امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 270484
۵۴۳
۱
۰
نسخه چاپی
معاون سیاسی وزیر امور خارجه

شرط ما در سفر به فرانسه عدم ملاقات با آمریکایی‌ها حتی به صورت تصادفی بود/هیچ کشوری تحت فشار به مذاکره تن نمی دهد

سیدعباس عراقچی: هنگامی که از سوی فرانسه از آقای ظریف دعوت شد که در حاشیه اجلاس گروه ۷ به فرانسه برود و با مقامات این کشور و برخی از اعضای این گروه دیدار و رایزنی کند شرط ما این بود که هیچ مذاکره و ملاقاتی با طرف آمریکایی ولو به صورت شانسی و تصادفی وجود نداشته باشد و در مورد محل اقامت ما به نحوی برنامه‌ریزی شود که هیچ برخوردی ولو شانسی و تصادفی با آمریکایی‌ها نداشته باشیم

شرط ما در سفر به فرانسه عدم ملاقات با آمریکایی‌ها حتی به صورت تصادفی بود/هیچ کشوری تحت فشار به مذاکره تن نمی دهد
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم آمریکایی‌ها از مذاکراتمان با اروپایی‌ها سوءاستفاده کنند.

به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی چهارشنبه شب در گفت‌وگوی زنده با بخش خبری ۲۱ شبکه اول سیما در ارتباط با فضاسازی‌های مطرح شده از سوی برخی از رسانه‌ها و کشورها مبنی بر دیدار روحانی و ترامپ در آینده‌ای نزدیک و اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه در این زمینه گفت: مساله کاملا روشن است. ما در حال مذاکره با اروپا هستیم و خواسته‌های ما از آنها روشن است. ما مذاکره‌ای با آمریکا نداریم و در این ارتباط به صورت صریح و روشن اعلام موضع کرده‌ایم.

عراقچی با بیان اینکه هیچ کشوری در فشار حداکثری تن به مذاکره نمی‌دهد، ادامه داد: موضع ما در ارتباط با این موضوع روشن است و ما اعلام کرده‌ایم که اگر بخواهد مذاکره‌ای صورت بگیرد باید آنها (آمریکایی‌ها) تحریم‌ها علیه ایران را بردارند و به برجام بازگردند و در این صورت شاید مثل قبل در جریان کمیسیون مشترک برجام و مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ با آنها رایزنی و گفت‌وگویی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: حتی هنگامی که از سوی فرانسه از آقای ظریف دعوت شد که در حاشیه اجلاس گروه ۷ به فرانسه برود و با مقامات این کشور و برخی از اعضای این گروه دیدار و رایزنی کند شرط ما این بود که هیچ مذاکره و ملاقاتی با طرف آمریکایی ولو به صورت شانسی و تصادفی وجود نداشته باشد و در مورد محل اقامت ما به نحوی برنامه‌ریزی شود که هیچ برخوردی ولو شانسی و تصادفی با آمریکایی‌ها نداشته باشیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه مذاکرات ایران با اروپایی‌ها در جریان است و هدف از این مذاکرات و مطالبات ایران در این زمینه مشخص است، ادامه داد: ما اجازه نمی‌دهیم که آمریکایی‌ها از مذاکرات ما با اروپایی‌ها در جهت خواسته‌های خودشان سوءاستفاده کنند.

عراقچی گفت: در بیش از یک سال گذشته که آمریکا از برجام خارج شد اقدامات بسیار جدی را انجام دادیم و مذاکرات بسیار فشرده ای با اعضای باقیمانده در برجام آغاز کردیم و در نتیجه آن، سه جلسه در سطح وزرای امور خارجه و همچنین چند جلسه معاونان برگزار شد. در این جلسات هم سه کشور اروپایی و هم مجموعه گروه 1+4 تعهداتی را انجام دادند که در 11 حوزه مختلف، منافع ایران را در برجام تامین کنند.


وی اضافه کرد: حوزه های بانکی، تجارت، حمل و نقل، کشتیرانی، سرمایه گذاری و حوزه بیمه از جمله این 11 حوزه بود و قرار شد راه های عملیاتی پیدا کنند به گونه ای که ایران بتواند از منافع برجام استفاده کند.
سید عباس عراقچی گفت: برای پیدا کردن راه های عملی، مهمترین قسمت، حوزه های مالی و بانکی بود زیرا وجود این کانال، مقدمه حرکت های اقتصادی دیگر بود برای این منظور با چین و روسیه کانال های مالی بر اساس ارزهای ملی ایجاد کردیم و با اروپا هم تلاش کردیم ایجاد کنیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: اروپایی ها ابتدا SPV را طراحی کردند سپس به اینستکس تبدیل شد و در این مسیر جلو رفتند. همزمان، آمریکا فشار حداکثری خود را به شدت دنبال و اجرا کرد و با همه شرکت های خارجی که قصد تعامل با ایران داشتند برخورد و آن ها را به تحریم تهدید کرد.

عراقچی گفت: سپس آمریکایی ها سیاست نفت صفر ایران را طراحی کردند و با اینکه برخی خریداران نفت ایران به آنها گفتند هیچ جایگزینی برای نفت ایران ندارند اما هیئت حاکمه آمریکا اصرار کرد که فروش نفت ایران باید به صفر برسد.


معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: در این زمان، جمهوری اسلامی ایرن تصمیم گرفت مسیر خود را تغییر دهد و 18 اردیبهشت امسال اعلام کردیم سیاست جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده است و سیاست مقاومت فعال را پی می گیرد و اعلام کردیم هیچ کنشی را بدون واکنش رها نمی کنیم و در ادامه اعلام کردیم تعهدات خود را کاهش می دهیم تا تعادل از بین رفته برجام را جبران کنیم.


وی افزود: این حرکت را به گونه ای انجام دادیم که همچنان فرصت برای دیپلماسی و تعاملات منجر به راه حل معقول، فراهم باشد بنابراین گام ها را یکی یکی برداشتیم و بین هر گام، دو ماه فاصله قرار دادیم تا فرصت برای دیپلماسی باز باشد.


عراقچی ادامه داد: گام اول و دوم برداشته شد و زمان گام سوم حدود 10 روز دیگر است.
 

وی گفت: از حدود یکی دو ماه پیش، زمانی که متوجه شدند جمهوری اسلامی ایران جدی است و از خواسته های خود به هیچ وجه کوتاه نمی آید حرکت هایی از طرف کشورهای اروپایی و برخی کشورهای دیگر آغاز شد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: شفاف گفتیم که جمهوری اسلامی ایران زمانی به اجرای کامل برجام بر می گردد که بتواند نفت خود را بفروشد و درآمد حاصل از آن را در اختیار داشته باشد و بتواند آن را هزینه کند و بدون محقق شدن این شرط، به کاهش تعهدات خود ادامه خواهیم داد.
اقای عراقچی اضافه کرد: چند جلسه کمیسیون مشترک در این رابطه برگزار و رفت و آمدهای سیاسی انجام شد و در نهایت مکرون رئیس جمهور فرانسه با برخی ایده ها و ابتکاراتی به سمت ما آمد و تماس های تلفنی با آقای روحانی برقرار شد و هر دو طرف فرستادگان ویژه ای را فرستادند و ابتکاراتی را طراحی کرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه هیچ مذاکره ای با آمریکا نداریم،گفت: هیچ کشوری تحت فشار به مذاکره تن نمی دهد اگر زمانی که فشار حداکثری وجود دارد مذاکره کنیم مذاکره تسلیم است و مذاکره واقعی نیست.
عراقچی افزود: حرف ما کاملا روشن است اینکه انتظار داشته باشند به اجرای کامل برجام برگردیم باید تحریم نفتی ایران برداشته شود و درآمدهای حاصله هم در دسترس باشد.
وی گفت: حرفی که آقای روحانی به مکرون زد این بود که اگر اروپایی ها خواهان حفظ برجام هستند باید امکان فروش نفت ما را فراهم کنند.
عراقچی افزود: دو گزینه به آنها معرفی شد یا اینکه در تعاملاتی که خودشان با آمریکایی ها دارند دوباره مجوزهای نفتی را برای خریداران نفت ایران بگیرند و آن ها بتوانند نفت را از ایران بخرند یا اگر نمی توانند این کار را انجام دهند، خودشان آن میزان فروش نفت ما را به صورت خطوط اعتباری در اختیار کشورمان قرار دهند تا ایران بتواند مانند اینکه نفت خود را فروخته از آن اعتبارات برای تامین کالاهای مورد نیاز خود استفاده کند.
وی اضافه کرد: این دو ایده و گزینه در تعاملات آقای روحانی و مکرون مطرح شد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: برای اینکه 11 خواسته ایران انجام شود نخست باید کانال مالی و بانکی طراحی و اگر این قدم به درستی برداشته شود، می توانیم مسیر های دیگر را هم باز کنیم.
او افزود: در مورد نفت، حرف ما مشخص بود یا نفت را بخرند و یا اگر نمی توانند بخرند به میزان فروش نفت، اعتبار در اختیار ما قرار دهند که به نوعی پیش خرید نفت ایران است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه اضافه کرد: اینکه چگونه خواسته ایران درباره فروش نفت محقق شود ایده های مختلفی مطرح است و آنها باید خودشان راهش را پیدا کنند. اگر خواسته ایران محقق شود به برجام بر می گردیم در غیر این صورت مسیر ما کاملا مشخص است و طبق برنامه گام ها را بر می داریم.
اقای عراقچی درباره فضاسازی های اخیر برای مذاکرات گفت: از نظر ما صورت مسئله کاملا روشن است مذاکرات ما با اروپایی ها برای تحقق خواسته های ما در برجام است و هیچ مذاکره ای هم با آمریکا نداریم و این موضوع را بسیار صریح به همه آنها گفته ایم.
وی افزود: علت ما کاملا منطقی و روشن است. هیچ کشوری تحت فشار تن به مذاکره نمی دهد اگر زمانی که فشار حداکثری وجود دارد مذاکره کنیم مذاکره تسلیم است نه مذاکره واقعی.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید