های کم خونی همچون خستگی یا سرگیجه را داشتید حتما با یک پزشک مشورت کنید.

تنگی نفس

عارضه دیگر خونریزی داخلی تنگی نفس است. اگر خونریزی تهاجمی یا استفراغ همراه با خون نداشته باشید، بدن پلاسمای بیشتری را در خون قرار می‌دهد بدون اینکه آهن یا گلبول‌های قرمز بیشتری ایجاد شود. همین امر موجب می‌شود بدن مقدار زیادی خون از دست ندهد اما توانایی خون برای حمل اکسیژن کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر نیز توجه به تنگی نفس بسیار مهم است.

 نفخ شدید

اگر مواد غذایی در مسیر روده مسدود شود، ممکن است احساس نفخ شدیدی داشته باشید. به یاد داشته باشید که نفخ اندک می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد. اما اگر علائم معده باقی ماند بهتراست به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر درد ثابتی در سمت راست شکم خود داشتید، به این معنی است که بیماری در مراحل نهایی خود قرار دارد و به سمت کبد نیز گسترش یافته است.

 یبوست شدید

اگر یبوست شما زیاد حاد نیست جای نگرانی وجود ندارد اما اگر این مشکل حادتر شد و ادامه داشت ممکن است نشانه سرطان روده بزرگ باشد. در برخی از موارد یبوست نشان دهنده یک مانع است و باید بررسی دقیقی شود.

 مدفوع باریک و نازکی

همیشه مدفوع خود را بررسی کنید حتی اگر خونی در آن وجود نداشته باشد. اگر مدفوع شما به طور دائم به شکل باریک و تنگ است ممکن است نشانه سرطان در روده بزرگ باشد. حالت تهوع دائمی نیز می‌تواند نشان‌دهنده مشکل باشد. پس با یک پزشک مشورت کنید.

 رنگ مدفوع عجیب و غیر عادی

خونریزی از مقعد ممکن است همیشه به رنگ قرمز روشن نباشد. مدفوع تیره و قیری شکل نشان‌دهنده خونریزی است. البته اینگونه موارد ممکن است توسط مواردی همچون زخم معده نیز ایجاد شود اما بهتر است در صورت مشاهده این مورد با یک پزشک مشورت کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید