امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280797
۶۱۳
۱
۰
نسخه چاپی

شرایطی که می‌توانند منجر به طلاق از طرف زن شوند

طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن، فرآیندی است که زن به عنوان یکی از طرف های ازدواج، تصمیم می‌گیرد که به ازدواج با همسر خود پایان دهد و از وی جدا شود. در بسیاری از جوامع، قوانین و مقررات مختلفی برای رسیدگی به درخواست‌های طلاق وجود دارد و این قوانین در هر کشور متفاوت است.

زن ممکن است برای درخواست طلاق به دلایل مختلفی مانند عدم توافق در زندگی مشترک، خیانت، سوءرفتار همسر، ناسازگاری و غیره، اقدام کند.

البته باید بدانید که در اسلام زنان دارای حق طلاق نیستند و حق طلاق به مردان تعلق دارد و با توجه به اینکه نظام حقوقی و قوانین ایران بر اساس شرع اسلام قرار دارد به تبع آن زن دارای حق طلاق نمی باشد مگر در شرایط خاصی که آن نیز در قوانین اسلامی پیش بینی شده است.

در قوانین ایران اگر زنی پس از دادن دادخواست طلاق نتواند شرایط خاصی که امکان طلاق را برای وی فراهم می کند اثبات کند دادخواست طلاق او رد خواهد شد. این در حالی است مردان مردان به دلیل داشتن حق طلاق نیازی به ارائه دلیل خاصی به دادگاه ندارندو می توانند هر زمان اراده کردند همسر خود را طلاق دهند.

ذکز این نکته ضروری است که اثبات شرایط خاص برای طلاق زن، مسیر سختی می باشد که چنانچه با عدم رضایت مرد برای طلاق همراه باشد، سخت تر نیز می شود و همین امر باعث می شود گاهی حتی دادخواست طلاق زن به نتیجه نرسد.

 پس بهتر است چنانچه قصد طلاق از همسر خود را دارید حتما با وکیل طلاق مشورت کنید تا اگر مستندات شما کافی نیست از درخواست طلاق منصرف شوید.

موارد طلاق از طرف زن

شوهر بیشتر از ۴ سال غیبت کند

در قانون مدنی ایران چنانچه شوهر برای مدت بیشتر از 4 سال غایب باشد و زن هیچ خبری از او نداشته باشد، می تواند درخواست طلاق بدهد.

در چنین شرایطی به دلیل غیبت زوج دادگاه خود تکلیف مهریه و نفقه و حضانت فرزندان را مشخص می‌کند.

خودداری زوج از پرداخت نفقه به زوجه

خودداری و امتناع مرد از پرداخت نفقه از دیگر مواردی که به زن این حق را می‌دهد که درخواست طلاق تنظیم نماید زیرا پرداخت هزینه‌های زندگی از وظایف مرد می باشد و حتی اگر به علت فقر و تنگدستی هم توانایی پرداخت نفقه به همسر خود نداشته باشد، باز هم زن این حق را دارد که دادخواست طلاق بدهد.

ایجاد شرایط عسر و حرج

عسر و حرج یکی از موارد مهمی است که زن با اثبات آن می‌تواند درخواست طلاق بدهد.

عسر و حرج به طور کلی به حالت و شرایطی گفته می‌شود که تحمل زندگی مشترک برای زن غیرقابل تحمل باشد.

البته در موارد متعددی زنان فکر می کنند در عسر و حرج قرار دارند و درخواست طلاق می دهند اما دادگاه ادعای آنها را نمی پذیرد و درخواست طلاق آنها رد می شود.

برخی مصادیق عسر و حرج که در صورت اثبات از سوی زن، دادگاه درخواست طلاق را می‌پذیرد از قرار زیر است:

• زوجه در زندگی مشترک در سختی و مشقت است

• زوج زندگی مشترک را رها کرده است

• اعتیاد شوهر

• شوهر به مجازات حبس حداقل 5 سال محکوم شده است

• زوج اقدام به ضرب و جرح و فحاشی کرده است

• زوج دارای بد رفتاری و سوء معاشرت های مستمر می باشد

• زوج به بیماری مسری و یا بیماری‌هایی با معالجه سخت مبتلا است

اگر دادگاه تشخیص دهد که زن در عسر و حرج واقع شده و ادامه زندگی برای وی سخت و غیرقابل تحمل است، حکم طلاق را صادر می کند و زوج را ملزم به طلاق دادن زن می‌کند.

طلاق از طرف زن در صورت داشتن حق طلاق

چنانچه زن دارای حق طلاق باشد به راحتی می تواند درخواست طلاق از همسرش را بدهد.

چنانچه مرد در زمان جاری شدن عقد نکاح حق طلاق به زن اعطا کرده باشد، وی می تواند با استناد به این حق از همسرش درخواست طلاق کند.

شروط 12 گانه مندرج در عقدنامه برای طلاق از طرف زن

در عقدنامه 12 شرط وجود دارد که اگر زن و مرد آن را امضا کنند، در صورت تخلف مرد از آن‌ها، زن حق طلاق پیدا می‌کند.

البته لازم به ذکر است بدانید اگر این شروط توسط زوجین امضا نشود، بازهم برخی از این شرایط هستند که تخلف مرد از آن‌ها به زن حق تقاضای طلاق می‌دهد.

این شروط 12گانه از قرار زیر است:

• امتناع شوهر از نفقه دادن به همسر خود برای مدت حداقل 6 ماه. اجبار شوهر به دادن نفقه نیز نباید ممکن باشد.

• زوج به حدی با زوجه سوء رفتار و یا سوء معاشرتداشته باشد که ادامه زندگی را برای زن سخت و غیرقابل تحمل کند.

• مبتلا بودن مرد به یک بیماری صعب العلاج به طوری که باعث ایجاد خطر برای زن در صورت ادامه یافتن زندگی زناشویی شود.

• مجنون بودن زوج در مواردی که امکان فسخ نکاح وجود نداشته باشد.

• بی‌توجهی به دستور دادگاه در صورتی که حکم به ممنوعیت مرد به شغلی صادر کرده باشد که با مصالح خانوادگی و حیثیت زن منافات داشته باشد.

• محکوم شدن مرد به حکم قطعی مجازات حبس برای مدت 5 سال یا بیشتر و یا محکومیت به جزای نقدی که به علت ناتوانی در پرداخت، محکوم به 5 سال بازداشت شود.

• معتاد بودن زوج به هرنوع مواد مخدر و اعتیاد آوری به گونه‌ای که دادگاه تشخیص دهد اعتیاد او به اساس زندگی خلل وارد کرده و زندگی را برای زن سخت می‌کند.

• در صورتی که زوج بدون هیچ عذر موجهی، زندگی مشترک خود با زن را رها کند. البته دادگاه عذر موجهه را تشخیص می‌دهد.

• محکوم شدن مرد به حکم قطی به جرمی که هرنوع مجازاتی به دنبال داشته باشد و مغایر با حیثیت خانوادگی و شأن زن باشد. البته این دادگاه است که حیثیت خانوادگی و شأن زن را با توجه به موقعیت زن و عرف و دیگر موازین تشخیص می‌دهد.

• در صورتی ک زن و مرد پس از گذشت 5 سال از زندگی مشترک به دلیل عقیم بودن یا عیب دیگری که مرد دارد نتوانند صاحب فرزند شوند.

• اگر زوج برای مدت مدیدی غیب شده و هیچ خبری از او در دسترس نباشد و حتی 6 ماه بعد از مراجعه زوجه به دادگاه برای طلاق هم پیدا نشود.

• زمانی که مرد بدون اجازه از همسر اول خود،همسر دیگری اختیار کند و یا دادگاه تشحیص دهد که مرد میان همسران خود عدالت را اجرا نمی‌کند، زن می‌تواند با استناد به این شرط اقدام به درخواست طلاق کند.

درخواست طلاق از طرف زن به دلیل خیانت

اگر مرد به طور جدی و مستمر در رابطه زوجیت به همسر خود خیانت کند، زن می‌تواند از این موضوع به عنوان یکی از دلایل مشروع برای درخواست طلاق استفاده کند.

اگر زن بتواند ثابت کند خیانت مرد زندگی را برای او سخت کرده و باعث عسر و حرج در زندگی اش شده، دادگاه درخواست طلاق زن را می‌پذیرد و حکم طلاق او را صادر می‌کند.

البته باید بدانید در صورتی که برای اثبات خیانت و رابطه نامشروع همسرتان مدارک و شواهد لازم را در اختیار دارید، دادگاه خانواده این موضوع را بررسی نخواهد کرد و باید آن را در دادسرا اثبات کنید و بعد حکم صادر شده در آن دادگاه را به دادگاه خانواده تحویل دهید.

طلاق از طرف زن چقدر طول می‌کشد؟

بسیاری از زنانی که اقدام به درخواست طلاق می کنند مایل هستند بدانند که چقدر طول می کشد تا طلاق آنها به نتیجه برسد. بسیاری از این زنان به دلیل شرایط سختی که در زندگی مشترک دارند مایلند تا پروسه طلاقشان خیلی زود طی شود.

اما باید بدانید درخواست طلاق از طرف زن به دلیل اثبات مواردی که در بالا ذکر شد بویژه عسر و حرج و شروط 12 گانه ضمن عقد می تواند طولانی باشد. همچنین چنانچه مرد رضایت به این طلاق نداشته باشد روند جدایی برای زن طولانی تر هم خواهد شد.

در مواردی 4 الی 6 ماه و چنانچه کار به تجدیدنظر و دیوان عالی برسد حتی تا 1 سال روند طلاق طول خواهد کشید. بنابراین اگر برای طلاق گرفتن مسر هستید برای طلاق توافقی تلاش کنید.

 

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید