امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274707
۴۰۶
۱
۰
نسخه چاپی

شکست ترامپ و شوک کشورهای پوپولیست اروپا

شکست ترامپ و شوک کشورهای پوپولیست اروپا

 نشریه ال کنفیدنسیال اسپانیا در گزارشی نوشت: کشورهای ترامپیست اروپایی از جمله لهستان، مجارستان و اسلوونی که امیدهای خود را به انتخاب دوباره دونالد ترامپ گره زده بودند، از معدود کشورهای اروپایی هستند که تاکنون موفق به هضم شکست ترامپ نشده اند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نشریه ال کنفیدنسیال اسپانیا در گزارشی با تیتر «اروپای ترامپیست» نوشت: بر اساس یافته های علم روانشناسی، زمانی که فردی متحمل فقدان و خسارت بزرگی شده که از نظر عاطفی او را تحت تاثیر قرار دهد، پیش از پذیرش واقعیت، مراحل انکار، عصبانیت، چانه زنی و افسردگی را پشت سر می‌گذارد.

در حالی که بسیاری از دولتها با به رسمیت شناختن جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در تلاشند تا برنامه ریزی‌های آینده کشورشان را مطابق با سیاست های ساکن جدید کاخ سفید پیش برند، کشورهای ترامپیست اروپایی از جمله لهستان، مجارستان و اسلوونی که سرمایه‌گذاری سیاسی و امید فراوان خود را به انتخاب دوباره دونالد ترامپ جمهوری‌خواه گره زده بودند، از معدود کشورهای این سوی اقیانوس اطلس هستند که تا کنون موفق به هضم شکست ترامپ نشده و در مرحله نخست انکار واقعیت به سر می‌برند.  

به نوشته این نشریه، در حالی که روز شنبه هفتم نوامبر، نتایج نهایی انتخابات آمریکا مبنی بر پیروزی بایدن تایید شد اما حتی تا چهار روز پس از آن تاریخ، شبکه های خبری لهستان هنوز خبرها از عدم قطعیت نتایج نهایی را منتشر می‌کردند. شبکه تلویزیون دولتی این کشور (TVP) نیز در راستای ادعاهای بی پایه و اساس ترامپ، احتمال وقوع تقلب در این رویداد سیاسی را بارها تکرار کرد.

آندره دودا رئیس‌جمهوری لهستان نیز روز شنبه (۲۴ آبان) اعلام کرد همه نشانه‌ها حاکی از این هستند که جو بایدن رئیس جمهور بعدی آمریکاست اما نتایج انتخابات آمریکا هنوز کاملا مشخص نشده است.

انتخاب شدن بایدن به عنوان رئیس جمهوری منتخب آمریکا، ورشو را بعد از آنکه اهمیت زیادی برای روابطش با دونالد ترامپ قائل شد و در جهت تضعیف روابطش با هم‌پیمانان در اتحادیه اروپا بر سر مساله «ارزش‌های دموکراتیک» برآمد، در موقعیت ناخوشایندی قرار داده است. بایدن نیز در زمان کمپین انتخاباتی، ترامپ را متهم به حمایت از «رهبران مستبد» در جهان کرد و در این میان از لهستان هم نام برد.

همچنین ویکتور اوربان نخست وزیر راست‌گرای مجارستان که از سرسخت‌ترین متحدان ترامپ در اتحادیه اروپا بود، به جای تبریک پیروزی بایدن، «موفقیت کمپین تبلیغاتی» وی را به او تبریک گفت. اوربان پیش از انتخابات اخیر امریکا گفته بود متقاعد شده که ترامپ آمریکای محافظه‌کار را حفظ کرده و بزرگترین رئیس‌جمهوری امریکاست. او برای ترامپ آرزوی پیروزی کرده بود.

در ادامه این گزارش آمده است: از طرفی تبریک شتاب زده یانز یانشا نخست وزیر اسلوونی در صفحه توییترش به ترامپ و معاونش مایک پنس با انتقاد بسیاری روبرو شد.  سیاستمدار محافظه‌کار اروپایی در بسیاری از زمینه‌ها مانند ترامپ فکر و عمل می‌کند، از جمله نسبت به تغییرات اقلیمی که ساخته دست بشر است تردید دارد و طرفدار حمل سلاح شهروندان به شیوه آمریکایی است.  

توییت نخست وزیر اسلوونی با واکنش فوری چندین نماینده پارلمان اروپا، از جمله «نیکولا بیر» از آلمان از گروه تازه نفس اروپا، مواجه شد. وی در توییتی اقدام دونالد ترامپ در اعلام پیروزی پیش از شمارش نهایی آرا را غیردموکراتیک و غیر موجه خواند و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست در زمین او بازی نکنند. به نوشته وی اتحادیه اروپا با تمام کشورهای عضو، وظیفه دارد به تک تک آرا احترام بگذارد.

همچنین «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ما منتظر اعلام نتیجه انتخابات هستیم، اتحادیه اروپا همچنان آماده است تا به ایجاد یک مشارکت قوی دو سوی اقیانوس اطلس، بر اساس ارزشها و تاریخ مشترک ادامه دهد.»

روزنامه «گاردین» نیز اخیرا در گزارشی با اشاره به این که ریاست جمهوری دونالد ترامپ باعث امیدواری رهبران پوپولیست راستگرا در جهان شده بود نوشت، در دوران ریاست جمهوری ترامپ بسیاری از رهبران جهان در وضعیت دشواری قرار گرفته بودند. با این حال، ایدئولوژی ترامپ روح تازه دمیده‌شده‌ای در کالبد پوپولیست‌های راست گرای در قدرت در برزیل، مجارستان، اسلوونی و دیگر نقاط جهان بود.

«نادیا اوربیناتی» استاد تئوری سیاسی دانشگاه کلمبیا پیشتر گفت: با توجه به نفوذی که آمریکا بر کشورهای دموکرات در سراسر جهان و به طور ویژه در اروپا دارد، تعجب ندارد که شکست وی در انتخابات باعث افول رهبران پوپولیست شود. وی افزود: «استیو بنون» استراتژیست ارشد سابق کاخ سفید منابع و انرژی زیاد صرف کرد تا ترامپ را به نماد پوپولیسم تبدیل کند و ترامپ از پس این طرح به خوبی برآمد.   

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید