امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 270980
۲۲۵۸
۱
۰
نسخه چاپی
سنگ کلیه (Kidney stone disease)

سنگ کلیه و دفع آن | علت و علائم سنگ کلیه

سنگ کلیه،‌ رایج‌ترین اختلال مجاری ادراری است. سنگ های کلیه مواد معدنی کریستالی سخت هستند که وقتی ادرار بیش از حد غلیظ می‌شود، در کلیه تشکیل می‌شوند. اندازه و شکل سنگ کلیه می‌تواند بسیار متفاوت باشد و اغلب برای افراد ۲۰-۴۰ ساله رخ می‌دهد.

راه های درمان و تشخیص سنگ کلیه

سنگ کلیه ذرات کوچک و سخت هستند که در یک یا هر دو کلیه تشکیل می شوند.

سنگ کلیه

سنگ کلیه، ذرات کوچک و سختی است که در یک یا هر دو کلیه تشکیل می‌شود و گاهی به داخل حالب‌ها (لوله‌های باریکی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه منتقل می‌کنند) انتقال می‌یابند. سنگ کلیه از نظر اندازه از یک دانه شن تا حدود یک توپ کوچک متغیر بوده و ممکن است منفرد یا متعدد باشد. سنگ کلیه معمولاً بزرگسالان بالای ۲۰ سال از هر دو جنس (مرد و زن) را مبتلا می‌سازد، ولی در مردان شایع‌تر است.

سنگ کلیه،‌ رایج‌ترین اختلال مجاری ادراری  است. سنگ های کلیه مواد معدنی کریستالی سخت هستند که وقتی ادرار بیش از حد غلیظ می‌شود، در کلیه تشکیل می‌شوند. اندازه و شکل سنگ کلیه می‌تواند بسیار متفاوت باشد و اغلب برای افراد ۲۰-۴۰ ساله رخ می‌دهد.

عملکرد اصلی کلیه از بین بردن سموم موجود در خون و دفع آب اضافی و مواد زائد از طریق ادرار است. ادرار از هر یک از کلیه‌ها به مثانه می‌رود و بعد از طریق مجرای ادرار از بدن خارج می‌شود. معمولا سموم به صورت محلول هستند اما گاهی بلورهای ریزی تشکیل می‌دهند که می‌توانند تشکیل توده بدهند و تبدیل به سنگ کلیه شوند.

سنگ‌های کوچک معمولا بدون هیچ علامتی با ادرار دفع می‌شود، اما ممکن است سنگ‌های بزرگ مجرای ادرار را مسدود کنند و سبب علائم شدید شوند. این معمولا زمانی رخ می‌دهد که سنگ در لوله‌ی متصل‌کننده‌ی مثانه به کلیه‌ها، که حالب نامیده می‌شود، گیر می‌کند. اندازه‌ی سنگ تعیین‌کننده‌ی شدت درد نیست.

انواع سنگ کلیه

سنگ های کلسیمی

 از رایج ترین انواع سنگ ها، سنگ های کلسیمی هستند که بر اثر کلسیم و اكساليت‌ بالای خون اتفاق می افتند. مصرف برخی داروهای خاص و افزایش بسیار زیاد ویتامین D، از جمله دلایلی هستند که می‌توانند موجب افزایش غلظت کلسیم شوند. عوامل ژنتیکی و مصرف مواد غذایی دارای اكساليت‌ از قبیل اسفناج، می‌توانند موجب افزایش میزان اكساليت‌ شوند.

سنگ های اسید اوریکی

 یکی از فرآورده های جنبی متابولیسم پروتئین، اوریک‌اسید است که افزایش بیش از حد آن می‌تواند سبب تشکیل سنگ های حالب گردد.

سنگ های استرووایت

این نوع سنگ ها، بر اثر عفونت باکتریایی مجاری ادراری اتفاق می افتد و بیشتر در زنان بروز می یابد.

سنگ های سيستين‌

در موارد بسیار نادر، عوامل ارثی در برخی افراد باعث دفع بیش از حد نوعی آمینو اسید توسط کلیه می شود و در نهایت منجر به تشکیل سنگ می‌شود.

به طور نسبی می‌توان گفت یک نفر از هر ۱۰ نفر در طول زندگی دچار سنگ های حالب می‌شود، که موارد زیر در بروز این مشکل نقش به سزایی دارند:

• جنسیت (مردان نسبت به زنان بیشتر دچار این مشکل می‌شوند)

• سن (سنگ حالب در مردان بین رده سنی ۴۰ الی ۶۰ سال بیشتر اتفاق می افتد)

• سبک زندگی (شامل بی تحرکی، عدم نوشیدن آب کافی و مصرف پروتئین های حیوانی می‌شود)

• سابقه خانوادگی

• عفونت شدید مجاری ادراری

علائم و نشانه های سنگ کلیه

1. درد در پشت، شکم یا پهلو

درد سنگ کلیه یکی از شدیدترین انواع دردهاست. برخی از افرادی که سنگ کلیه را تجربه کرده‌اند، این درد را با زایمان یا فرورفتن چاقو در بدن مقایسه می‌کنند. این درد آن‌قدر شدید است که هر سال باعث می‌شود بیش از ۱ میلیون نفر به اورژانس مراجعه کنند.

معمولا درد هنگامی آغاز می‌شود که سنگ به‌سوی حالب که بسیار باریک است، حرکت می‌کند. این حرکت موجب یک انسداد (گرفتگی) و وارد شدن فشار به کلیه می‌شود. این فشار، باعث فعال شدن فیبرهای عصبی می‌شود که سیگنال‌های درد را به مغز منتقل می‌کنند.

درد سنگ کلیه اغلب به‌طور ناگهانی آغاز می‌شود. همان‌طور که سنگ حرکت می‌کند، محل و شدت درد نیز تغییر می‌کند.

درد اغلب حالت موجی دارد، یعنی به‌اصطلاح می‌گیرد و ول می‌کند و وقتی حالب‌ شروع به منقبض شدن می‌کند تا سنگ را به‌سمت مثانه حرکت دهد، این درد شدیدتر می‌شود. هر موج درد ممکن است چند دقیقه طول بکشد، ناپدید شود و سپس دوباره برگردد.

شما این درد را در امتداد پهلو و پشت، زیر دنده‌ها‌یتان احساس خواهید کرد. هنگامی که سنگ از طریق دستگاه ادراری شما به‌سمت پایین حرکت کند، ممکن است این درد به شکم و کشاله‌ی ران‌تان نیز گسترش یابد.

سنگ‌های بزرگ می‌توانند دردناک‌تر از سنگ‌های کوچک باشند اما شدت درد لزوما به اندازه‌ی سنگ مربوط نمی‌شود. حتی یک سنگ کوچک نیز در هنگامی که حرکت کند یا باعث انسداد شود، می‌تواند درد شدیدی ایجاد کند.

2. درد یا سوزش در هنگام دفع ادرار

هنگامی که سنگ به محل اتصال بین حالب و مثانه برسد، شما در هنگام دفع ادرار احساس درد خواهید کرد. پزشکان به این وضعیت، دیسوری می‌گویند.

این درد می‌تواند تیز یا سوزان باشد. اگر اطلاع نداشته باشید که سنگ کلیه دارید، ممکن است این وضعیت را با عفونت دستگاه ادراری اشتباه بگیرید. گاهی اوقات ممکن است شما به همراه سنگ کلیه، عفونت نیز داشته باشید.

3. نیاز فوری به دفع ادرار

نیاز فوری به دفع ادرار و تکرر ادرار (دستشویی رفتن بیش‌ازحد معمول)، علامت دیگری است که نشان می‌دهد سنگ به طرف بخش پایین‌تر دستگاه ادراری شما حرکت کرده است. ممکن است مجبور شوید به‌سمت دستشویی بدوید یا در طول روز و شب دائما به دستشویی بروید. نیاز فوری به دفع ادرار ممکن است باعث شود که فکر کنید عفونت ادراری دارید، چون این یکی از علائم عفونت ادراری نیز هست.

4. وجود خون در ادرار

وجود خون در ادرار، یک علامت رایج در افرد مبتلا به سنگ‌های دستگاه ادراری است. این علامت، «هماچوری» نیز نامیده می‌شود.

این خون می‌تواند قرمز، صورتی یا قهوه‌ای باشد. گاهی اوقات سلول‌های خون آن‌قدر کوچک هستند که بدون میکروسکوپ دیده نمی‌شوند که به آن هماچوری میکروسکوپی می‌گویند. اما پزشک‌تان می‌تواند با یک آزمایش ادرار ساده، وجود خون در ادرار را بررسی کند.

5. ادرار ابری (کدر) یا بدبو

ادرار سالم، شفاف است و بوی تندی ندارد. ادرار ابری یا بدبو می‌تواند نشانه‌ای از عفونت در کلیه‌ها یا بخش دیگری از دستگاه ادراری شما باشد.

یک پژوهش نشان داده است که حدود ۸ درصد از افراد مبتلا به سنگ کلیه حاد، عفونت دستگاه ادراری نیز داشتند.

کدر بودن نشانه‌ی وجود پاس (pus) یا همان گلبول‌های سفید در ادرار است که به آن پیوری می‌گویند. این بو می‌تواند از باکتری‌هایی که باعث عفونت‌های دستگاه ادراری می‌شوند، نشئت بگیرد. همچنین ممکن است این بو به‌خاطر غلیظ بودن بیش‌ازحد ادرار نیز باشد.

6. کم‌کم خارج شدن ادرار

گاهی اوقات سنگ‌های کلیه‌ی بزرگ در یک حالب گیر می‌کنند. این انسداد می‌تواند جریان ادرار را کُند یا متوقف کند.

اگر یک انسداد یا گرفتگی در دستگاه ادراری‌تان اتفاق بیفتد، در هر بار فقط می‌توانید مقدار کمی ادرار کنید. قطع شدن کامل جریان ادرار، یک وضعیت اورژانسی است و در این صورت باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

7. تهوع و استفراغ

افراد مبتلا به سنگ کلیه معمولا دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند. این علائم به‌علت رشته‌های عصبی مشترک بین کلیه‌ها و دستگاه ادراری اتفاق می‌افتد. سنگ‌های موجود در کلیه می‌توانند عصب‌های دستگاه ادراری را تحریک کنند و باعث بهم ریختن معده شوند. همچنین ممکن است این تهوع و استفراغ، عکس‌العملی باشد که بدن شما در واکنش به درد شدید نشان می‌دهد.

8. تب و لرز

تب و لرز نشانه‌ی آن است که شما در کلیه یا بخش دیگری از دستگاه ادراری‌تان، عفونت دارید. این می‌تواند یک عارضه‌ی جدی برای سنگ کلیه باشد. همچنین ممکن است نشان‌دهنده‌ی مشکلات جدی دیگری در کنار سنگ کلیه باشد. در صورت بروز هرگونه تب به همراه درد، فورا به پزشک مراجعه کنید.

تب‌هایی که به همراه عفونت اتفاق می‌افتند، معمولا بالا هستند – ۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد یا بالاتر. تب ناشی از عفونت معمولا با لرز همراه است.

 

سنگ کلیه

علل ایجاد سنگ کلیه

1. پسماند‌های خونی گاهی کریستال‌هایی را تشکیل می‌دهد که داخل کلیه‌ها انباشته می‌شود. این کریستال‌ها به مرور جمع می‌شود و توده‌ی سنگ مانندی را شکل می‌دهد.

2. اگر دارو‌های خاصی مصرف می‌کنید یا به عارضه‌هایی مبتلا هستید که میزان مواد معینی را در ادرار بالا می‌برد و آب کافی نیز نمی‌نوشید، احتمال ایجاد سنگ کلیه افزایش خواهد یافت

3. کلیه برخی بیماران سنگ ساز است و مدام سنگ تولید می‌کند، افراد زیر در این گروه قرار می‌گیرند:

• افرادی که رژیم غذایی با فیبر کم و پروتئین بالا مصرف می‌کنند.

• افراد غیرفعال یا بستری

• سابقه داشتن سنگ کلیه در خانواده

• سابقه ابتلا به عفونت‌های ادراری یا کلیوی

• سابقه داشتن سنگ کلیه به ویژه در سنین کمتر از ۲۵ سال

• افرادی که فقط یک کلیه آن‌ها عملکرد کامل دارد

• بیمارانی که بای پس روده (جراحی دستکاه گوارش) انجام داده‌اند یا به عارضه‌های آسیب زننده به روده کوچک مانند بیماری کرون (ناراحتی‌های التهابی روده) مبتلا هستند.

4. شواهدی در دست است که بعضی دارو‌ها احتمال عود کردن سنگ کلیه را افزایش می‌دهد، این دارو‌ها عبارت‌اند از:

آسپرین

• آنتی اسید‌ها

• دارو‌های مدر (ادرارآور)

• بعضی آنتی بیوتیک‌ها، دارو‌های آنتی رتروویرال (ضد ویروس HIV) و دارو‌های ضدصرع

درمان انواع سنگ های کلیه

درمان سنگ کلیه بسته به نوع و علت سنگ متفاوت است.

درمان سنگ کلیه بزرگ

سنگ های کلیوی که با روش های غیر جراحی قابل درمان نیستند ممکن است به درمان های وسیع تری نیاز داشته باشند. قابل درمان نبودن این سنگ ها می تواند به دلیل بزرگی بیش از حد آن ها جهت عبور خود به خودی و یا ایجاد خونریزی، آسیب کلیوی و عفونت های مجاری ادراری باشد. این فرایند ها می توانند شامل موارد زیر شوند:

استفاده از امواج صوتی برای شکستن سنگ ها

در برخی سنگ های کلیوی (بسته به اندازه و محل سنگ) پزشک می تواند استفاده از فرایندی به نام (سنگ شكنی برون اندامی با امواج شوك یا ESWL) را به بیمار توصیه کند.

ESWL از امواج صوتی استفاده می کند تا با ایجاد ارتعاشات قوی (امواج شوک) سنگ ها را به قطعاتی کوچک و قابل دفع از طریق ادرار تبدیل کند. این فرایند در حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه به طول انجامیده و می تواند سبب ایجاد دردی متوسط شود.

به همین دلیل امکان دارد جهت راحتی فرد، او را آرام کرده و یا تحت یک بیهوشی خفیف قرار دهند. ESWL می تواند سبب ایجاد خون در ادرار، کبودی بر روی کمر یا شکم، خونریزی در اطراف کلیه و دیگر اعضای مجاور و همچنین ناراحتی شود که همزمان با عبور قطعات سنگی از مجرای ادرار به وجود می آید.

جراحی برداشت سنگ های بسیار بزرگ در کلیه

یک فرایند به نام (نفرولیتوتومی از راه پوست) شامل برداشت جراحی سنگ کلیه با استفاده از دوربین ها و ابزار هایی می شود که از راه یک برش کوچک در کمر به بدن وارد می شوند. در این عمل، فرد تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته و جهت ریکاوری (بهبودی) یک تا دو روز را در بیمارستان سپری خواهد کرد.

در صورت موفق نبودن ESWL پزشک می تواند انجام این جراحی را به بیمار پیشنهاد دهد.

استفاده از یک دوربین (اسکوپ) برای برداشتن سنگ ها

پزشک می تواند برای برداشتن سنگ های کوچک تر در میزنای یا کلیه یک لوله باریک، دارای نور و مجهز به دوربین (یورتروسکوپ) را به میزراه، مثانه و در نهایت میزنای وارد کند. هنگامی که جای سنگ مشخص می شود، ابزار های ویژه می توانند سنگ را گرفته و یا آن را به قطعاتی کوچکی بشکنند که از طریق ادرار قابل دفع باشند.

سپس، پزشک می تواند یک لوله کوچک (استنت) را جهت کاهش تورم و تسریع بهبودی در میزنای قرار دهد. ممکن است فرد جهت انجام این فرایند به بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی نیاز داشته باشد.

جراحی غده پاراتیروئید

برخی سنگ های ساخته شده از فسفات کلسیم به وسیله فعالیت بیش از حد غده های پاراتیروئید که در چهار گوشه غده تیروئید قرار دارند به وجود می آیند. غده تیروئید در زیر سیب گلو قرار دارد. هنگامی که این غده ها مقدار بیش از حدی هورمون پاراتیروئیدی تولید می کنند (هیپرپاراتیروئیدیسم)، میزان کلسیم بیش از حد بالا رفته و در نتیجه آن، سنگ های کلیوی ایجاد می شوند.

گاهی اوقات، هیپرپاراتیروئیدیسم زمانی به وجود می آید که یک تومور کوچک و خوش خیم در یکی از غده های پاراتیروئید به وجود آمده و یا سبب ایجاد شرایط دیگری می شود که منجر به تولید بیشتر هورمون پاراتیروئید به وسیله این غده ها می شود.

برداشتن زائده یا تومور از آن غده ها تشکیل سنگ های کلیوی را متوقف می کند. همچنین، امکان دارد پزشک درمان بیماری را پیشنهاد کند که سبب تولید بیش از حد هورمون پاراتیروئید به وسیله این غده ها شده است.

درمان سنگ کلیه به نوع سنگ، وخامت آن و مدت زمان بروز علائم فرد بستگی دارد. درمان های مختلفی برای انتخاب وجود دارد. ضروری است تا فرد در ارتباط با انتخاب مناسب ترین روش با پزشک خود صحبت کند.

صبر کردن برای دفع شدن خود به خودی سنگ

فرد اغلب می تواند به آسانی صبر کند تا سنگ دفع شود. احتمال دفع شدن خود به خودی سنگ های کوچک تر نسبت به سنگ های بزرگ تر بیشتر است.

در صورتی که درد قابل تحمل بوده، هیچ گونه علامتی از عفونت وجود نداشته، کلیه به طور کامل مسدود نشده و سنگ برای دفع شدن به اندازه کافی کوچک می باشد، صبر کردن برای دفع سنگ حداکثر به مدت ۴ تا ۶ هفته بدون خطر است. در هنگامی که فرد منتظر دفع شدن سنگ می باشد، باید مقادیری طبیعی آب بنوشد. ممکن است در هنگام وجود درد، فرد به داروی مسکن نیاز داشته باشد.

درمان سنگ کلیه کوچک

اغلب سنگ های کوچک نیازی به یک روش درمانی تهاجمی ندارند. ممکن است فرد قادر باشد تا به وسیله موارد زیر یک سنگ کوچک را دفع کند:

نوشیدن آب

نوشیدن ۲ تا ۳ لیتر آب در روز می تواند به شستشوی سیستم ادراری کمک کند. در صورتی که پزشک خلاف آن را بیان نکرده باشد، فرد باید جهت دفع ادراری شفاف یا نزدیک به شفاف به میزان کافی مایعات (عمدتا آب) مصرف کند.

دارو های مسکن

دفع یک سنگ کوچک می تواند با ایجاد مقداری ناراحتی همراه باشد. پزشک می تواند جهت تسکین درد خفیف دارو های مسکنی را از جمله ایبوپروفن (آدویل، موترین IB و غیره)، استامینوفن (تیلنول و غیره) یا ناپروکسن سدیم (آلیو) برای فرد تجویز کند.

درمان پزشکی

پزشک می تواند برای کمک به دفع سنگ کلیه برای فرد دارویی تجویز کند. این نوع از دارو که به آلفا بلاکر شناخته می شود، عضلات درون میزنای را شل کرده و به فرد در دفع سریع تر سنگ کلیوی با دردی کمتر کمک می کند.

روش های درمان سنگ کلیه

دارو درمانی

نشان داده شده که برخی دارو ها احتمال دفع شدن سنگ را افزایش می دهند. رایج ترین داروی تجویز شده برای این مورد تامسولوزین است. تامسولوزین یا فلومکس میزنای را شل کرده و عبور سنگ را تسهیل می کند. ممکن است فرد در هنگامی که منتظر دفع شدن سنگ می باشد، نیاز داشته باشد تا دارو های ضد تهوع و مسکن مصرف کند.

جراحی سنگ کلیه

در صورت بروز موارد زیر، برای برداشتن یک سنگ از میزنای یا کلیه احتمال دارد که به جراحی سنگ کلیه نیاز باشد:

• دفع شدن سنگ موفق نباشد.

• درد بیش از آن باشد که فرد بتواند برای دفع شدن سنگ منتظر بماند.

• سنگ عملکرد کلیوی را تحت تاثیر قرار دهد.

در صورتی که سنگ های کوچک در کلیه درد یا عفونتی ایجاد نکنند، می توان آن ها را بدون درمان رها کرد. برخی افراد تصمیم می گیرند که سنگ های کوچک خود را از بین ببرند. آن ها به دلیل ترس از دفع ناگهانی سنگ و ایجاد درد، این کار را انجام می دهند.

در صورتی که سنگ های کلیوی عفونت هایی مکرر ایجاد کرده و یا جریان ادرار را از کلیه مسدود کنند، باید با جراحی برداشته شوند. امروزه جراحی شامل برش هایی کوچک بوده و یا هیچ برشی در آن انجام نشده، دردی خفیف داشته و زمان استراحتی کوتاه دارد.

سنگ کلیه

درمان های خانگی سنگ کلیه

هندوانه

یکی از بهترین درمان ها برای سنگ های کلیه کلسیمی آب هندوانه است. آب هندوانه باعث روان تر شدن ادرار می شود. خواص هندوانه برای افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند بسیار زیاد است. آب هندوانه می تواند در پیشگیری و درفع سنگ کلیه بسیار موثر باشد.

ریحان

ریحان حاوی ترکیبات شیمیایی است که به تنظیم میزان اوریک اسید در بدن کمک کرده و تشکیل سنگ های کلیوی را سخت تر می کنند. همچنین، ریحان حاوی استیک اسید است. استیک اسید یک ترکیب شیمیایی است که سنگ ها را در خود حل می کند. مصرف روزانه یک قاشق چایخوری از عصاره ریحان یا آب خالص آن می تواند به پیشگیری و درمان سنگ های کلیوی کمک کند. این موارد را می توان به صورت آنلاین خریداری کرد.

عصاره جوانه گندم

جوانه گندم حاوی ترکیباتی است که تولید ادرار را افزایش می دهند. این وضعیت سبب می شود تا سنگ ها آسان تر دفع شده و احتمال تشکیل آن ها نیز کاهش یابد. جوانه گندم حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به دفع مواد معدنی و نمک های موجود در مجاری ادراری کمک می کنند.

بهترین مزایای ادراری جوانه گندم با مصرف روزانه ۶۰ تا ۲۵۰ سی سی عصاره یا آب خالص آن بدست می آید. قرص ها یا پودر های مکمل حاوی جوانه گندم نیز به صورت آنلاین و در فروشگاه های بهداشتی یافت می شوند.

آب لیمو

لیمو حاوی سیترات است. سیترات ماده ای است که به شکستن رسوبات کلسیمی و آهسته تر کردن تشکیل آن ها کمک می کند. نوشیدن یک لیوان (۱۵۰ میلی لیتر) آب قبل از صبحانه و یک لیوان دیگر چند ساعت پس از صرف شام می تواند به شکستن سنگ های کوچک تر کمک کند.

در هنگام خرید توجه به برچسب های غذایی آب میوه ها الزامی است. بسیاری از محصولاتی که به عنوان آب لیمو معرفی شده اند، حاوی مقادیر کمی عصاره لیمو و مقادیر بسیاری مواد شیرین کننده هستند. این مواد می توانند خطر ابتلا به سنگ های کلیوی را افزایش دهند. خرید عصاره خالص لیمو به صورت آنلاین یا خرید لیمو ها و گرفتن آب آن ها در خانه آسان ترین راه های بدست آوردن آب لیموی طبیعی است.

سرکه سیب

سرکه سیب نیز حاوی اسید سیتریک است که می تواند رسوبات کلسیمی را در خود حل کند. ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص به همراه ۲۵۰ سی سی آب می تواند علائم سنگ های کلیوی را کاهش داده و از بزرگ تر شدن آن ها جلوگیری کند. این ترکیب بیشترین تاثیر را قبل از صرف وعده غذا داشته و می توان آن را  چند بار در روز مصرف کرد. سرکه سیب و مکمل های آن با نام های تجاری مختلف به صورت آنلاین در دسترس هستند.

نوشیدن  آب

نوشیدن آب یکی از آسان ترین راه های پیشگیری و درمان سنگ های کلیوی است. بسیاری از مراجع بهداشتی، مصرف روزانه ۸ لیوان آب را توصیه می کنند. مصرف روزانه ۱۲ لیوان آب می تواند به تسهیل دفع یا آهسته تر کردن تشکیل رسوبات کلیوی کمک کند.

خارخسک

نوشیدنی هایی که از میوه خارخسک تولید می شوند می توانند به کاهش مقادیر فسفات در ادرار کمک کرده و تشکیل سنگ ها را دشوار تر کنند. این گیاه دارویی حاوی ترکیباتی است که برون ده ادراری را افزایش داده و به حل شدن رسوبات معدنی کمک می کنند. تمامی بخش های این گیاه و میوه آن می توانند به صورت خام مصرف شوند.

خارخسک را می توان به صورت قرص، دم جوش یا مکمل های مختلف خریداری کرد.مصرف یک قرص ۵۰۰ میلی گرمی یا یک فنجان دمجوش این گیاه می تواند برای پیشگیری از تشکیل سنگ های کلیوی و تسهیل دفع شدن آن ها کافی باشد.

آب کرفس

کرفس حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیباتی است که تولید ادرار را افزایش می دهند. مصرف منظم دانه های کرفس به همراه وعده های غذایی می تواند احتمال ابتلا به سنگ های کلیوی را کاهش دهد. یک یا ۲ شاخه کرفس را می توان با آب ترکیب کرده و آب کرفس بدست آورد. جهت کمک به درمان سنگ های کلیوی و علائم آن ها می توان آب کرفس را به صورت روزانه مصرف کرد.

انگور خرس

خاصیت گند زدایی و حل کنندگی داروی گیاهی انگور خرس به پاکسازی مجاری ادراری کمک کرده و دفع سنگ های کلیوی را تسهیل می کند. برخی تحقیقات بیان دارند مصرف ۵۰۰ میلی گرم از انگور خرس خالص و خشک شده به صورت سه بار در روز می تواند برای افراد مبتلا به سنگ کلیه مفید باشد. مکمل های این داروی گیاهی جهت خرید به صورت اینترنتی یا در فروشگاه های مواد غذایی در دسترس می باشند.

سوپ لوبیای قرمز

لوبیای قرمز حاوی مقادیر بسیاری منیزیم است. منیزیم یک عنصر شیمیایی است که به کاهش سنگ های کلیوی و علائم آن ها کمک می کند. یک راه دستیابی به مزایای این لوبیا ها این است که پوسته آن ها را جدا کرده و به آرامی ظرف مدت ۵ تا ۶ ساعت جوشاند. مایع بدست آمده را می توان به وسیله یک پارچه صاف کرده و به صورت گرم یا سرد نوشید. این مایع را می توان چند بار در طول روز مصرف کرد.

روغن زیتون

روغن زیتون فوق بکر یک روغن غلیظ و غنی است که با روان کردن مجاری ادراری به تسهیل دفع سنگ های کلیوی کمک می کند. مصرف ۱۵۰ میلی گرم از این روغن در هنگام صبح یا عصر می تواند سبب کاهش درد و ناراحتی شود. بهتر است این روغن را همزمان با مصرف دیگر گیاهان دارویی مصرف کرد.

  • منبع
  • فرا دید
  • چطور
  • دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک
  • دکتر ولی پور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید