امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 272320
۱۸۶
۱
۰
نسخه چاپی

شاخص خدمات تجاری چین به پائین ترین سطح خود رسیده است

اداره ملی آمار چین درگزارشی اعلام کرد: یک رکورد بسیار نگران کننده برای شاخص خدمات تجاری در این کشور وجود دارد. و این شاخص در شرایط کنونی به پائین ترین سطح خود رسیده است

شاخص خدمات تجاری چین به پائین ترین سطح خود رسیده است
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

اداره ملی آمار چین درگزارشی اعلام کرد: یک رکورد بسیار نگران کننده برای شاخص خدمات تجاری در این کشور وجود دارد. و این شاخص در شرایط کنونی به پائین ترین سطح خود رسیده است.

این اداره روز چهارشنبه در تارنمای خود اعلام کرد: کرونا باعث کندی فعالیت های اقتصادی شده و در دو ماه گذشته به اقتصاد چین لطمه شدیدی زده است.

اداره ملی آمار چین می گوید که شاخص خدمات تجاری در چین در ماه گذشته میلادی (فوریه) به پایین ترین میزان رسیده و ۲۶/۵ درصد ثبت شده است. این در شرایطی است که همین شاخص در چین موسوم به ام پی آی بر اساس گزارش این اداره اوایل فوریه به ۳۷.۵ درصد کاهش یافته بود.  در ماه ژانویه که کرونا تازه در چین شیوع پیدا کرده بود شاخص مذکور که بیانگر فعالیت های تولیدی در یک کشور است ۵۰ بود.

برخی از ناظران امور اقتصادی معتقدند:  این همه قضایا نیست و اوضاع می تواند بدتر و تاثیرات منفی بیشتر باشد.

پیش‌بینی‌ها این است که رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی به ۴/۵ تا ۵/۵ درصد کاهش یابد. این رقم در ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی نزدیک به ۶/۴ درصد بود. البته شرکت مورگان در آمریکا رشد اقتصادی سه ماهه اول سال جاری را برای چین ۳/۵ درصد پیش بینی کرده است. روز بیستم ژانویه اقتصاددان ها به اداره آمارچین هشدار داده بودند که کرونا بخش های تولیدی را در ماه فوریه تضعیف می کند.

شبکه خبری فونیکس در گزارشی از تعطیلی طولانی مدت کارخانه های چین خبر داده و اعلام کرده است که این طبیعتا شاخص تولید را کاهش می دهد. دولت هنوز مقررات قرنطینه را لغو نکرده است و میلیون ها نیروی کار مهاجر حاضر به بازگشت به کارخانه ها نیستند.

سال گذشته میلادی شاخص ام پی آی بین ۴۸ تا ۵۰  متغیر بود ولی این نخستین بار است تا این حد کاهش، می یابد. رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۶/۱ درصد رسید که پایین ترین رشد ۳۰ سال گذشته بود. بسته شدن بخش های تولید در چین زنجیره ارسال و عرضه کالا در کل جهان بخصوص در آسیا و اقیانوسیه و کشورهای آسیای جتوب شرقی مختل کرده است.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید