امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276262
۴۴۰
۱
۰
نسخه چاپی

عراقچی دور نخست مذاکرات برجام در وین را سازنده دانست

عراقچی دور نخست مذاکرات برجام در وین را سازنده دانست

عراقچی: اگر آمریکا جدی است باید تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را بردارد

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دور نخست مذاکرات برجام در وین سازنده بود، گفت: مذاکره کنندگان در وین خواهند ماند تا جلسه دیگری را در روز جمعه در خصوص برجام داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پرس تی وی، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه پس از پایان مذاکرات کمیسیون مشترک برجام، عنوان کرد: امروز نشست اعضای کمیسیون مشترک برجام بدون حضور آمریکا برگزار شد. ما هیچ مذاکره مستقیم با غیرمستقیمی با آمریکا نداریم. گروه ۱+۴ بعداً با آمریکایی‌ها صحبت خواهند کرد و این در حیطه کاری آن هاست و به ما ارتباطی ندارد. ما تنها با گروه ۱+۴ مذاکره می‌کنیم. ما موضع خود را صراحتاً به آن‌ها اعلام کردیم.

عراقچی در خصوص صحبت‌های رابرت مالی در خصوص عدم جدیت ایران برای احیای برجام عنوان کرد: صحبت‌های آقای مالی خود نشان‌دهنده عدم جدیت از سوی طرف مقابل است چرا که آن‌ها بودند که از برجام خارج شدند و تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کردند. حالا هم بدیهی است که آن‌ها باید تمامی این تحریم‌ها را در یک مرحله بردارند و این یک درخواست کاملاً منطقی از سوی جمهوری اسلامی ایران است. ما تنها زمانی به طور کامل به تعهدات برجامی خود باز خواهیم گشت که آمریکا تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را بردارد و این اقدام نیز می‌بایست از سوی ایران راستی‌آزمایی شود.

عراقچی ادامه داد: ما کاملاً در مواضع خود جدی هستیم اما شک دارم که این جدیت در طرف مقابل هم وجود داشته باشد. اگر آمریکا جدی است، می‌بایست آماده باشد تا تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را بردارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما به دنبال بازگشت کامل به تعهدات برجامی نبودیم، قبلاً هم می‌توانستیم این کار را انجام دهیم و حتی زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، می‌توانستیم کاملاً از برجام خارج شویم. ما کاملاً جدی هستیم و هیچ تردیدی در حسن نیت ایران وجود ندارد.

عراقچی گفت: برجام تاکنون نیز تنها به خاطر ایران زنده مانده و ایران بهای سنگینی را برای آن پرداخته است. مردم ما از تحریم‌های آمریکا آسیب دیدند و اگر آن‌ها اکنون خواستار بازگشت به برجام هستند، می‌بایست تمامی تحریم‌های ضد ایرانی را در یک مرحله بردارند.

عراقچی طرح توافق مبنی بر دریافت یک میلیارد دلار از سوی ایران در ازای توقف غنی سازی را پیشنهادی مضحک خواند و افزود: همانطور که بارها گفتیم ما هیچ تمایلی به فرآیند گام به گام در احیای برجام نداریم و چنین طرح‌هایی راه به جای نخواهند برد. آنچه ما باید بر آن توافق کنیم، مشخص کردن اقداماتی است که می‌بایست از سوی آمریکا و در یک مرحله صورت گیرد و همچنین اقداماتی که ایران می‌بایست بعد از راستی آزمایی انجام دهد. زمانی که در خصوص این دو فهرست از اقدامات تصمیم‌گیری شد، آن وقت می‌توانیم به اجرای کامل تعهدات توسط طرفین بپردازیم. بنابراین، چنین طرح‌هایی هرگز مؤثر نخواهد بود و نباید وقتمان را برای آن تلف کنیم.

عراقچی افزود: اقداماتی همچون غنی سازی ۲۰ درصدی و موارد مشابه در برنامه هسته‌ای ایران، مبنی بر نیازهایمان است و تصمیم‌گیری در خصوص آن برعهده سازمان انرژی اتمی ایران است. تا زمانی که آمریکا به طور کامل به برجام بازنگردد، سیاست‌های ایران هیچ تغییری نخواهد کرد.

عراقچی دور نخست مذاکرات برجام در وین را سازنده توصیف و عنوان کرد: مذاکرات در مسیر درستی به پیش می‌رود؛ اما فعلاً زود است که بخواهیم از موفقیت آمیز بودن آن صحبت کنیم. با این حال، ما امیدواریم و بر اساس سیاست‌ها و دستورالعمل‌های خودمان حرکت می‌کنیم و اگر طرف مقابل، بتواند به درخواست‌های ما جامه عمل بپوشاند، آنجاست که می‌توانیم این مذاکرات را موفقیت آمیز بدانیم.

انتهای پیام

  • منبع
  • خبرگزاری مهر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید