امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274945
۷۰۵
۱
۰
نسخه چاپی

مرجع پرداخت دیه مقتول در صورت عدم شناسایی یا متواری بودن قاتل

در صورت عدم شناسایی، متواری بودن و یا عدم دسترسی به قاتل ،تکلیف دیه مقتول چیست و آیا در این موارد بین مقتول ایرانی وغیر ایرانی تفاوت وجود دارد؟ بعبارتی آیا مقررات ماده 255 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370و ماده 487 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 مشمول افراد کشته شده غیر ایرانی از جمله افاغنه هم می شود و مجوز اقامت یا فقدان آن تاثیری در موضوع دارد یاخیر ؟

مرجع پرداخت دیه مقتول در صورت عدم شناسایی یا متواری بودن قاتل

مرجع پرداخت دیه مقتول در صورت عدم شناسایی یا متواری بودن قاتل

سوال در صورت عدم شناسایی، متواری بودن و یا عدم دسترسی به قاتل ،تکلیف دیه مقتول چیست و آیا در این موارد بین مقتول ایرانی وغیر ایرانی تفاوت وجود دارد؟ بعبارتی آیا مقررات ماده 255 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370و ماده 487 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 مشمول افراد کشته شده غیر ایرانی از جمله افاغنه هم می شود و مجوز اقامت یا فقدان آن تاثیری در موضوع دارد یاخیر ؟

 پاسخ: ماده 487 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 درشرایط عدم شناسایی قاتل یا متواری بودن و عدم امکان دسترسی به وی قابل اعمال می باشد و قانونگذار شرط خاصی برای مقتول از حیث تابعیت یا مذهب وی قایل نگردیده است. علاوه بر آن قانون مجازات اسلامی جنبه سرزمینی دارد و در مورد کلیه سکنه ی ایران با هر تابعیتی قابل اعمال می باشد و فرقی بین مقتول ایرانی و مقتول تبعه بیگانه جهت پرداخت دیه از بیت المال در صورت وجود موجبات قانونی وجود ندارد.

منبع: مجموعه نظرات اداره محترم حقوقی قوه قضائیه در خصوص قانون مجازات اسلامی مصوب 1392،معاونت اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام، تابستان 1393، نظریه مشورتی شماره 7/92/1306-1392/7/3

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید