امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278880
۴۵۸
۱
۰
نسخه چاپی
وال استریت ژورنال گزارش داد

عربستان در حال کاهش حضور نظامی خود در یمن است

عربستان در حال کاهش حضور نظامی خود در یمن است

وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم Dion Nissenbaum و Stephen Kalin نوشت: جنگجویان حوثی متحد با ایران به موفقیت جدید مهمی در جنگ چندین ساله یمن دست پیدا کرده اند، آن هم درحالیکه عربستان سعودی در تلاش برای حفظ یک شهر استراتژیک و نفت خیز است.

 در ادامه این مطلب آمده است: بدون هماهنگی با نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در این منطقه، نیروهای یمنی تحت حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی هفته گذشته به طور ناگهانی از مواضع کلیدی نزدیک شهر بندری حدیده عقب نشینی کردند. در همان زمان، عربستان سعودی قول داد که نیروهای بیشتری را برای دفاع از مارب، که در آن حوثی‌ها ماه‌هاست پیشروی های جدید هستند، بفرستد.

تغییرات حیرت انگیز در خط مقدم این جنگ هفت ساله، به حوثی‌ها این امکان را داده است که جاده حدیده به پایتخت یعنی صنعا را بازگشایی کنند.

تحولات جدید در میدان نبرد پیچیدگی استراتژیک دیگری برای سعودی ها به حساب می آید که در ابتدا در سال 2015 معتقد بود با حمایت آمریکا، تنها به چند هفته زمان نیاز دارند تا جنبش حوثی ها را شکست دهند.

برخی از مقامات دولت بایدن از رئیس جمهور می خواهند که محدودیت های حمایت نظامی از ریاض را کاهش دهد تا ایالات متحده بتواند به آنها کمک کند تا پیشرفت های حوثی ها را متوقف کنند. اما این به معنای عقب نشینی از یکی از اولین تصمیمات سیاست خارجی بایدن برای پایان دادن به حمایت تهاجمی از کمپین تحت رهبری عربستان سعودی است.

بایدن در ماه فوریه گفت: «جنگ در یمن باید پایان یابد.» از آن زمان، فرستاده ویژه بایدن بیش از ده‌ها بار به منطقه سفر کرده است، بدون اینکه پیشرفت چشمگیری در میانجی‌گری آتش‌بس یا میانجی‌گری مذاکرات صلح داشته باشد. نماینده جدید سازمان ملل نیز به همین ترتیب نتوانسته است مورد توجه قرار گیرد.»

افراد آشنا به این موضوع گفتند که عربستان سعودی یک ارزیابی مجدد داخلی از استراتژی خود در یمن را آغاز کرده که اواخر این ماه به پایان می رسد.

مقامات سعودی از دولت بایدن خواسته اند تا برای هدف قرار دادن مکان هایی که حوثی ها برای پرتاب پهپادها و موشک ها به شهرهای سعودی از آنها استفاده می کنند، پشتیبانی اطلاعاتی و نظامی ارائه کند. دولت بایدن بیش از یک میلیارد دلار فروش نظامی به عربستان سعودی برای موشک های هوا به هوا و خدمات رسانی به بالگردهای تهاجمی سعودی را تایید کرده است، اما نشانه های کمی وجود دارد که بایدن آماده تغییر مسیر برای کمک به عربستان سعودی باشد.

با توجه به اینکه حوثی‌ها در فاصله چند کیلومتری از شهر مارب است، ممکن است این نبرد خونین باشد. سخنگوی حوثی ها گفت که هدف آنها جلوگیری از استفاده سعودی ها از مارب به عنوان نقطه پرش برای حمله به سایر نقاط کشور است.

وی افزود: "استراتژی ما در مارب روشن است، ما تمام مناطق خود را آزاد خواهیم کرد.»

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی خروج نیروهایش از حدیده را به منظور «استقرار مجدد و جابجایی» با هدف دادن انعطاف بیشتر به نیروهای متحد خود توصیف کرد. با این حال، تیم مستقر سازمان ملل که در تلاش برای برقراری آتش‌بس در این منطقه است، این حرکت‌ها را «تغییر بزرگی در خط مقدم» توصیف کرد و گفت که سعودی‌ها هرگز قبل از بیرون کشیدن نیروها به ماچیزی نگفتند.

محمد آلباشا، تحلیلگر ارشد یمنی در شرکت تحقیقاتی ناوانتی گروپ مستقر در ویرجینیا، گفت که این اقدامات نشانه این است که ائتلاف عربستان سعودی در حال واقع بین تر شدن است. همچنین بدین معناست که آنها به منطقه ای که قدرت دفاعی بهتری دارند، عقب نشینی خواهند کرد.

آلباشا به تصاویر ماهواره ای اشاره کرد که نشان می دهد عربستان سعودی در حال کاهش ردپای نظامی خود است. یک مقام امنیتی غربی گفت که به نظر می‌رسد سعودی‌ها در حال تقویت مرزهای خود است، چراکه احتمالاً در انتظار تصرف مارب توسط حوثی‌ها است.

آلباشا گفت، حتی اگر سعودی‌ها به کاهش حضور نظامی خود ادامه دهند، این به معنای پایان جنگ بین حوثی‌ها و یمنی‌هایی که همچنان مخالف حکومت آنها هستند، نخواهد بود.

وی گفت: «اگر این پایان مداخله عربستان در درگیری باشد، خود جنگ احتمالا برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت.»

این تحلیلگر افزود: «بعید است حوثی‌ها متوقف شوند، زیرا آنها همه چیز را می‌خواهند.»

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید