امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277161
۸۹۴
۲
۰
نسخه چاپی

طلاق توافقی | چگونه از مراحل طلاق توافقی و هزینه های آن آگاهی یابید؟

طلاق توافقی | چگونه از مراحل طلاق توافقی و هزینه های آن آگاهی یابید؟

تعریف طلاق توافقی

طلاق توافقی همانگونه که که از نام آن مشخص است؛ طلاق یا پایان زندگی مشترک بین زوجین بر اساس توافق میان هر دو طرف می باشد.

به طور کلی یکی از مهم ترین دلایل طولانی شدن فرایند رسیدگی به دادخواست های طلاق، عدم توافق طرفین در مورد مسائل مختلف مربوط به طلاق می باشد که این امر باعث می شود زوجین همزمان با فرایند رسیدگی به دادخواست طلاق درگیر دعواهای دیگر همانند دعوای مهریه یا نفقه نیز باشند.

اما در طلاق توافقی زن و شوهر درباره ی تمامی امور مرتبط با طلاق مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، اجرت المثل و ...با یکدیگر مذاکره کرده و به یک توافق مشترک می رسند.

اگرچه خاتمه زندگی مشترک و طلاق امری خوشایند نیست و تاثیرات خانوادگی و اجتماعی نامطلوبی را به ویژه برای فرزندان به همراه دارد، اما اگر این فرایند ناخوشایند بر اساس توافق صورت گیرد آسیب های روانی و روحی کمتری را به همراه خواهد داشت. زیرا در بسیاری موارد درگیر شدن در دعواهای مختلف در حین فرایند طلاق،  فضای متشنجی را ایجاد کرده که هم بر زندگی زوجین و هم فرزندان آن ها تاثیرات بسیار نامطلوبی را بر جای می گذارد.

به طور کلی توافقنامه زوجین در طلاق توافقی معمولاً موارد زیر را شامل می شود:

- تعیین تکلیف مهریه
- نفقه زوجه
- اجرت المثل
- جهیزیه
- حضانت فرزند
- نحوه ملاقات با فرزند
- نفقه فرزند و میزان و نحوه پرداخت آن
- سایر حقوق مالی و غیر مالی طرفین

مراحل طلاق توافقی

با توجه به اینکه در طلاق توافقی زوجین پیش از اقدام به طلاق درباره حقوق و تکالیف خود در فرایند طلاق به توافق رسیده اند مراحل طلاق توافقی از پیچیدگی های مرسوم در طلاق های دیگر برخوردار نیست اما این به معنای سهل و آسان بودن این طلاق نمی باشد زیرا طلاق توافقی نیز مراحلی دارد که باید زوجین آن ها را انجام دهند.

در این بخش به ترتیب و روشی ساده مراحل طلاق توافقی توضیح داد می شود.

1- در مرحله اول زوجین باید برای اخذ نوبت جهت انجام مشاوره و غربالگری به سایت اینترنتی سامانه تصمیم مراجعه نمایند.

قابل ذکر است از ابتدای آذرماه سال 1397 با توجه به بخشنامه شماره ۹۰۰۰/۱۳۱۰۴/۵۵ مورخ ۱۳۹۷/۰۹/۰۵ در دفاتر خدمات الکرونیک قضایی ثبت دادخواست طلاق توافقی الزاماً با  تسلیم گواهی عدم انصراف از طلاق، صادر شده از سوی مراکز مشاوره خانواده بهزیستی به دفاتر فوق الذکر میسر خواهد شد.  

بنابراین حضور زوجین در جلسات مشاوره الزامی می باشد. لازم به توضیح این جلسات معمولاً کمتر از پنج جلسه نخواهد بود.

2- زوجین باید پس از حضور در جلسات مشاوره گواهی عدم انصراف از طلاق را از طرف مرکز مشاوره ای که برای مشاوره به آنجا رفته اند، دریافت کنند. این گواهی در هنگام ثبت دادخواست طلاق الزامی است.

3- مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی و ثبت دادخواست طلاق توافقی مرحله بعدی در طلاق توافقی می باشد.  البته در صورتی که برای طلاق توافقی وکیل انتخاب کرده باشید این مرحله به وسیله وکیل دادگستری انجام می شود و نیازی به وجود زوجین نیست. برای ثبت دادخواست طلاق توافقی همراه داشتن مدارکی مانند: گواهی عدم انصراف از طلاق، اصل شناسنامه و کارت ملی زوجین و همچنین اصل سند ازدواج ضروری است.

4- پس از ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست به دادگاه فرستاده می شود و پس از تعیین شعبه، از سوی دادگاه پیامکی حاوی شماره پرونده و شعبه و زمان رسیدگی ارسال می گردد.

5- شرکت در جلسه دادگاه طلاق توافقی مرحله بعدی طلاق توافقی است که البته در صورتی که طرفین وکیل داشته باشند نیازی به حضور در دادگاه ندارند.  قاضی در این جلسه توافقات طرفین را صورتجلسه نموده و اقدام به صدور حکم طلاق توافقی می نماید. که به آن گواهی عدم امکان سازش گفته می شود.

6- بعد از صدور حکم و امضای آن توسط قاضی و تایپ رای توسط منشی دادگاه، حکم صادره به طرفین یا وکلای آنها ابلاغ می گردد. در این مرحله طرفین می توانند برای اجرای سریع رای،  حق تجدیدنظر و فرجام خواهی را از خود ساقط نموده و جهت اجرای حکم صیغه طلاق توافقی در دفترخانه طلاق، از دفتر شعبه صادر کننده رای، گواهی قطعیت حکم را بگیرند.

7- با صدور گواهی عدم امکان سازش و قطعیت آن مرحله بعدی طلاق توافقی مراجعه به دفتر ازدواج و طلاق است.

زوجین برای مراجعه به دفترخانه 3 ماه از تاریخ قطعی شدن گواهی عدم امکان سازش فرصت دارند.

در این مرحله زوجین با همراه داشتن اصل شناسنامه و اصل سند ازدواج و رای دادگاه و اصل گواهی قطعیت و نیز حسب مورد آزمایش عدم بارداری یا گواهی دوشیزگی به دفترخانه ازدواج و طلاق مراجعه می کنند. در صورتی که وکیل دادگستری تصمیم به اجرای حکم طلاق داشته باشد اصل وکالتنامه ارائه می گردد و نیازی به حضور موکل در دفترخانه نمی باشد.

8-پس از خواندن صیغه طلاق زن و مرد یا وکلای آن ها دفاتر مربوط به طلاق را امضا می کنند.

هزینه های طلاق توافقی

هزینه طلاق توافقی و نحوه پرداخت آن بین زوجین مورد توافق قرار می گیرد.

این هزینه ها موارد زیر را شامل می شود:

- هزینه تنظیم دادخواست
- هزینه های ثبت دادخواست و برگهای پیوست آن در خدمات الکترونیک قضایی یا دفاتر دادگاه های خانواده .
- هزینه دادرسی
- هزینه مشاوره در مراکز مشاوره خانواده
- هزینه ثبت طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق
- حق الوکاله وکیل

حق الوکاله وکیل طلاق توافقی بین موکل و وکیل مورد توافق قرار می گیرد به همین دلیل ارقام متفاوتی درباره حق الوکاله این وکلا وجود دارد.

باید توجه داشت که زوج و زوجه نمی توانند برای انجام طلاق توافقی یک وکیل داشته باشند و هر یک باید وکیل جداگانه ای اختیار کنند.

متاسفانه با توجه به افزایش پرونده های مربوط به طلاق توافقی، ارقام و اعداد متفاوتی درباره حق الوکاله وکیل طلاق توافقی ذکر می شود که در بسیاری موارد ارقام صحیحی نمی باشند.

گاه برخی وکلای بی تجربه و فاقد سابقه در دعاوی خانواده و طلاق برای گرفتن پرونده ی طلاق توافقی حق الوکاله را بسیار کاهش می دهند اما در عمل به دلیل نداشتن دانش حقوقی بالا،  پرونده طلاق را با مشکلات زیادی مواجه می سازند و روند رسیدگی را بسیار طولانی می کنند.

در موارد دیگری نیز برخی وکلا به دلیل تجربه ی زیاد و پرونده های موفق طلاق توافقی حق الوکاله های نجومی طلب می کنند که این امر هزینه طلاق توافقی را برای زوجین بسیار افزایش می دهد.

چنانچه درصدد آغاز فرایند طلاق توافقی هستید، برای آنکه از  هزینه های طلاق توافقی آگاهی یابید با گروه وکلای مهرآیین که سابقه درخشانی در ارائه خدمات حقوقی دارند تماس بگیرید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید