امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264927
۶۴۰۶
۳
۰
نسخه چاپی
سندروم انفجار در سر یا سر انفجاری Exploding head syndrome (EHS)

سندروم انفجار در سر یا سر انفجاری | علل، علائم و راه درمان

سندرم انفجار سرنوعی اختلال شنیداری هیپناگوژیک نادر می‌باشد. مبتلایان به این سندرم معمولاً صدای بسیار بلندی مانند انفجار بمب، شلیک اسلحه، نواختن سنج، صدای زنگ یا گونه‌ای صدای بلند و ناشناخته را در هنگام خواب می‌شنوند، به شکلی که احساس می‌شود منشأ این صدا داخل سر است.

سندروم انفجار در سر

سندروم انفجار سر نوعی اختلال نادر شنیداری است که مبتلایان به این سندرم معمولاً صدای بلندی مانند انفجار بمب، شلیک اسلحه، صدای زنگ یا صداهای بلند و ناشناخته را در هنگام خواب می شنوند.

سندروم انفجار در سر

سندرم انفجار سر یا سندرم سرِ در حال انفجار اختلالی است که باعث می شود فرد به محض برخاستن از خواب یا زمانی که می خواهد به رختخواب برود، یک صدای بلند ناگهانی، شبیه انفجار در گوش خود احساس می کند. این اختلال کاملا بدون درد است و باعث ترس و اضطراب فرد می شود؛ در حالیکه هیچ توجیهی برای نشانه های این اختلال ندارد.

اين اختلال اولين‌بار در سال 1879 توسط پزشكی به نام سيلاس وير ويتچل تشريح شد، وی پس از معاينه دو مرد كه از شنيدن صدای ناقوس‌ مانند يا صدای شليك گلوله از خواب بيدار می شدند، اين اختلال را تخليه حسی ناميد. گرچه این اختلال تقریبا ناشناخته است ولی تحقیقات پژوهشگران علوم اعصاب و آمارگیری انجام شده در آمریکا نشان می دهد که درصد بالایی از جوانان (حدود 20 درصد) این پدیده عصبی را تجربه می کنند.

اطلاعات کمی در مورد این عارضه در دست است، ولی همین اطلاعات نشان می دهد که سندرم انفجار سر مربوط به زمانی است که مغز برای خواب آماده می شود.

افراد مبتلا به این سندروم به هنگام خواب یا بیداری، صداهایی بلند را درک می کنند که باعث سر درد شدید لحظه ای می شود. محققان هنوز دلیل اصلی این پدیده را نمی دانند، ولی بخشی از مغز بنام reticulum formation می تواند سبب بروز آن شود. این بخش در ساقه ی مغز و در پشت سر انسان قرار دارد که مرکز خواب  و فلج خواب را کنترل می کند.در مرحله ی اول خواب، نورون های شنوایی به تدریج خاموش می شوند تا صداها را نشنوند. در افراد مبتلا به سندروم انفجار سر، نورون ها نه تنها خاموش نمی شوند، بلکه صدایی بلند را به فرد القا می کنند.

قبلا تصور می شد که این اختلال مختص افراد میانسال است ولی به تازگی مشخص شده است که اغلب، جوانان به این عارضه مبتلا می شوند. به گفته برايان شارپلس، استاديار روانشناسی دانشگاه واشنگتن، هرفردي كه در معرض انواع اختلالات خواب قرار دارد ممكن است به اين سندروم مبتلا شود. به گفته وی استرس و فشارهای روحی نيز می توانند فراوانی وقوع آثار اين سندروم را افزايش دهند.

نشانه های ابتلا به سندروم انفجار در سر

در صورت ابتلا به سندرم انفجار سر ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

درست قبل از خوابیدن یا درست بعد از بیدار شدن در شب، تصور کنید سر و صدا و یا انفجاری ناگهانی در سرتان رخ داده است.

این صداها به طور معمول هیچ گونه دردی ندارد.

این وقایع ناگهان شما را با احساس ترس بیدار می کند.

همچنین مهم است بدانید که آیا چیز دیگری وجود دارد که موجب تولید این صدای بلند شده است یا خیر. سندرم انفجار سر ممکن است نتیجه یکی از موارد زیر باشد:

یک اختلال خواب دیگر

یک وضعیت پزشکی

مصرف دارو

اختلال در سلامت روان

سوء مصرف مواد

عوامل خطر سندروم انفجار در سر

مشخص نیست چه تعداد از افراد از سندروم انفجار سر رنج می برند. این اختلال ممکن است در زنان بیشتر از مردان باشد. این وضعیت می تواند در تمام سنین رخ دهد. بروز آن حتی در سنین کمتر از 10 سال نیز گزارش شده است. سن متوسطی ​​ که اولین بار این اختلال رخ می دهد، 58 سال است.

عوارض سندروم انفجار در سر

حس شنوایی و بصری

نکته دیگری که درباره مشکل خواب باید به آن اشاره کرد، مدل دیگری از پارازومنیا( بیماری شدید بی خوابی) است دانشمندان معتقدند که هر دو مشکل مربوط به خواب به هم مرتبط هستند. در هر دو مورد، فرد احساس هراس و هشدار میکند، و همچنین توهم بصری و شنیداری را تجربه می کنند.

مشکل گوش داخلی

آخرین نظریه مربوط به این نوع وضعیت ، به مشکل احتمالی گوش داخلی است، به خصوص در تونل اوستاچیان.ممکن است یک تغییر کوچک، یک ضایعه یا التهاب ،باعث ایجاد توهم شنوایی و سردرد شود با این حال، چراغ هایی را که بیماران می بینند توضیح برایشان وجود ندارد.

علت سندروم انفجار در سر

با اینکه هنوز محققان درک درستی از سندروم انفجار سر در خواب (EHS) ندارند، اما این اختلال خواب چندان هم نادر نیست، تقریباً 10 تا 18% افراد حداقل یکبار هم شده در زندگی‌شان دچار انفجار سر در خواب می‌‌شوند.

جالب است بدانید کسانی که موقع خواب رفتن یا بیدار شدن بختک یا همان فلج خواب را تجربه می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سندروم انفجار سر در خواب هستند. استرس زیاد و بیماری‌های روحی روانی نیز در ایجاد انفجار سر در خواب موثر هستند.

خانم‌ها بیشتر از آقایان گرفتار سندروم انفجار سر در خواب می‌شوند، این بیماری در سنین بالای 50 سال شایع‌تر است.

درمان سندروم انفجار در سر

اگر متوجه علائم انفجار سر شده و از خواب کافی محروم شده اید، سعی کنید شب ها بیشتر بخوابید. اکثر افراد به شش الی هشت ساعت خواب در شب نیاز دارند.

اگر استرس منجر به بروز علائم انفجار سر شده، باید برخی آرامش خود را حفظ کنید. این امر به جلوگیری از استرس و انفجار سر کمک خواهد کرد. تکنیک های رهایی از استرس می تواند شامل پیاده روی کوتاه، مطالعه قبل از خواب، یوگا، و یا هر چیز دیگری که به شما آرامش می دهد، باشد.

شواهدی مبنی بر این وجود دارد که داروی کلومیپرامین ممکن است در درمان علائم سندرم انفجار سر مفید باشد. اگر احساس می کنید به دارو نیاز دارید، بهتر است با یک متخصص خواب یا پزشک خود مشورت کنید.

  • منبع
  • مرکز تست خواب
  • ویکی پدیا
  • نمناک
  • پیژامه

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید