امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279813
۳۶۰
۱
۰
نسخه چاپی
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور:

سوالات کنکور ۱۴۰۱ محتوایی و در چارچوب کتب درسی است؛ اعمال ۴ تغییر در کنکور سال ۱۴۰۲

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه کنکور سال ۱۴۰۱ کمترین تغییرات را دارد، گفت: سوالات کنکور محتوایی و در چارچوب کتب درسی است.

سازمان سنجش آموزش کشور

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری صبح امروز گفت: این نشست درباره برنامه سازمان در سال ۱۴۰۱ است، امروز من با محوریت آزمون سراسری صحبت می‌کنم. امیدواریم در مسیر توسعه سال به سال گام برداریم که آسایش و آرامش را داشته باشیم. قول داده بودم که کنکور  سال ۱۴۰۱ کمترین تغییرات را داشته باشد که با تاثیر معدل ۴۰ درصد برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در کنکور امسال تغییرات شکلی داریم که آرامش و راحتی برای داوطلب ایجاد می‌کند و سرعت عمل داوطلب را بالا برده و اشتباهات ‌کاهش می‌یابد، گفت: یک دفترچه عمومی و ۲ دفترچه اختصاصی در اختیار داوطلبان کنکور امسال قرار می‌گیرد. آزمون عمومی ۱۰۰ سوال دارد که در ۷۵ دقیقه برگزار می شود.

پورعباس ادامه داد: آزمون دروس اختصاصی بلافاصله بعد از آزمون عمومی شروع می شود که یک دفترچه اختصاصی فقط مختص درس ریاضیات است که ۸۰ دقیقه زمان برای این درس درنظر گرفته شده است. با این روش تعداد سوالات کمتری جلوی داوطلب است و آرامش را برای داوطلب به همراه دارد. دفترچه بعدی شامل ۲ درس فیزیک و شیمی است که بدین ترتیب آزمون ریاضی انجام می شود. همزمان آزمون علوم انسانی نیز به همین ترتیب و با دروس مربوط به خود برگزار می‌شود. البته آزمون علوم تجربی یک دفترچه و یک پاسخنامه بیشتر دارد که مربوط به رشته بهیاری است.

پورعباس با اشاره به تلاش ها برای افزایش امنیت آزمون سراسری گفت: بر روی امنیت حوزه ها بازنگری داشتیم. تا زمان برگزاری آزمون هر هفته در سه استان حضور یافته و عوامل آزمون را توجیه می‌کنیم تا آزمون با نشاط بیشتری برگزار شود. از وزارت اطلاعات و پلیس فتا و تمام دستگاه ها نیز تشکر می‌کنیم. تلاش کردیم استانداردهای آزمون را هم در حوزه امکانات رفاهی هم در حوزه امنیت بالاتر ببریم.

پورعباس گفت: بحث سهمیه ها هنوز در کمیسیون شورا است و قطعا تصمیمات برای سال های بعد است اما هنوز به جمع بندی نرسیده است. روش این است که گزینش براساس داده های سال گذشته انجام می شود و به دوستان شورا گزارش می‌دهیم تا آنها تصمیم گیری کنند اما این تصمیمات مربوط به سال ۱۴۰۱ نمی شود.

وی اظهار داشت: امسال تعداد دفترچه های آزمون بیشتر است به همین دلیل هزینه ها نیز افزایش می یابد که امیدواریم با کمک دولت جبران کنیم. ما برای اینکه اسایش و امنیت داوطلبان را فراهم کنیم نگران هزینه ها نیستیم و قول هایی را هم گرفتیم. ما قول دادیم که تا آخر شهریور تمام آزمون ها اعلام نتیجه می شود.

سوالات کنکور ۱۴۰۱ محتوایی و در چارچوب کتب درسی است

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره طراحی سوالات کنکور عنوان کرد: ما با آموزش و پروش جلسه داریم و منابع بررسی می شود. امسال سوالات به صورت محتوایی و در چارچوب کتب درسی است و از محتوای کتب طرح می شود، سوالات قرنطینه است و حتی من از آنها خبر ندارم تا جایی که بتوانیم هم پالایش انجام می دهیم که سوالات غیرمرتبط نباشد و اگر این اتفاق رخ دهد با خطای غیر جزئی است.

وی درباره رعایت پروتکل های بهداشتی نیز گفت: پروتکل ها را طبق مصوبات ستاد کرونا اعمال می‌کنیم. تمام اقلام‌ بهداشتی هم در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

اعمال ۴ تغییر در کنکور سال ۱۴۰۲

پورعباس با بیان اینکه چهار تغییر عمده در کنکور سال ۱۴۰۲ داریم، گفت: امتحان دروس عمومی را در کنکور نداریم، تاثیر قطعی معدل به صورت ۶۰ درصد است، زیرمجموعه ها حذف می شوند و کنکور ۲ بار در سال برگزار می شود. فکر می‌کنیم در یکی دو هفته آینده ابلاغیه به دست ما می‌رسد و کار اجرایی آن را با جزئیات کامل دنبال می‌کنیم و امیدواریم داوطلبان خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

وی درباره اختلاف نطر مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تغییرات آزمون ۱۴۰۲ افزود: هرچه به ما ابلاغ شود اجرا می‌کنیم، در بحث های شورای عالی انقلاب فرهنگی روسای سه قوه حضور دارند بنابراین اصلاحات صورت گرفته برمبنای رفع تعارضات است اما هنوز اصلاحیه ابلاغ نشده است. طبق مصوبه جدید نمره آزمون تا ۲ سال اعتبار دارد لذا مکانیسم طراحی سوالات هم متفاوت است.در کل باید بگویم کنکور یک مسابقه است و شرایط برای همه یکسان است بنابراین اگر کرونا بوده یا شرایطی بوده برای همه بوده است البته در آینده روش های علمی تری را به کار می گیریم.

وی درباره نامه معاونت حقوقی ریاست جمهوری درباره مصوبه شورا نیز گفت: تفسیری که معاونت حقوقی ریاست جمهوری انجام می دهد تخصصی و قابل احترام است اما باید از سوی ریاست جمهوری ابلاغ شود که بر اساس نامه ریاست جمهوری قرار شد تعارضات رفع شود و قرار است اصلاحیه از سوی شورا اعلام شود.

کنکور ۱۴۰۳؛ آزمون بدون کاغذ

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: برای سال ۱۴۰۳ تحولاتی داریم، در حال ایجاد مرکز نوآوری در سازمان سنجش هستیم، جلساتی با معاونت علمی ریاست جمهوری داشتیم تا شرکت های دانش بنیان به کمک ما بیایند و مراکزی که لازم است ایجاد کنند، کار را شروع کردیم و امیدواریم امسال تمام فرایندها را طراحی، کدنویسی، اجرا و تست کنیم تا سال ۱۴۰۲ تعدادی از آزمون ها و برای سال ۱۴۰۳ تمام آزمون ها بدون کاغذ باشد.

وی در پاسخ به نگرانی های داوطلبان گفت: از حالا سعی می‌کنیم فرایند اجرای آزمون آزمایشی به صورت ماهی یک بار یا دو ماه یک بار داشته باشیم تا هم داوطلبان با روش آزمون آشنا شوند هم روش تست شود.

پورعباس افزود: می‌توانیم به این صورت عمل کنیم که اگر داوطلبی احساس کرد در آزمونی آزمایشی موفق بود از ما بخواهد که نمره آن آزمون را رسمی کنیم و آن نمره را برای پذیرش آن سال در نطر بگیریم.

وی گفت: بخش عمده کار نیز تولید محتوایی سوالات است که در بخش وسیعی صورت می‌گیرد. برای این منظور یک پرتال کلی آماده شده است که معلمان مجرب کشور همکاری دارند. افراد پالایش کننده سوالات به صورت محرمانه انتخاب می‌شوند و روی سوالات کار می شود و در بانک اطلاعات سوالات قرار می گیرد. پیش بینی کردیم در دقیقه بتوانیم ۱۰ میلیون نفر سوال را پوشش دهیم، سوالات کنکور پخش نمی شود و به مخزن برمی‌گردد تا در سال های بعد در صورت لزوم از آن استفاده شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نهایتا به سمتی می‌رویم که نوع سوالات متنوع باشد و به جز سوالات ۴ گزینه ای سوالات دیگری هم داشته باشیم. این نوع سوالات مزیت بزرگی دارد که برگشت به سوال ندارد، ما بررسی کردیم که انتخاب اول معمولا انتخاب درستی است و داوطلب این امکان را ندارد که در برگشت به سوال، پاسخ را به اشتباه تغییر دهد.

فضای ما بالای ۵۰۰ هزار نفر در هر آزمون است، ما با شرکت های دانش بنیان برای برگزاری آزمون به شکل مدرن همکاری می‌کنیم، با دانشگاه آزاد و پیام نور نیز برای در اختیار گرفتن سالن ها صحبت کردیم. تجربه کشورهای دیگر را بررسی کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده ایم تعداد داوطلبان در هر آزمون زیاد نیست زیرا آزمون چندبار در سال برگزار می شود اما به هرحال ما امکانات و زیرساخت‌ها را برای برگزاری وسیع فراهم می‌کنیم.

تلاش داریم برگزاری آزمون ها را به بخش خصوصی بسپاریم

وی گفت: ما تلاش داریم برگزاری آزمون ها را به بخش خصوصی بسپاریم و باید مراکز استانداردی برای برگزاری آزمون‌های هوشمند داشته باشیم. دولت هم برای هوشمندسازی ها بودجه درنظر گرفته است، امیدواریم در سال ۱۴۰۳ به نقطه کمال برسیم. برای بودجه نیز با مجلس صحبت هایی را داشتیم که نمایندگان مجلس کمک های خوبی داشتند و قرار شده اگر کسری داشتیم کسری ها را تامین کنند، در معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان برنامه ریزی نیز بودجه های خوبی برای هوشمندسازی درنظر گرفته شده، داوطلبان نگران بودجه و هزینه های آزمون نباشند.

  • منبع
  • فارس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید