امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284981
۲۴۴
۱
۰
نسخه چاپی
رییس سازمان پزشکی قانونی

عباس مسجدی: جمعیت از مهم‌ترین مولفه‌های قدرت هر کشور است

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با تأکید بر اهمیت تشکیل خانواده و فرزندآوری در دین اسلام، گفت: موضوع جمعیت یکی از مهم‌ترین مولفه های قدرت در هر کشور است و اینکه مقام معظم رهبری در خصوص بحران جمعیت در کشور ابراز نگرانی می کنند، مسئله ای جدی، مهم و قابل توجه است.

جمعیت از مهم‌ترین مولفه‌های قدرت هر کشور است

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با تأکید بر اهمیت تشکیل خانواده و فرزندآوری در دین اسلام، گفت: موضوع جمعیت یکی از مهم‌ترین مولفه های قدرت در هر کشور است و اینکه مقام معظم رهبری در خصوص بحران جمعیت در کشور ابراز نگرانی می کنند، مسئله ای جدی، مهم و قابل توجه است.

به گزارش ایسنا به نقل از  اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، عباس مسجدی روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در جلسه ای که به مناسبت روز ملی جمعیت در سالن جلسات حوزه ریاست این سازمان برگزار شد، گفت: یکی از دغدغه های جدی مقام معظم رهبری موضوع جمعیت است و از زمان ابلاغ قانون جوانی جمعیت تاکنون که حدود ۱۸ ماه از آن می گذرد، در سازمان پزشکی قانونی کشور اقداماتی فراتر از تکالیف قانونی در این زمینه صورت گرفته و دستورالعمل ماده ۵۶ این قانون در سازمان تدوین شده است.

وی با تاکید بر اینکه تهیه و تدوین این دستورالعمل از وظایف سازمان نبوده است، افزود: پزشکی قانونی با هدف تسریع در اجرای این قانون، فراتر از تکالیف قانونی نسبت به تهیه و تدوین دستورالعمل ماده ۵۶ قانون جوانی جمعیت اقدام کرده است که پس از تایید رییس محترم قوه قضاییه در روزهای اخیر از سوی ایشان برای اجرا به سازمان ابلاغ شد.

وی در ادامه با اشاره به مزایای فرزندآوری و داشتن بیش از دو فرزند تصریح کرد: فرزند علاوه بر اینکه زیباترین هدیه خداوند به زوجین است موجب استواری و تحکیم خانواده ها نیز می شود و روابط زن و مرد را مستحکم تر می کند.

مسجدی تربیت صحیح و شایسته فرزندان را نیز امری ضروری عنوان کرد و اظهار داشت: در احادیث از پیامبر بزرگ اسلام نقل شده است که به فرزندان خود احترام بگذارید و آنان را نیک تربیت کنید، این نیک تربیت کردن به آن معناست که مطیع والدین باشند و در آینده به والدین خود احسان کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی فرزندان همواره از پدر و مادر خود طلبکار هستند و رفتار درستی ندارند که این نشانه تربیت نادرست آنان است در حالی که در علوم روانشناسی نیز تأکید شده که محروم کردن در مواقعی باعث رشد و پرورش درست فرزندان می شود.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با تأکید بر اینکه خداوند روزی بچه ها را تضمین کرده، به برخی موارد عدم تمایل زوجین به فرزندآوری اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین دلایل عدم تمایل زوجین به فرزندآوری در جامعه امروز ضعف ایمان و اعتقاد به خدا، ترس از تربیت فرزندان و تبلیغات منفی است در حالی‌که بارها خانواده هایی با چند فرزند را می بینیم که نه تنها فرزندان آنان به بهترین شکل تربیت شده اند بلکه افراد موفقی نیز هستند.

مسجدی همچنین در این جلسه با تبریک به همکارانی که در سال گذشته صاحب فرزند شده اند، افزود: سازمان پزشکی قانونی کشور همواره تلاش کرده که در حد بضاعت و توان خود با تأمین مسائل رفاهی و حمایتی، از موضوع ازدواج و فرزندآوری همکاران حمایت کند که امیدواریم در آینده شاهد توجه هرچه بیشتر همکاران به این موضوع مهم باشیم.

در ادامه این جلسه مسعود قادی پاشا معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان و دبیر کمیته اجرایی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت سازمان گفت: متاسفانه سن جمعیت در کشور ما رو به پیری است و طبق نظر کارشناسان با گذشت هفت سال آینده در صورتی که فکر جدی در این زمینه نشود بازگشت به عقب میسر نیست و به سیاهچاله های پیری جمعیت خواهیم رسید.

وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل اجرایی ماده ۵۶ قانون جوانی جمعیت به سازمان طی روزهای اخیر افزود: پزشکی قانونی اولین دستگاهی بود که در بحث قانون جوانی جمعیت به وظیفه خود عمل کرد و با وجود آنکه تهیه دستورالعمل ماده ۵۶ قانون جزو وظایف آن نبود به منظور تسریع در انجام کار و ایجاد وحدت رویه در اظهار نظرها، نسبت به تهیه و تدوین دستورالعمل اقدام و آن را به رییس محترم قوه ارائه کرد.

قادی پاشا یادآور شد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آبان ماه سال ۱۴۰۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، در این قانون برای همه دستگاه ها وظایفی مشخص شده و ماده ۵۶ آن که به موضوع سقط مربوط می شود به پزشکی قانونی اختصاص دارد.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان تصریح کرد: از زمان تصویب این قانون بنا به سیاست های سازمان و تاکیدات رییس سازمان کار جدی و اجرایی در خصوص ماده ۵۶ انجام و کمیته های فنی و تخصصی برای بررسی آن در سازمان تشکیل و پس از جلسات کارشناسی دستورالعمل اجرایی آن تهیه و به رییس محترم قوه قضاییه ارائه شد که پس از تأیید در روزهای اخیر به سازمان ابلاغ شده است.

قادی پاشا با اشاره به برخی اقدامات سازمان در یکسال گذشته در خصوص موضوع فرزندآوری تصریح کرد: ارائه آموزش کاربردی به همکاران، مناسب سازی مراکز پزشکی قانونی در جهت رفاه حال مادران و کودکان از جمله مناسب سازی و ایجاد فضاهایی برای مادر و کودک و اختصاص فضایی به عنوان اتاق شیردهی، تولید محتوا و تهیه تولیدات رسانه ای با موضوع فرزندآوری و جلوگیری از طلاق و ... بخشی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه بوده است.

در این جلسه همچنین اصغرنژاد، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سخنانی به مزایای فرزندآوری و معایب تک فرزندی پرداخت و گفت: در تمام دنیا این یک اصل پذیرفته شده است که کسی که ازدواج می کند از شخصیت بالنده ای برخورددار است و کسی که صاحب فرزند می شود شخصیتی به مراتب والاتر دارد چرا که مسئولیت رشد و پرورش یک موجود دیگر را بر عهده می گیرد.

وی ادامه داد: فرزندآوری تصمیمی نیست که در مقطعی از زمان نسبت به آن ابراز پشیمانی کنیم و فرد باید به درجه ای رسیده باشد که چنین تصمیمی را بگیرد زیرا تمام مسئولیت های فرزند با پدر و مادر است.

اصغرنژاد با اشاره به اینکه در مقاطعی در کشور سیاست های کنترل جمعیت دنبال می شد، افزود: متاسفانه کشور در حال حاضر با مشکلاتی در موضوع جمعیت مواجه است و به نظر می رسد که عدم تمایل به فرزندآوری چندان به موضوعات مالی و رفاهی نیز مربوط نمی شود.

وی ارزش های شخصیتی افراد، وضع سلامت جسمی، اشتغال و تبلیغات منفی را از مهم‌ترین عوامل موثر در فرزندآوری دانست و اظهار داشت: دستگیری فرزندان از پدر و مادر در سنین پیری و احساس موفقیت و خلاقیت در رشد و تربیت یک کودک از عواملی است که موجب می شود افراد به فرزندآوری راغب شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران آموزش به زوجین در خصوص روابط صحیح با یکدیگر و چگونگی تربیت فرزندان را مهم عنوان کرد و گفت: بالا رفتن سن ازدواج یکی از دلایل پایین آمدن فرزندآوری است؛ در کنار این رفع این مشکل می توان با ایجاد سیستم های حمایتی درست، نقش حمایتی بیشتر پدر در زایمان های دوم به بعد و مراقبت های جدی تر، تمایل به فرزندآوری را در زوجین افزایش داد.

گفتنی است در این جلسه که با حضور کارکنان پزشکی قانونی سراسر کشور به صورت مجازی برگزار شد از کارکنانی که در سال ۱۴۰۱ صاحب فرزند شده بودند تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید