امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279538
۸۷۷
۱
۰
نسخه چاپی

ریشه‌ها و اعتقادات مذهب شینتو؛ مذهبی که خدایی ندارد

ریشه‌ها و اعتقادات مذهب شینتو؛ مذهبی که خدایی ندارد

شینتو (به معنای راه خدایان) قدیمی ترین نظام اعتقادی بومی در تاریخ ژاپن است. اعتقادات و آیین های آن توسط بیش از 112 میلیون نفر انجام می شود. شینتو، به منظور متمایز کردن باورهای بومی ژاپن از بودیسم، که در قرن ششم وارد ژاپن شده بود، استفاده شد.

شینتو شامل آداب مذهبی سنتی ژاپن و همچنین باورها و نگرش های زندگی است که با این اعمال مطابقت دارد. شینتو در زندگی اجتماعی مردم ژاپن و در انگیزه های شخصی آنها بیشتر از یک الگوی اعتقادی یا فلسفه رسمی است و با نظام ارزشی ژاپن و طرز فکر و عمل مردم این کشور مرتبط می باشد.

شایان ذکر است، شینتو هیچ خدای مقدس، هیچ متن مقدس، هیچ شخصیت موسس، و هیچ دکترین مرکزی ندارد، در عوض، پرستش کامی در اعتقاد شینتو مرکزی است. کامی جوهر روح است که می تواند در همه چیز حضور داشته باشد. همه زندگی، پدیده های طبیعی، اشیاء و انسان ها (زنده یا مرده) می توانند ظرف کامی باشند. احترام به کامی با تمرین منظم مناسک، تطهیر، دعا، نذری و رقص حفظ می شود.

اعتقادات شینتو

هیچ متن مقدس یا خدای مرکزی در اعتقاد شینتو وجود ندارد، بنابراین عبادت از طریق آیین و سنت انجام می شود. باورهای زیر این آیین ها را شکل می دهند.

کامی

باور اصلی در قلب شینتو در کامی است: ارواح بی شکلی که هر چیزی را با عظمت زنده می کنند. برای سهولت درک، کامی گاهی به عنوان خدایان تعریف می شود، اما این تعریف نادرست است. شینتو کامی قدرت های برتر یا موجودات برتر نیستند و درست و غلط را دیکته نمی کنند.

کامی اخلاقی مدار تلقی نمی شود و لزوماً مجازات یا پاداش نمی دهد. به عنوان مثال، سونامی دارای کامی است، اما سونامی، سونامی مجازاتی برای یک کامی عصبانی محسوب نمی شود. با این وجود، تصور می‌شود که کامی از قدرت و توانایی برخوردار است. در شینتو، آرام کردن کامی از طریق مناسک و مناسک مهم است.

طهارت و نجاست

بر خلاف اعمال نادرست یا «گناه» در سایر ادیان جهانی، مفاهیم پاکی (کیومه) و ناپاکی (کگاره) در شینتو موقتی و قابل تغییر است. تطهیر به جای پایبندی به یک آموزه برای خوشبختی و آرامش خاطر انجام می شود، هرچند در حضور کامی، پاکی ضروری است.

در شینتو، پیش فرض برای همه انسان ها نیکی است. انسانها پاک به دنیا می آیند، بدون هیچ «گناه اصلی»، و می توانند به راحتی به آن حالت بازگردند. نجاست از اتفاقات روزمره ـ عمدی و غیر عمدی ـ مانند جراحت یا بیماری، آلودگی محیطی، قاعدگی و مرگ ناشی می شود. ناپاک بودن یعنی جدا کردن خود از کامی که دستیابی به خوشبختی، خوشبختی و آرامش خاطر را دشوار - اگر نگوییم غیرممکن - می کند. تطهیر (harae یا harai) به هر مراسمی گفته می‌شود که برای پاک کردن شخص یا شیء از نجاست (کگاره) باشد.

هارائه یا تطهیر از داستان تأسیس ژاپن سرچشمه می گیرد که طی آن دو کامی، ایزاناگی و ایزانامی، توسط کامی اصلی مأمور شدند تا شکل و ساختار را به جهان بیاورند. پس از مدتی کشمکش، آنها ازدواج کردند و فرزندان، جزایر ژاپن و کامی هایی که در آنها زندگی می کردند به دنیا آوردند، اما تولد کامی آتش در نهایت ایزانامی را کشت. ایزاناگی ناامید از غم و اندوه، عشق خود را به دنیای زیرین تعقیب کرد و از دیدن جسد او که در حال پوسیدن و هجوم انگل ها بود، وحشت کرد. ایزاناگی از عالم اموات گریخت و خود را با آب پاک کرد. نتیجه تولد کامی خورشید، ماه و طوفان بود.

ریشه‌ها و اعتقادات مذهب شینتو؛ مذهبی که خدایی ندارد

تمرینات شینتو

شینتو با پیروی از شیوه های سنتی که در طول قرن ها از تاریخ ژاپن گذرانده شده است، حمایت می شود.

زیارت زیارتگاه

زیارتگاه های شینتو (جینجی) مکان های عمومی هستند که برای نگهداری کامی ساخته شده اند. هر کسی می‌تواند از زیارتگاه‌های عمومی بازدید کند، اگرچه اقدامات خاصی وجود دارد که باید توسط همه بازدیدکنندگان رعایت شود، از جمله احترام آرام و پاکسازی با آب قبل از ورود به خود حرم. پرستش کامی را می توان در زیارتگاه های کوچک در خانه های شخصی (کامیدانا) یا فضاهای مقدس طبیعی (موری) نیز انجام داد.

تطهیر یا هارائه

تطهیر (harae یا harai) مراسمی است که برای خلاصی شخص یا شیء از نجاست انجام می شود. تشریفات تطهیر می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله دعا از سوی کشیش، پاکسازی با آب یا نمک، یا حتی تطهیر دسته جمعی گروه بزرگی از مردم. پاکسازی آیینی را می توان از طریق یکی از روش های زیر تکمیل کرد:

هارایگوشی و اوهنوسا. اوهنوسا اعتقاد به انتقال نجاست از انسان به شیء و از بین بردن آن پس از انتقال است. هنگام ورود به زیارتگاه شینتو، یک کشیش (شینشوکو) یک عصای تصفیه (هارایگوشی) متشکل از چوبی با نوارهایی از کاغذ، کتان یا طناب متصل به آن را روی بازدیدکنندگان تکان می‌دهد تا ناخالصی‌ها را جذب کند. هارایگوشی های ناخالص به لحاظ نظری در مرحله بعد از بین خواهند رفت.

میسوگی هارای. مانند ایزاناگی، این روش تصفیه به طور سنتی با غوطه ور شدن کامل خود در زیر آبشار، رودخانه یا سایر آب های فعال انجام می شود. یافتن حوض‌هایی در ورودی زیارتگاه‌ها معمول است که بازدیدکنندگان در آن دست‌ها و دهان خود را به‌عنوان نسخه اختصاری این عمل می‌شویند.

ایمی. یک عمل پیشگیری به جای تطهیر، قرار دادن تابو در شرایط خاص برای جلوگیری از ناپاکی است. مثلاً اگر یکی از اعضای خانواده اخیراً فوت کرده باشد، خانواده به حرم مشرف نمی شوند، زیرا مرگ نجس است. به همین ترتیب، هنگامی که چیزی در طبیعت آسیب می بیند، برای آرام کردن کامی پدیده، نماز خوانده می شود و مراسمی انجام می شود.

تطهیر بزرگ. در پایان ژوئن و دسامبر هر سال، مراسم oharae یا مراسم "تطهیر بزرگ" در زیارتگاه های اطراف ژاپن با هدف پاکسازی کل جمعیت انجام می شود. در برخی شرایط پس از بلایای طبیعی نیز انجام می شود.

کاگورا (رقص های آیینی)

کاگورا نوعی رقص است که برای آرام کردن و انرژی بخشیدن به کامی، به ویژه رقص افرادی که به تازگی فوت کرده اند، استفاده می شود. همچنین مستقیماً با داستان منشأ ژاپن مرتبط است، زمانی که کامی برای آماتراسو، کامی خورشید، رقصید تا او را از مخفی کردن خارج کند تا نور را به جهان بازگرداند. مانند بسیاری دیگر در شینتو، انواع رقص ها از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است.

دعا و نیایش

دعاها و نذورات به کامی اغلب پیچیده هستند و نقش مهمی در برقراری ارتباط با کامی دارند. دعا و نذری انواع مختلفی دارد.

نوریتو

نوریتو دعاهای شینتویی است که هم توسط کشیشان و هم عبادت کنندگان صادر می شود و از ساختار پیچیده ای از نثر پیروی می کند. آنها معمولاً حاوی کلمات ستایش آمیز برای کامی و همچنین درخواست ها و لیستی از پیشنهادات هستند. نوریتو همچنین به عنوان بخشی از تطهیر توسط کشیش بر بازدیدکنندگان قبل از ورود به زیارتگاه گفته می شود.

اما

اما پلاک‌های چوبی کوچکی هستند که نمازگزاران می‌توانند برای کامی‌ها دعا بنویسند. لوح ها در حرم خریداری می شوند و در آنجا باقی می مانند تا توسط کامی ها دریافت شود. آنها اغلب نقاشی‌ها یا طرح‌های کوچکی دارند و دعاها اغلب شامل درخواست موفقیت در دوره‌های امتحانی و کسب‌وکار، فرزندان سالم و ازدواج‌های شاد است.

افودا

افودا طلسم دریافت شده در زیارتگاه شینتو است که روی آن نام کامی حک شده است و برای آوردن شانس و امنیت برای کسانی است که آن را در خانه خود آویزان می کنند. Omamori آفوداهای کوچکتر و قابل حملی هستند که ایمنی و امنیت را برای یک نفر فراهم می کنند. هر دو باید هر سال تمدید شوند.

اومیکوجی

اومیکوجی برگه های کوچکی در زیارتگاه های شینتو هستند که روی آنها ثروت نوشته شده است. یک بازدیدکننده مبلغ کمی را برای انتخاب تصادفی یک اومیکوجی پرداخت می کند. باز کردن کاغذ، ثروت را آزاد می کند.

ریشه‌ها و اعتقادات مذهب شینتو؛ مذهبی که خدایی ندارد

مراسم و جشنواره ها

شرکت در مراسم شینتو باعث تقویت روابط بین فردی و روابط با کامی می شود و می تواند سلامت، امنیت و ثروت را برای یک فرد یا گروهی از افراد به ارمغان بیاورد. اگرچه هیچ خدمات هفتگی وجود ندارد، اما مناسک مختلف زندگی برای نمازگزاران وجود دارد.

هاتسومیامایری

پس از به دنیا آمدن کودک، پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ او را به زیارتگاه می برند تا تحت حمایت کامی قرار گیرند.

شیچیگوسان

هر سال در نزدیکترین یکشنبه به 15 نوامبر، والدین پسران سه و پنج ساله و دختران سه و هفت ساله را به زیارتگاه محلی می برند تا از خدایان به خاطر داشتن کودکی سالم تشکر کنند و آینده ای خوشبخت و موفق را طلب کنند.

سیجین شیکی

هر سال در 15 ژانویه، مردان و زنان 20 ساله به زیارتگاهی می روند تا از کامی برای رسیدن به بزرگسالی تشکر کنند.

ازدواج

اگرچه به طور فزاینده ای غیر معمول است، اما مراسم عروسی به طور سنتی با حضور خانواده و یک کشیش در زیارتگاه شینتو برگزار می شود. این مراسم که معمولاً با حضور عروس، داماد و خانواده‌های نزدیک آنها برگزار می‌شود، شامل تبادل نذر و حلقه، دعا، نوشیدنی و پیشکش به کامی است.

مرگ

تشییع جنازه به ندرت در زیارتگاه های شینتو برگزار می شود و اگر هم برگزار می شود، فقط برای دلجویی از کامی فرد متوفی است. مرگ نجس شمرده می شود، هر چند فقط بدن میت نجس است. روح پاک و منزه از بدن است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید