امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280476
۵۳۵
۱
۰
نسخه چاپی

سلسله مراتب چیست؟ اهمیت سلسله مراتب در یک سازمان

سلسله مراتب چیست؟ اهمیت سلسله مراتب در یک سازمان

سلسله مراتب

سلسله مراتب ترتیبی از بخش ها است که در آن بخش هابه صورت «بالا»، «زیر» یا «در همان سطح» یکدیگر نشان داده می شوند.

سلسله مراتب سیستمی است که در آن اعضای یک سازمان یا جامعه بر اساس وضعیت نسبی یا اختیار رتبه بندی می شوند.

اهمیت سلسله مراتب در یک سازمان

1. پاسخگویی: بدون یک ساختار مستقر، همه سطوح کارکنان قادر به ایفای کارآمد نقش های خود نیستند. سلسله مراتب پروتکلی را ایجاد می کند که همه افراد درون سازمان را از بالا به پایین در مورد نحوه رسیدگی به مسائلی که شرکت را تحت تأثیر قرار می دهد آگاه می کند.

2. نظارت: هر نوع کاری مستلزم نظارت است. انتصاب سرپرست برای یک تیم بسیار مهم است تا تیم به خوبی کار کند. ناظر همچنین در قبال کار تیم خود پاسخگو است، او به همه نوع ایرادات اشاره می کند و قبل از اینکه تأثیر مخربی بر نتیجه داشته باشد آنها را برطرف می کند.

3. نظم و انضباط: با ایجاد سلسله مراتب در یک سازمان، کارمندان به طور طبیعی نظم و انضباط خواهند داشت، زیرا همه در برابر کسی پاسخگو هستند، نظم و انضباط و اخلاق برای انجام کارها، به ویژه در یک سازمان بزرگ، ضروری است.

4. تعهد: تعهد نقشی حیاتی برای دستیابی به هدف سازمانی ایفا می کند، کار در یک سازمان سلسله مراتبی شما مجبور می کند که ضرب الاجل ها را جدی تر بگیرید زیرا تحت نظارت و پاسخگویی هستید.

5. آموزش: یک سلسله مراتب باید به گونه ای طراحی شود که رهبر یا مدیر تیم برای آموزش زیردستان مهارت بیشتری داشته باشد، زیرا اعضای تیم همیشه مدیران یا رهبر تیم خود را برای راهنمایی و تجربه جستجو می کنند.

6. تفویض اختیار: یک سازمان سلسله مراتبی، مدیران خوبی را منصوب می‌کند که می‌دانند چگونه کار را با توجه به مهارت‌های تک تک اعضای تیم خود تفویض کنند و همچنین میزان حجم کاری را که هر یک می‌توانند از عهده آن برآیند، می‌دانند. در غیر این صورت، عملیات در همه جا بدون پیروی از یک الگوی ساختاری انجام می شود.

7. کار تیمی: یک هدف سازمان را نمی توان به تنهایی به دست آورد. یک سلسله مراتب به خوبی طراحی شده باعث ایجاد کار تیمی در بین کارکنان می شود. کارکنان اگر سلسله مراتب سازمان و جایگاه خود را در آن ساختار بدانند خوشحال می شوند، هیچ انتقام شخصی بین خود و مدیریت ندارند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید