امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 269351
۱۱۴۹
۱
۰
نسخه چاپی
مصوبات و نظامات کانون های وکلاء دادگستری

شرح وظایف و مقررات راجع به کارآموزان وکالت و تکالیف آنها

شرح وظایف و مقررات راجع به کارآموزان وکالت و تکالیف آنها (لازم لاجرا از تیرماه 1369)

شرح وظایف و مقررات راجع به کارآموزان وکالت و تکالیف آنها (لازم لاجرا از تیرماه 1369)

1- کارآموزان وکالت باید ظرف ده روز از تاریخ دریافت پروانه شروع به کارآموزی نموده و مادام که در اختیار شرکت نکرده اید کلیه تکالیف کارآموزی را بلاانقطاع انجام دهند در صورت داشتن عذر، کارآموز باید آن را کتباً به کانون وکلا اعلام نمایند و چنانچه عذر موجه تشخیص داده شود در مورد نحوه کارآموزی کارآموز برای مدت زمان بعد از رفع عذر اتخاذ تصمیم خواهد شد.

تبصره 1 – حداکثر مدت برای عدم شرکت در اختبار با داشتن عذر موجه و در صورت انجام کلیه تکالیف از ناحیه کارآموز سه سال است.

تبصره 2- کارآموزانی که برای ادامه تحصیل با موافقت کمیسیون کارآموزی عازم خارج از کشور می شوند دوره تحصیل آنها در صورت تایید وزارت فرهنگ و آموزش عالی عذر موجه تلقی می گردد مشروط بر اینکه حداکثر ظرف 6 ماه بعد از اتمام تحصیل به کانون وکلا مراجعه و آمادگی خود را برای شروع مجدد به کارآموزی اعلام نمایند.

2- کارآموزانی که در اختبار رد می شوند می توانند فقط تا دو مرتبه دیگر دوره کارآموزی را تجدید و در اختبار شرکت نمایند.

تبصره 1- کارآموزانی که کلیه تکالیف کارآموزی را انجام داده اند و کمیسیون کارآموزی با شرکت ایشان در اختبار موافقت کرده است چنانچه از شرکت در اختبار خودداری نمایند موضوع در کمیسیون کارآموزی مطرح و برحسب وضعیت و نحوه کارآموزی و علت عدم شرکت در اختبار دوره کارآموزی آنان تمدید یا تجدید خواهد شد موافقت کمیسیون کارآموزی با تمدید دوره به جهت فوق الذکر برای این نوع کارآموزان فقط یک بار امکان پذیر خواهد بود و در صورتی که دوره کاراموزی تجدید شود این نوع کار آموزان فقط می توانند تا دو مرتبه دیگر دوره کارآموزی را تجدید و در ختبار شرکت نمایند.

تبصره 2 – الف : کارآموزانی که پس از اعلام کانون وکلا دایر بر ارائه مدارک کارآموزی، از اقدام به این امر در مهلت هایی که توسط کانون تعیین شده بدون ارائه عذر موجهی خودداری نمایند و مدارک مربوطه را به کانون ارسال ننمایند، این عدم اقدام به منزله عدم انجام تکالیف کارآموزی تلقی و دوره کارآموزی آنان تجدید خواهد شد، این نوع کارآموزان فقط می توانند تا دو مرتبه دیگر دوره کارآموزی را تجدید و در اختبار شرکت نمایند.

ب : در صورت ارائه عذر، تشخیص موجه یا غیر موجه بودن آن و اتخاذ تصمیم مقتضی در خصوص این نوع کارآموزان با کمیسیون کارآموزی خواهد بود.

تبصره 3 – کارآموزانی که کلیه تکالیف کار آموزی را انجام داده اند ولی به علت داشتن عذر از شرکت در اختبار منصرف شوند قبل از اختبار موضوع را به کمیسیون کارآموزی اعلام کرده و درخواست تمدید دوره کارآموزی را می نمایند، در این مورد کمیسیون به موضوع رسیدگی کرده و در صورت موجه بودن عذر با تمدید دوره کارآموزی این نوع کارآموزان تا اختبار بعدی موافقت خواهد نمود.

تبصره 4 – الف : هر بار که دوره کارآموزی تجدید می شود کارآموز باید یک دوره کامل کارآموزی را ضمن انجام کلیه تکایلف و وظایف بلاانقطاع طی می نماید. مدت یک دوره کارآموزی همانطور که در بند 11 این شرح وظایف نیز آمده است به طور کلی توسط کانون وکلاء تعیین می گردد و حداقل مدت آن یک سال است.

ب: در هر بار که دوره کارآموزی تمدید می شود مدت آن تا اولین اختبار بعدی خواهد بود و کارآموز مکلف است در این دوره تکالیف کارآموزی را به نحوی که کمیسیون کارآموزی تعیین می نماید بلاانقطاع انجام دهد.

تبصره 5 – تجدید دوره به منزله رد شدن در اختبار تلقی می گردد و کارآموز می تواند فقط تا دو مرتبه دیگر دوره کارآموزی را تجدید و دراختبار شرکت نماید.

3- با توجه به اینکه پروانه صادره جهت کارآموزان وکالت، پروانه کارآموزی می باشد لذا کارآموزان در دوران کارآموزی حق تظاهر و تمسک به غیر به عنوان کارآموز و حق قبول مشاوره حقوقی و یا تظاهر به این عنوان را در جامعه و دادگاه ها و محل کار شفاهاً یا کتباً ندارند و ذکر عنوان کارآموز وکالت در دنباله نام و نام خانوادگی آنان ضروری است.

4- کارآموزان وکالت در وکالت هایی که قبول می نمایند کلیه امور مربوط اعم از تنظیم دادخواست و لایحه و شکوائیه و خلاصه موضوع و اقدامی را که جریان دادرسی لازم می دانند باید با مشورت و موافقت وکیل سرپرست انجام دهند.

تبصره – کارآموزان وکالت باید از قبول وکالت و دفاع از متهمینی که رسیدگی به اتهام آنان از ابتدا در صلاحیت دادگاه های کیفری یک می باشد مطلقاً احراز نمایند.

5- کارآموز موظف است تکالیف ذیل را در دوره کارآموزی تحت نظر کانون وکلا انجام دهد :

الف: کارهایی که از طرف ریاست کانون و یا معاضدت هایی که از طرف شعبه معاضدت قضایی یا اموری که از جانب کمیسیون کارآموزی به وی ارجاع می گردد.

ب: حضور در سخنرانی های ماهانه و کلاس هایی که از طرف کانون تشکیل می گردد.

ج : تهیه گزارش پرونده هایی که به او ارجاع می شود.

د: کار کردن در کانون اعم از دادسرا یا دادگاه یا شعبه معاضدت قضایی یا کمیسیون کارآموزی یا سایر کارهای اداری و دفتری

هـ - کارکردن نزد وکیل سرپرست

و: تهیه و تدوین یک مقاله تحقیقی

تبصره 1- مقاله مذکور باید حاصل مطالعات و تحقیقا شخص کارآموز باشد.

تبصره 2- موضوع و مدت ارائه آن به کانون بر اساس تصمیم کمیسیون کارآموزی تعیین و به کارآموز ابلاغ خواهد شد.

ز: حضور در جلسات دادرسی مدنی و کیفری دادگاه ها حداقل ماهی چهار مرتبه.

در رابطه با وظیفه حضور در جلسات دادرسی مدنی و کیفری توجه به نکات ذیل ضروری است :

تبصره 1- هدف از حضور در جلسات دادگاه های کیفری و مدنی آن است که کارآموزان با طرز استدلال و استناد طرفین دعوی به قوانین و نهایتاً نحوه برخورد قضایی دادگاه با موضوع مطروحه و دلایل رد و یا قبول استدلال ها و استنادهای طرفین از جانب دادگاه آشنا شوند تا بتوانند در آینده به سهولت، ذخائر علمی خود را در اقدامات عملی مورد استفاده قرار دهند.

تبصره 2 – یکی از چهار محاکمه که کارآموز هر ماهه در آن حاضر خواهد شد حتماً و الزاماً باید محاکمه کیفری در دادگاه های کیفری یک و دو باشد و کاراموز در تمام طول جریان محاکمه حضور خواهد داشت و همچنین گزارش جامعی از پرونده شامل شکوائیه تحقیقات قاضی تحقیق، تامین ماخوذه از متهم، قرار مجرمیت، کیفر خواست، جریان محاکمه، از بیان اتهام و ادله و تلخیص جریان تحقیقات و اظهارات شاکی مدعی خصوصی و خلاصه مدافعات متهم و وکیل وی تا رای دادگاه و مواد استنادی آن تهیه و به کانون وکلا دادگستری جهت ارجاع به کمیسیون کارآموزی ارسال خواهد نمود.

تبصره 3 – منظور از حضور در محاکمات مدنی، حضور در جلساتی است که رسماً تشکیل و محاکمه انجام گردیده باشد اعم از اینکه محاکمه منتج به ختم دادرسی شده یا نشده باشد لذا در صورتی که جلسه دادگاه بدون محاکمه تجدید شود حضور در این نوع جلسات دلیل انجام وظایف کارآموزی محسوب نمی شود.

ضمناً هر یک از کارآموزان دفتری خواهند داشت که در هر یک از جلسات دادرسی که حاضر می شود (به استثنای محاکمات کیفری که فوقاً بحث شد) گزارش کاملی از متن دادخواست و ادله و مستندات آن و جریان محاکمه و اظهارات اصحاب دعوی و وکلای ایشان (چنانچه وکیل داشته باشند) و تصمیم کامل دادگاه را به صورتی منظم و با خط خوش خوانا در آن دفتر تنظیم و جمع آوری کرده و در مواقعی که کانون وکلا تعیین و اعلام می کند به کانون تسلیم نمایند.

تبصره 4 – کارآموزان مکلفند در پایان هر یک از گزارش های کیفری و مدنی، نظر و تمایل حقوقی شخص خود را حدوداً در ده سطر، نسبت به دعوای مطروحه و اظهارات، طرفین دعوی و نیز تصمیم دادگاه، اثباتاً یا نفیاً به طور مستدل بیان نمایند. گزارشات کیفری و حقوقی و اظهارنظر کارآموزان، جهت رسیدگی مورد مطالعه و بررسی اعضا کمیسیون کارآموزی واقع خواهد شد.

تبصره 5 – حضور کارآموزان وکالت در جلسات دادرسی مدنی و کیفری دادگاه ها، به تعداد چهارمرتبه در هر ماه، حداقل تکالیفی می باشد که کارآموزان موظفند آن را انجام دهند لذا کسری حضور در جلسات دادگاه ها در هر ماه نمی تواند از طریق شرکت اضافی در جلسات دادگاه ها در ماه های دیگر جبران شود. بدیهی است درصورت لزوم وتشخیص کمیسیون کارآموزی، تعداد شرکت در جلسات دادگاه ها، حسب مورد اضافه خواهد شد.

تبصره 6 – هر چند که حضور کارآموزان در جلسات دادگاه در هر روز بیش از یک جلسه بلااشکال است ولی جزء انجام وظایف کارآموزی محسوب نشده و فقط شرکت در یک جلسه از دادگاه ها در هر روز جزو انجام وظایف کارآموزی پذیرفته می شود.

توصیه می شود کارآموزان هر هفته در یک جلسه از چهار جلسه دادرسی مزبور شرکت نمایند و موضوع دعاوی مطروحه اعم از مدنی و کیفری نیز متنوع باشد.

تبصره 7 – ردیف های کارنامه کاراموزان مربوط به حضور در جلسات دادگاه ها باید منظم و از نظر تقدم و تاخر تاریخ ها پشت سر هم باشد و تاریخ حضور در جلسات موخر دادگاه نباید قبل از تاریخ شرکت در جلسه دادگاه با تاریخ مقدم باشد، کارنامه هایی که رعایت این ترتیب در آنها نشده باشد از نظر کمیسیون کارآموزی قابل پذیرش نیستند.

تبصره 8 – کلیه ردیف ها و قسمت های کارنامه کاراموز که مربوط به شرکت در جلسات دادگاه ها می باشد باید در همان روزی که کارآموز به دادگاه مراجعه و در جلسه دادرسی شرکت کرده تنظیم و توسط دادگاه گواهی شده باشد لذا ردیف ها و قسمت هایی که توسط دادگاه گواهی نشده یا سفید باشد توسط کانون یا اعضای کمیسیون کارآموزی ابطال خواهد گردید.

6- کارآموزان مکلفند در مورد موضوعاتی که معین می شود به عنوان تمرینات دوران کاراموزی سخنرانی نمایند. نام کارآموز موضوع سخنرانی و زمان و محل آن توسط کمیسیون مربوطه تعیین و به کارآموز ابلاغ خواهد شد و کارآموز باید متن سخنرانی مورد نظر را قبلاً تهیه و به نظر کمیسیون برساند.

7- نظر بر اینکه حفظ شئون وکالت در جامعه و محیط کار و دادگاه ها از اهم وظایف هر یک از وکلا و کارآموزان وکالت می باشد لذا رعایت نزاکت و ادب در دادخواست ها و لوایح تنظیمی و نوشته ها و در برخورد با دادگاه ها و اعضای دعوی و وکلای آنان و پیروی از آداب و اصول اخلاقی، اکیداً به کارآموزان توصیه می شود. تخلف از این توصیه مشمول عناوین انتظامی است.

8- نظر به اینکه به موجب اصل 141 قانون اساسی و ماده 10 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال 1333 مستخدمین دولتی و بلدی و مملکتی و بنگاه هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق به دولت است در حین استخدام از اشتغال به وکالت ممنوع هستند و عدم رعایت این ممنوعیت مستلزم مجازات قانونی می باشد لذا اهمیت رعایت این منع قانونی در مدت اشغال به کارآموزی وکالت بار دیگر موکداً به کارآموزان تذکر داده می شود بدیهی است در صورت کشف خلاف این ممنوعیت قانونی و تعهد اخلاقی کانون وکلای دادگستری ملزم به اجرای قانون خواهد شد.

9- کاراموزان وکالت مکلفند فقط در محل و شهرستانی که توسط کانون وکلا جهت اشتغال به کارآموزی تعیین و در پروانه کارآموزی آنان درج شده وظایف و تکالیف محوله را تحت نظر وکیل سپرست انجام داده و فقط در جلسات دادگاه های شهرستان مذکور شرکت نمایند لذا کارنامه و مدارکی که بدون رعایت این امرتوسط کارآموزان تهیه و ارائه شود قابل قبول نبوده و دوره کارآموزی این نوع کارآموزان تجدید خواهد شد و این افراد فقط تا دو مرتبه دیگر می توانند در اختبار شرکت نمایند.

10- کارآموزان مکلفند کلیه تکالیف و وظایف کارآموزی برابر اساس قانون و این شرح وظایف انجام دهند لذا به کارآموزانی که وظایف و تکالیف کارآموزی را در هر مورد به ترتیب مذکور انجام ندهند و یا تکالیف انجام شده از نظر کمیسیون کارآموزی در هر مورد قابل قبول نباشد اجازه شرکت در اختبار داده نمی شود و دوره کارآموزی چنین کارآموزانی با توجه به مورد و نحوه کارآموزی تجدید یا تمدید خواهد شد.

11- بر اساس قسمت اخیر ماده 7 لایحه قانون یا استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال 1333، حداقل دوره کارآموزی یک سال می باشد و تعیین مدت دوره کارآموزی منوط به تصمیم کانون وکلا است که در هر دوره بر اساس آن تصمیم عمل خواهد شد.

تبصره – کارآموزان وکالت مکلفند تا زمان یکه از جانب کانون وکلا پایان یک دوره کارآموزی اعلام نگردیده و مدارک طی آن دوره مطالبه نشده است کلیه وظایف و کالیف آن دوره را بدون استثنا و بلاانقطاع انجام دهند.

12- از نظر کانون وکلای دادگستری کارنامه کارآموزی و دفتر گزارشات کارآموزان وکالت عمده ترین دلایل انجام تکلیف دوره کارآموزی می باشد. لذا کارآموزان وکالت باید کمال دقت و مواظبت را در حفظ ونگهداری کارنامه کارآموزی و دفتر گزارشات خود داشته باشد چنانچه کارنامه یا دفتر گزارشات کارآموزی مفقود شود هیچگونه عذری در مورد فقدات آنها پذیرفته نمی شود و دوره کارآموزی چنین کارآموزانی، تجدید خواهد شد.

13- هر گونه دست بردن در کارنامه کارآموزی از قبیل تغیر با پاک کردن اعداد و عبارات و مندرجات آن و یا الحاق و یا دخل و تصرف در تاییدیه های وکلای سرپرست و اعضای کمیسیون کارآموزی از نظر مقررات عمومی جرم و قابل تعقیب جزایی است و مضاف بر آن این گونه کارنامه ها از نظر کانون وکلا غیر قابل پذیرش بوده و عمل کارآموز موجب تعقیب انتظامی هم خواهد شد.

14- کارآموزان وکالت مکلفند مرتباً با کانون وکلا تماس بگیرند و به محل کانون مراجعه نمایند تا از تصمیمات کانون وکلا و ارگان های آن خصوصاً کمیسیون کارآموزی مطلع شوند الصاق تصمیمات کانون وکلا و کمیسیون کارآموزی در تابلو اعلانات کانون و یا اعلام آن در جلسات سخنرانی به منزله ابلاغ به کارآموزان وکالت می باشد و هیچگونه عذری در این مورد قابل پذیرش نیست.

منبع: مجموعه کامل مقررات وکالت - دکتر نصرالله قهرمانی -ابراهیم یوسفی محله

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید