امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277331
۳۹۸
۱
۰
نسخه چاپی

طرز تهیه چند نوع کمپوت حرفه ای و خوشمزه در خانه

طرز تهیه چند نوع کمپوت حرفه ای و خوشمزه در خانه

انواع کمپوت

میوه هایی که برای کمپوت مناسب هستند در هر فصلی تازه و بی عیب آن را تهیه می کنند. میوه ای را که در کمی شکر و آب قدری پخته شود کمپوت یا خوشاب می نامند.

فرق بين کمپوت و مربا آن است که مربا در شکر بیشتر و بخوبی پخته شده و با شربت غلیظ در شیشه برای مدت زیادی نگهداری می شود ولی کمپوت میوه در شکر کم و مختصری پخته می شود و برای آن به هضم آن تندتر و سالم تر و برای مزاج مفيدتر است.

میوه های هر فصلی را تازه تازه کمپوت و مورد مصرف قرار می دهند. در کمپوت عطری مانند وانیل، گلاب یا هل ریخته نمی شود برای آن که میوه عطر مخصوص به خودش را داشته باشد.

کمپوت، میوه را باید شکل اصلی خود را حفظ کند بنابراین در موقع پوست گرفتن و هسته درآوردن باید احتیاط کرد که خرد نشود و شكل اصلی آن به هم نخورد و نیز در موقع پختن آن مواظب بود که بیش از اندازه پخته نشود زیاد نرم و له نباشد (کمی پخته با شکر آب رقیق).

معمولاً برای پختن کمپوت یک چهارم وزن میوه شكر می ریزند یعنی یک کیلو آلبالو با گوجه ۲۵۰ گرم شكر اما باید توجه داشت میوه هایی که از خود شیرینی دارند کمتر و کمتر شکر بریزید. در هر صورت کمپوت باید كم شیرینی باشد و مانند مربا زیاد پخته و شیرین نباشد همیشه سبب، گلابی، به، هلو و تمام میوه هایی که سفید رنگ هستند وقتی پوست کنده شدند در ظرف آبی سرد که در آن یک قاشق سوپخوری آبلیمو ریخته اند گذاشته شوند که رنگ آنها تغییر نکند.

کمپوت را غالباً در قابلمه لعابی یا آلومینیومی پخته و در کاسه های بلور بستنی خوری مصرف می کنند بطور کلی برای کمپوت باید میوه خوب و بی عیب انتخاب کنید. هلوی خیلی رسیده و از حال رفته مناسب نیست. هلو کمی سفت باشد بهتر است (برای کمپوت اندازه شیرینی این است که نوشته شده اما اگر شما شیرین تر دوست دارید قدری شکر بیشتر بریزید) هلوهای تازه خوب را در آب جوش بگذارید 2 تا 3 دقیقه بماند بعد از آب جوش درآورده در آب سرد بگذارید که پوست آن به راحتی برداشته شود و خراشی پیدا نکند.

طرز تهیه چند نوع کمپوت حرفه ای و خوشمزه در خانه

کمپوت آلبالو

مواد لازم

آلبالو: نیم کیلو

شکر: 125 گرم

آب: یک لیتر

طرز تهیه

آلبالوها را شسته دم آنها را گرفته و شکر را در آب ریخته روی حرارت متوسط بگذارید وقتی جوش آمد آلبالوها را در آن بریزید. کمی که پخته شد، آلبالوها را با کفگیر بیرون آورده اگر شربت خیلی رقیق است دو سه جوش بزند بعد روی آلبالوها ریخته شود و اگر خیلی رقیق نیست که دیگر جوشیدن بیشتر لازم ندارد روی آلبالوها ریخته شود.

طرز تهیه چند نوع کمپوت حرفه ای و خوشمزه در خانه

کمپوت گیلاس

مواد لازم

گیلاس: نیم کیلو

شکر: ۶ قاشق غذاخوری

آب: ۳ لیوان و نیم

طرز تهیه

گیلاس ها را دم گرفته و شسته، آب را در ظرف ریخته شکر و گیلاس را در آن ریخته روی آتش بگذارید تا بپزد. وقتی پخت (البته زیاد پخته و له نباشد) و آب شربت آن هم فقط دو لیوان شده است در ظرف دیگر که چینی یا لعابی باشد خالی کنید تا خنک شده به مصرف برسانید.

طرز تهیه چند نوع کمپوت حرفه ای و خوشمزه در خانه

کمپوت سیب

مواد لازم

سیب متوسط: ۱۰ عدد

شكر: 6 قاشق غذاخوری

آب: ۳ لیوان

طرز تهیه

سیب ها را پوست کنده میانش را خوب تمیز کرده، حلقه حلقه بریده در ظرف آبی که به اندازه یک قاشق غذاخوری سرکه در آن ریخته و مخلوط شده است بریزید تا رنگش سفید بماند. سیب ها که پوست کنده شد 3 ليوان آب و شکر و سیب ها را در ظرف ریخته روی آتش بگذارید، بعضی سیب ها زودتر و بعضی دیرتر می پزند، بنابراین باید مواظب بود هر کدام پخته با قاشق نسبتاً بزرگی که خرد نشود درآورده و در کاسه لعابی یا چینی بگذارید تا تمام سیب ها درآورده شوند (البته میوه کمپوت شده مانند مربا نباید زیاد پخته و له شود). اگر شکر به اندازه کافی جوشیده که آن را نیز روی سیب ها بریزید و اگر خیلی رقیق است چند جوش بزند که فقط دو لیوان آب باشد.

طرز تهیه چند نوع کمپوت حرفه ای و خوشمزه در خانه

کمپوت گلابی

مواد لازم

گلابی: یک کیلو

شکر: ۲۰۰ گرم

آب: 3 ليوان

طرز تهیه

گلابی ها نازک و صاف پوست کنده و از وسط دو نیم کرده دانه ها را با کارد درآورده و گلابی ها را یک یک بعد از پوست کندن در یک کاسه آب سرد قرار داده شکر و آب را روی آتش متوسط گذاشته همین که جوش آمد گلابی ها را در آن گذاشته تا چند جوش بزند کمی که نرم شد گلابی ها را با کفگیر درآورده در ظرفی گذاشته و شکر را روی آن ریخته.

طرز تهیه چند نوع کمپوت حرفه ای و خوشمزه در خانه

کمپوت زردآلو

مواد لازم

زردآلو: نیم کیلو

قند یا شکر: ۱۲۵ گرم

آب: یک و نیم لیوان

مغز بادام شیرین: ۱۰۰ گرم

طرز تهیه

زردآلوها را دو نیم کرده و هسته آنها را درآورده، قند و آب روی آتش متوسط بجوشد تا مغز هسته زردآلو، با مغز بادام ریز خرد کرده و با زردآلوها در شکر آب ریخته چند جوش که زد از روی حرارت برداشته شود.
شما می توانید کمپوت از دو سه میوه مخلوط و با هم درست کنید. مثلاً زردآلو، هلو و انگور یا گیلاس ياقوتی و زردآلو یا سیب و گلابی و انگورهای بی دانه و غیره و نیز در زمستان از گلابی و پرتقال و نارنگی و سایر میوه های تابستانی یا زمستانی اندازه آن هم منوط به سلیقه شما می باشد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید