امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274826
۴۵۲۹
۱
۰
نسخه چاپی

متادون و علائم اعتیاد به آن: چگونه اعتیاد به متادون را تشخیص دهیم؟

متادون یک داروی مخدر است که درد شدید و مزمن و اختلال مصرف مواد را درمان می کند. اگر سایر داروهای ضد درد مؤثر نباشند، پزشک ممکن است این دارو را برای شما تجویز می کند. متادون سیگنال های درد را در مغز مسدود می کند.

متادون و علائم اعتیاد به آن: چگونه اعتیاد به متادون را تشخیص دهیم؟

اعتیاد به متادون

متادون نوعی ماده‌ی مخدر صنعتی است که متعلق به گروه شبه افیون‌ها می‌باشد. متادون خاصیت ضد درد دارد و در موارد درد شدید تجویز می‌شود. این دارو با کاهش فعالیت سیستم عصبی مرکزی، درد را تسکین می‌دهند.

متادون کاربرد زیادی در ترک اعتیاد به مواد مخدر ( ترک هروئین ، ترک تریاک ، ترک شیره و... ) دارد. متادون عملکردی شبیه به مورفین و هروئین دارد ولی اثر دوز آن طولانی‌تر از هروئین است. درمان اعتیاد توسط متادون باید تحت نظر پزشک باشد چراکه در غیر این صورت فرد به جای اعتیاد به ماده‌ی اولیه ، به متادون اعتیاد پیدا می‌کند.

متاسفانه عمده مصرف متادون، مربوط به ترک مخدرهایی همچون تریاک و هروئین است اما استفاده از متادون هیچ کمکی به ترک تریاک و ترک هروئین نمی کند و تنها باعث تغییر نوع مخدر مصرفی می شود. ترک اعتیاد با متادون یا اصطلاحا درمان اعتیاد با نگهدارنده عملا هیچ کمکی به بیماران نمی کند. این یک روش غیراصولی برای درمان اعتیاد است که متاسفانه توسط برخی از مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

متادون بسیار اعتیادزا است و مصرف آن تحت هر شرایطی باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد می شود و مصرف کننده باید برای ترک متادون به مرکز ترک اعتیاد مراجعه کند.

نشانه های اعتیاد به متادون

فرد معتاد به متادون علائمی شبیه به هروئین و تریاک و مورفین از خود نشان می‌دهد. به عنوان مثال خواب آلودگی، احساس خشکی دهان و خارش بدن، سردرد، کاهش حافظه، ضعف و کمبود انرژی، تغییر ضربان قلب، نامنظم شدن تنفس، کم شدن تمرکز، کاهش سرعت حرف زدن، فراموشی، دشواری در تکلم و ... از جمله علائم مصرف متادون هستند.

معمولا افرادی که در دام اعتیاد مصرف مواد مخدر گرفتار می‌شوند، ابتدا بیماری خود را انکار می‌کنند و تمایلی به گرفتن تست اعتیاد ندارند. از این رو علائم ظاهری و تغییرات رفتاری اولین نشانه‌هایی هستند که می‌توانند به ما در تشخیص و شناسایی افراد مبتلا به سوء مصرف متادون و یا هر ماده مخدر دیگری کمک کنند. از بارزترین نشانه های ظاهری اعتیاد به متادون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• تورم صورت

• خواب آلودگی غیر طبیعی

• تهوع و مشکلات گوارشی

• خارش بدن

• دشواری در تکلم

• کاهش سرعت حرف زدن

• فراموشی

• نامنظم شدن تنفس

• کاهش تمرکز و اختلال در حافظه

• تعریق زیاد

• تنگ و کوچک شدن مردمک چشم

• ضعف بدن

• افزایش یا کاهش اشتها

• خشک شدن دهان

• گر گرفتگی و بالا رفتن دمای دهان

• کاهش رفلکس ها

متادون و علائم اعتیاد به آن: چگونه اعتیاد به متادون را تشخیص دهیم؟

موارد منع مصرف متادون

مصرف همزمان متادون با برخی داروهای ممکن است خطر مرگ را به دنبال داشته باشد. مصرف همزمان الکل با متادون خطر مرگ را به دنبال دارد. از دیگر موارد می‌توان بنزودیازپین‌ها (داروهای ضداضطراب) و هروئین‌ها را نام برد. داروهای خواب آور، ضد افسردگی، ضد پارکینسون، ضد تشنج، آنتی بیوتیک‌، برخی ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی نیز با متادون تداخل دارویی دارند.

در برخی موارد فرد معتاد، اقدام به تزریق متادون می‌کند که موجب اوردوز می‌شود. زنانی که معتاد به مواد افیونی هستند اگر به درمان با متادون روی آورند برایشان بهتر است ولی به هرحال این دارو هم از راه جفت به جنین منتقل شده و کودک به دنیا آمده دچار علائم ترک خواهد بود؛ این مسئله با مراقبت‌های پزشکی حل می‌شود.

نشانه های ترک اعتیاد با متادون

فردی که برای ترک اعتیاد سایر مواد مخدر، متادون مصرف می‌کند نشانه‌های زیر را خواهد داشت:

آبریزش بینی و عطسه، دردهای بدنی، ضعف، تعریق و لرزش، تحریک پذیری و پرخاشگری، سیخ شدن موها، اختلال در خواب، تهوع و اسپاسم ماهیچه ای.

اگر میزان مصرف متادون زیاد باشد فردعلائم شدیدتری را تجربه می‌کنند که از این‌ها می‌توان به خواب آلودگی و چرت زدن، تهوع، تنفس سطحی، سرگیجه، ضعیف شدن نبض و کاهش فشار خون، اختلالات عملکرد جنسی و کاهش دمای بدن اشاره کرد.

خماری متادون چند روز است؟

یکی از رایج ترین سوالات برای ترک هر ماده مخدر دوره خماری آن است. بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که خماری متادون چند روز است؟ بسیاری از افرادی که اقدام به ترک نمی‌کنند از دوره خماری و دردهای ناشی از آن می‌هراسند. این در صورتی است که اگر ترک اعتیاد با روش های صحیح و تلفیقی متناسب با شرایط بیمار در پیش گرفته شود؛ زمان خماری و دردهای آن به حداقل حالت ممکن می‌رسد. عمدتاً نشانه های ترک متادون یک تا سه روز بعد از آخرین مصرف ظهور پیدا می‌کند و روز ششم به اوج خود می‌رسد.

اگر روند درمانی ترک متادون و یا هر ماده مخدر دیگری در کلینیک های ترک اعتیاد و تحت نظر روانپزشک متخصص صورت گیرد بهترین نتیجه و کمترین سختی را به همراه خواهد داشت.

راه های تشخیص اعتیاد به متادون

تشخیص اعتیاد به متادون با کمک تست های آزمایشگاهی امکان پذیر است اما باز هم اعتماد نمی توان به این آزمایش ها اعتماد کرد زیرا هیچ آزمایشی در دنیا عاری از خطا نیست مخصوصا در تست های اعتیاد که راه ها و روش های بسیار زیادی برای منفی کردن جواب آزمایش وجود که باید راه های جلوگیری از این کار را را بدانید.

تست بزاق برای تشخیص اعتیاد به متادون

یکی از راحت ترین آزمایش هایی که می توان با آن اعتیاد به متادون را تشخیص داد تست بزاق است و احتمال تقلب در آن بسیار کم است زیرا در مقابل چشمان شما گرفته می شود و نتیحه بعد از گذشت چند دقیقه به شما داده می شود در این تست به راحتی می توان مصرف های اخبر فرد را تشخیص داد زیرا امکان تشخیص چندین ماده به طور همزمان در براق وجود دارد

نکته: زمان تقریبی برای تشخیص مصرف متادون با تست بزاق حدود ۲۴ ساعت است از این روش برای تشخیص انواع مواد مخدر نیز استفاده می شود.

تست ادرار برای تشخیص اعتیاد به متادون

در این روش شما باید از فرد مورد نظر یک نمونه ادرار دریافت کنید این نمونه با استفاده از یک نمونه نوار کاغذی می تواند با کیفیت تر باشد اما از معایب این نوع آزمایش این است که به دلیل جابه جایی نمونه و یا ارائه نمونه تقلبی امکان دارد جواب تست اعتیاد افراد با وجود داشتن اعتیاد منفی باشد و یکی دیگر از راه های دور زدن این آزمایش این است که فرد مهتاد به مقدار بسیار زیادی آب آشامیدنی می نوشد تا ادرارش رقیق شود و در این مورد تست اعتیاد فرد معتاد منفی تشخیص داده می شود.

نکته: در این آزمایش زمان تقریبی ردیابی مصرف متادون ۲۰ الی ۳۰ روز است.

نوار سریع تست متادون

یکی از روش های بسیار آسان در تشخیص اعتیاد به متادون استفاده از نوار های سریع تست متادون است که نوعی تست غربالگری ادرار است که زمانی سطح متادون بیش از ۳۰۰ نانو گرم در میلی لیتر باشد جواب آزمایش فرد مثبت اعلام می شود.

در این روش نمونه ادرار فرد در یک ظرف جمع آوری شده و مورد آزمایش قرار می گیرد و توسط نوار های تست سریعی آزمایش می شود بعد از استفاده دور انداخته می شود زیرا این نوار ها یک مصرف هستند.

متادون و علائم اعتیاد به آن: چگونه اعتیاد به متادون را تشخیص دهیم؟

تست مو برای تشخیص اعتیاد به متادون

در این آزمایش امکان ردیابی تا ۹۰ روز امکان پذیر است و یکی از راحت ترین روش های تشخیص اعتیاد به متادون است همچنین در این نوع آزمایش امکان تقلب بسیار کم بوده اما این آزمایش به دلیل نیاز داشتن به تجهیزات آزمایشگاهی و صرف هزینه بیش تر نسبت به آزمایش های دیگر دارد.

نکته: در این آزمایش احتمال مثبت شدن نتیجه افرادی که موی سیاه دارند بیش تر از افرادی است که موی رنگی دارند و هر چه موی افراد بلند تر باشد تاریخچه ی طولانی تری از مصرف مواد مخدر به دست خواهد آورد همچنین بهترین قسمت مو برای تست فاصله ی ۴ تا ۵ سانتی متری از ریشه مو است.

تست تعریق برای تشخیص اعتیاد به متادون

یکی دیگر از آزمایش های بسیار راحت برای تشخیص اعتیاد افراد به متادون، تست تعریق است اما معایبی نیز دارد به عنوان مثال تعریق زیاد برخی از افراد با اختلال در تشخیص اعتیاد به متادون می شود همچنین باعث کم شدن امکان سنجش می شود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید