امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 268373
۳۶۵۰
۱
۰
نسخه چاپی
Cesarean section

سزارین انتخابی و عوارض آن

درخواست بیمار و مختار بودن وی در امر تصمیم‌گیری از اساسی‌ترین اصول اخلاق پزشکی واحترام به شخصیت و استقلال بیمار یک وظیفه اخلاقی است و با توجه به همین امر برخی پزشکان اقدام به سزارین را در موارد غیر ضروری و تنها بر اساس خواست بیمار جایز می‌دانند. این شکل از سزارین ها را که نه بر اساس الزامات پزشکی بلکه بر اساس خواست مادر انجام می گیرد سزارین های انتخابی می نامند

سزارین انتخابی و عوارض آن

آیا سزارین یک انتخاب فردی است؟

درخواست بیمار و مختار بودن وی در امر تصمیم‌گیری از اساسی‌ترین اصول اخلاق پزشکی واحترام به شخصیت و استقلال بیمار یک وظیفه اخلاقی است و با توجه به همین امر برخی پزشکان اقدام به سزارین را در موارد غیر ضروری و تنها بر اساس خواست بیمار جایز می‌دانند. این شکل از سزارین ها را که نه بر اساس الزامات پزشکی بلکه بر اساس خواست مادر انجام می گیرد سزارین های انتخابی می نامند.

مادامی که سـزارین راه حـلی برای حفظ سلامت مادر یا فرزند باشد، انجام‌ دادن‌ آن ضروری است، اما افزایش چشمگیر گرایش بـه سـزارین‌های غـیر درمانی، آن را‌ از‌ الزام‌ برای بقا خارج ساخته و به یک ارزش مرجح تبدیل کرده اسـت.

درباره سزارین به عنوان یک انتخاب آزادانه یا یک ضرورت نظرات مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند بايد خود بيماران‌ حـق‌ انـتخاب‌ سـزارين را داشته باشند و نبايد انجام آن فقط منوط به شرايط بالينی خاص باشد‌. در مـقابل گـروهی ديگر سزارين انتخابی را خلاف اصول اخلاقی و پزشکی دانسته‌ اند‌.

زایمان یکی از پرچالش‌ترین رخدادهای زندگی یک زن مـتأهل اسـت. این واقعه از جهت زیستی، روانی‌، ذهنی‌ و اجتماعی‌ دربردارنده‌ی پیامدهای مهمی است.

در نتیجه‌ی رشد دانش بشر، این امکان‌ فراهم‌ آمـده کـه در کـنار زایمان طبیعی از روش سزارین ـ که یک نوع جراحی است ـ استفاده شـود‌. ابداع‌ روش‌ سزارین تاکنون جان مادران و نوزادان زیادی را نجات داده و از عوارضی مانند‌ تنگی‌ لگن‌، چند قلویی، دیابت شیرین، نـاهنجاری‌های جـنینی، نـارسایی مزمن رحمی- جنینی چاره‌جویی کرده است.

عمل سزارین به دلایل پزشکی مانند عدم تطابق سر جنین با لگن مادر، زجر جنین هنگام تولد، طرز غیرعادی قرار گرفتن جنین، مشکلات مربوط به جفت و بند ناف، سزارین قبلی، جنینی نارس و دیررس، چند قلویی برای زن هایی که قادر به زایمان طبیعی نیستند، انجام می شود.
عمل سزارین یک جراحی بزرگ با برش عمیق و بیهوشی است که مشکلات خاص خود مانند کم خونی، عفونت، آسیب به اندام های داخلی، افسردگی و دوره بهبود طولانی تر را به همراه دارد.

انجام دادن سزارین مانند هر عمل جراحی دیگر بـا‌ عـوارض‌ جـسمانی‌ و هزینه‌های اقتصادی همراه است. به همین دلیل، سازمان بهداشت جهانی در‌ سال‌ 1985 اعلام کـرد هـیچ توجیهی برای هیچ منطقه‌ای از جهان وجود ندارد‌ که‌ شیوع‌ سزارین آن بالاتر از 15 درصد بـاشد.

در سال‌ ١٩٩٧ کمتر از ١٠% زايمان ها بـا جـراحي سزارين بود. سپس‌ ميزان‌ آن‌ به ٢٨/١ درصد از زايمان ها رسيد. در سال ٢٠٠٥ زايمان در بيمارستان هاي خصوصي بيشتر از ‌‌٣٥‌% ديده شد و اين بالاتر از ميزان پيشنهادي سازمان جهاني سـلامت اسـت. امروزه متأسفانه در بعضی از جوامع استفاده از سزارين دچار افراط‌ شده و حتی حالت تجملی به خود گرفته است . در اروپا زايمان‌ به روش سزارين ١٠‌ تا‌ ٣٠% زايمان هـا را شـامل می شود.

اين وضعيت در ايران افزايش و رشـد قـابل ملاحظه ای نسبت به زايمان طبيعي دارد، به طوري که 40 تا 60% زايمان ها در کشور امروزه‌ با روش سزارين صورت می گيرد. بر طبق آمارهاي اعلام شده وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي، شيوع سزارين در ايران به طـور مـتوسط سه برابر بيشتر از آمارهای جهانی است . آمارهای جهانی نشان‌ می دهد در آمريکا و کشورهاي غربی آمار سزارين در سال 1965 از 4/5 درصد به 25%در سال 1980 افزايش يافت .

در ایران بخصوص در شهرهاي بزرگ آمـار سزارین بـه شـدت بالا رفته و همچنان سير صعودی دارد. در ایران به گفته یک متخصص زنان و زایمان و عضو کمیته ترویج زایمان طبیعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ایران بالاترین آمار سزارین را در جهان دارد، تقریبا در بیمارستان‌های دولتی آمار سزارین بین ۳۰ تا ۵۰ درصد و بیمارستان‌های خصوصی بالای ۹۰ درصد است. در صورتی که در کشورهای توسعه یافته و غربی، آمار سزارین بین ۲۰ درصد و حتی بعضی از کشورها حدود ۱۰ درصد است.

در پژهشی در ایران 75% سزارین های انجام شده به صورت انتخابی بوده است و این آمار بالا می تواند زنگ خطری برای دست اندرکاران بهداشتی کشور باشد و لزوم دقت و توجه بیشتر به انجام مشاوره های دقیق با مادران و آگاه نمودن آنان از عوارض زایمان به طریق سزارین را مشخص می کند.

کمیته جنبه های اخلاقی تولیدمثل و بهداشت زنان فدراسیون بین المللی ژنیکولوژی و مامایی عقیده دارد زایمان سزارین یک مداخله ی جراحی و دارای خطراتی برای مادر و جنین است که در مقایسه با زایمان طبیعی، به تسهیلات بیشتری نیاز دارد و انجام زایمان سزارین بدون اندیکاسیون، از نظر اخلاقی قابل توجیه نیست.

در ایران، ترس مادر از زایمان طبیعی و ترس از وقوع پیامدهای منفی در حین زایمان طبیعی، از علل افزایش زایمان سزارین در نظر گرفته شده اند. عوامل دیگری نیز مانند ناآگاهی بیماران، محرک های مالی، ترجیح پزشکان در سال های اخیر نقش پر رنگ تری یافته است.

سزارین انتخابی و عوارض آن

علل تمایل به سزارین

فقدان آگاهی از عوارض سزارین، نگرش منفی به زایمان طبیعی و نسبت دادن شایعات و عوارض نادرست به زایمان طبیعی از علل مهم روی آوردن زنان به سزارین است.

با توجه به اینکه زایمان طبیعی بهترین نوع زایمان است و انجام عمل جراحی سزارین، قاعدتاً محدود به مواردی است که زایمان از طریق کانال طبیعی میسر نبوده و یا با خطراتی جدی برای جنین یا مادر همراه باشد، بنابراین موارد استفاده از عمل سزارین محدود و مشخص بوده و الزاماً روش ارجح برای زایمان نیست. چرا که مانند هر عمل جراحی دیگر عوارض و خطرات فراوان برای مادر و نوزاد به همراه دارد. به طوری که خطر مرگ مادر در زایمان سزارین اورژانسی 8 برابر زایمان طبیعی گزارش شده است.

عوارض سزارین انتخابی

انتخاب روش زایمان سزارین از سوی مادر باردار، بدون علت پزشکی یا زمانی که ختم بارداری به صورت عمل سزارین با پیش بینی قبلی در دوران مراقبت های پری‌ناتال انجام شده باشد، سزارین انتخابی محسوب می شود.

امروزه سزارین های بدون علت بالینی موجب افزایش محسوس در میزان سزارین شده است.

این روش که فقط برای استفاده در موارد اورژانس و برای نجات مادر و جنین ابداع شده بود امروزه در بین جوامع شیوع بیشتری پیدا کرده است و به وسیله ای برای فرار از درد زایمان مبدل شده است، به طوری که در بسیاری از جوامع انجام زایمان با روش سزارین به یک فرهنگ مبدل گشته و بیش از نیمی از زنان داوطلبانه به انجام سزارین روی می آورند و این در حالی است که انجام این عمل جراحی خود عواقب بسیار زیادی برای مادر و جنین به همراه دارد از جمله عوارض بیهوشی، خونریزی، آمبولی، عفونت های بعد از عمل جراحی و میزان بالاتر مرگ و مادران پس از انجام عمل سزارین نسبت به زایمان طبیعی، که همه ی این عوامل با همدیگر به غیر از ایجاد عوارضِ جسمی و روانی برای مادر، موجب 2-3 برابر شدن هزینه ی زایمان برای مادر و خانواده می شوند، همچنین ناتوانی های مادر پس از انجام سزارین موجب عدم توجه و رسیدگی مادر و شیردهی ناصحیح نوزاد پس از تولد می گردد.

مطالعات مختلف نشان داده اند که سطح تحصیلات، سزارین قبلی، دیسترس تنفسی، بیماری های لگنی، دیابت بارداری از جمله عوامل موثر در نوع زایمان می باشند.

علاوه بر این که سزارین به عنوان یک جراحی شایع در اغلب موارد زایمانی انجام می شود و بسیاری از امکانات، تجهیزات و تخت های بیمارستانی و افراد مجرب در ارتباط با این عمل درگیر می شوند، میزان مرگ و میر و عوارض زایمانی در مادرانی که تحت این عمل قرار می گیرند، به طور چشمگیری بیش از مادرانی است که زایمان طبیعی دارند. البته بسیاری از مرگ ها به علت عوارضی است که منجر به سزارین می گردد، اما قسمتی نیز معلول خطرات بسیار زایمان از طریق جراحی می باشد. به طوری که میزان مرگ و میر مادران در اثر سزارین 7-2 برابر و میزان ناتوانی 10-5 برابر زایمان طبیعی است.

به علاوه عوارض مادری و مدت ماندن در بیمارستان را نیز افزایش می دهد.. خطرات عمده ای از قبیل عفونت شدید، خونریزی و بیهوشیف حملات ترمبوآمبولی و پنومونی استنشاقی، مادران را بعد از عمل تهدید می کند.

یکی از راه های کاهش سزارین، شناسایی علل تمایل بیماران به انجام سزارین است. فقدان آگاهی از عوارض سزارین، نگرش منفی به زایمان طبیعی و نسبت دادن شایعات و عوارض نادرست به زایمان طبیعی از علل مهم روی آوردن زنان به سزارین می باشند.

با توجه به این که زایمان طبیعی بهترین نوع زایمان است و انجام عمل جراحی سزارین، قاعدتاً محدود به مواردی است که زایمان از طریق کانال طبیعی میسر نبوده و یا با خطراتی جدی برای جنین یا مادر همراه باشد، بنابراین موارد استفاده از عمل سزارین محدود و مشخص بوده و الزاماً روش ارجح برای زایمان نیست. چرا که مانند هر عمل جراحی دیگر عوارض و خطرات فراوان برای مادر و نوزاد به همراه دارد. به طوری که خطر مرگ مادر در زایمان سزارین اورژانسی 8 برابر زایمان طبیعی گزارش شده است.

همچنین سزارین اورژانسی اغلب یک تجربه تروماتیک بوده و افسردگی پس از زایمان واسترس پس از سانحه را به همراه دارد.

منابع

سزارین انتخابی؛ رویکردی است اخلاقی یا غیراخلاقی – معصومه آباد – عفت السادات مرقاتی خویی

سزارین انتخابی واکاوی تجربه‌ی زیسته‌ی نمونه‌ای از زنان در شهر تهران – فاطمه جواهری – زینب هاشمی خواه

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید