امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273801
۳۴۷
۱
۰
نسخه چاپی

شریعتمداری: وام بدون ضامن بازنشستگان تامین اجتماعی به 5 میلیون تومان افزایش یافت

شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: تسهیلات بدون ضامن تا سقف 5 میلیون تومان توسط بانک رفاه به بازنشستگان مشمول قانون تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود
شریعتمداری: وام بدون ضامن بازنشستگان تامین اجتماعی به 5 میلیون تومان افزایش یافت
محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

به گزارش فارس، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری با بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد وام به بازنشستگان گفت: سقف وام بدون ضامن به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی که تعداد آنها به 3.5 میلیون نفر می‌رسد از 2 میلیون تومان به 5 میلیون تومان افزایش یافته است. این وام بدون ضامن و در شکل تسهیلات قرض‌الحسنه خواهد بود.

شریعتمداری گفت: قبلاً منابع این تسهیلات 200 میلیارد تومان بود که این رقم به 2هزار و 230 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه از ظرفیت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای آموزش مهارت به جامعه ایثارگر و فرزندان شهدا و جانبازان استفاده می‌شود، گفت: برای جذب این افراد در بازار کار بهترین کمک مهارت‌آموزی و آموزش مهارت است.

سقف تسهیلات بدون ضامن بازنشستگان 5 میلیون تومان شد

همچنین شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: تسهیلات بدون ضامن تا سقف 5 میلیون تومان توسط بانک رفاه  به بازنشستگان مشمول قانون تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.

وی همچنین در مورد تسهیلات اشتغالزایی در مناطق روستایی اظهار داشت: براساس سیاست دولت برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر قرار شد حدود 1.22 میلیارد دلار با نرخ‌های کشور تبدیل به ریال شده و همچنین 13 هزار و 800 میلیارد تومان از منابع بانک‌ها نیز تجهیز شود و در اختیار متقاضیان اشتغال قرار گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این تسهیلات توسط کمیسیون نظارت که در استان‌ها زیر نظر استانداران تشکیل شده رصد می‌شود و حدود 1900 گروه نظارتی بر این تسهیلات نظارت می‌کند و تاکنون 247 هزار فرصت شغلی با داشتن بیمه نامه در کشور ایجاد شده است.

به گفته شریعتمداری نرخ تسهیلات اشتغال روستایی بین 4،‌6 و 10 درصد پرداخت می‌شود البته برخی از کسب و کارها به دلیل بیماری کرونا از جمله بوم‌گردانی‌ها دچار صدماتی شده‌اند و ما برای حل مشکل تمهیداتی پیش‌بینی کرده‌ایم.

به گفته وی، برای اتمام برخی طرح‌هایی که به خاطر تغییر نرخ دلار امکان بهره‌برداری پیدا نکرده‌اند تا 30 درصد به سقف پرداخت وام‌ها برای تکمیل طرح اختصاص داده شد.

وی گفت: ‌نظارت جدی بر طرح اشتغال روستایی انجام می‌شود به گونه‌ای که تاکنون 600 میلیارد تومان از منابع پرداخت شده پس گرفته شده و برای کسانی که تسهیلات را در جای خود خرج نکنند با نرخ‌های 18 درصد و 24 درصد تسهیلات را پس می‌گیریم.

* بر تسهیلات ایثارگران نظارت می‌شود

همچنین سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید نیز در این مراسم در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که بسیاری از تسهیلاتی که برای جانبازان تصویب می‌شود در نهایت توسط عده‌ای دلال از دست‌‌شان بیرون می‌آید به گونه‌ای که وام جانبازی 100 میلیونی تا 30 میلیون تومان در بازار فروخته می‌شود، گفت: تسهیلاتی که به جانبازان و ایثارگران داده می‌شود در قالب ظرفیت سامانه سجایا در بنیاد شهید به صورت الکترونیکی است و قطعاً نظارت جدی می‌شود تا مسائل دلالی در این تسهیلات نباشد.

رئیس بنیاد شهید افزود: از ظرفیت بانک‌های عامل برای جامعه ایثارگری استفاده می‌شود و در دادن تسهیلات به ایثارگران با نظارت جدی تلاش می‌شد که این تسهیلات در مسیر خودش استفاده شود و یکی از بندهای تفاهم‌نامه این است که یک نماینده از جانبازان و ایثارگران به عنوان ناظر در اجرای تفاهم‌نامه باشد تا شاهد سواستفاده دلالان از تسهیلات جامعه ایثارگران نباشیم.

وی همچنین گفت: از سازمان برنامه و بودجه تشکر می‌کنیم که برای اولین بار در طول تاریخ بنیاد شهید تلاش کرد تا کلیه معوقات و مطالبات جامعه ایثارگران پرداخت شود و به صفر برسد.

انتهای پیام

  • منبع
  • فارس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید