امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287883
۳۶۱
۱
۰
نسخه چاپی

شناخت علائم اولیه آلزایمر: هشدارهای مهمی که باید بدانیم

شناخت علائم اولیه آلزایمر: هشدارهای مهمی که باید بدانیم

از دست دادن حافظه که زندگی روزمره را مختل می کند ممکن است از علائم آلزایمر یا زوال عقل باشد. آلزایمر یک بیماری مغزی است که باعث کاهش حافظه، تفکر و مهارت های استدلال می شود. 10 علامت و نشانه هشدار دهنده مهم وجود دارد. اگر متوجه هر یک از آنها شدید، آنها را نادیده نگیرید و حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

1. از دست دادن حافظه که زندگی روزمره را مختل می کند

یکی از شایع ترین نشانه های بیماری آلزایمر، به ویژه در مراحل اولیه، فراموش کردن اطلاعات اخیر است. موارد دیگر عبارتند از فراموش کردن تاریخ ها یا رویدادهای مهم، پرسیدن سؤالات مشابه، و نیاز روزافزون به استفاده از وسایل کمکی حافظه (مانند یادداشت های یادآوری) یا اعضای خانواده برای کارهایی که قبلاً به تنهایی انجام می دادند.

2. چالش در برنامه ریزی یا حل مشکلات

برخی از افرادی ممکن است تغییراتی را در توانایی خود برای توسعه و پیروی از یک برنامه یا کار با اعداد و محاصبه تجربه کنند. آنها ممکن است در پیروی از یک دستور العمل آشنا مشکل داشته باشند. آنها ممکن است در تمرکز مشکل داشته باشند و انجام کارها بسیار بیشتر از قبل طول بکشد.

3. مشکل در انجام وظایف روزانه

افرادی که با تغییرات حافظه ناشی از آلزایمر یا زوال عقل زندگی می کنند، اغلب انجام وظایف روزانه را دشوار می دانند. گاهی اوقات آنها ممکن است در رانندگی به یک مکان آشنا، نوشتن یک لیست خرید یا به خاطر سپردن قوانین یک بازی مورد علاقه دچار مشکل شوند.

4. سردرگمی با زمان یا مکان

افرادی که مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل هستند ممکن است تاریخ، فصول و گذر زمان را از دست بدهند. گاهی اوقات ممکن است فراموش کنند که کجا هستند یا چگونه به آنجا رسیده اند.

5. مشکل در درک تصاویر بصری و روابط فضایی

برخی از افراد مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل ممکن است تغییرات بینایی را تجربه کنند. این ممکن است منجر به مشکل در تعادل یا مشکل در خواندن شود. آنها همچنین ممکن است در قضاوت مسافت و تعیین رنگ یا کنتراست مشکل داشته باشند که باعث ایجاد مشکل در رانندگی نیز می شود.

6. مشکلات جدید با کلمات در گفتار یا نوشتن

افرادی که مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل هستند ممکن است در پیگیری یا پیوستن به مکالمه مشکل داشته باشند. آنها ممکن است در وسط مکالمه متوقف شوند و ایده ای برای ادامه دادن نداشته باشند یا ممکن است حرف خود را تکرار کنند. آنها ممکن است با واژگان در نامگذاری یک شی آشنا مشکل داشته باشند یا از نام اشتباهی استفاده کنند (مثلاً «ساعت» را «عقربه» خطاب کنند).

7. جاگذاری نادرست اشیا و از دست دادن توانایی بازیابی مراحل

فردی که مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل است ممکن است وسایل و اشیاء را در مکان های غیر معمول قرار دهد. ممکن است چیزهایی را از گم کند و نتوانند برای یافتن دوباره آن به نتیجه برسد. حتی ممکن است دیگران را به دزدی متهم کند، مخصوصاً با پیشرفت بیماری.

8. قضاوت ضعیف

افراد مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل ممکن است تغییراتی را در قضاوت یا تصمیم گیری تجربه کنند. برای مثال، ممکن است به نظافت یا تمیز نگه داشتن خود توجه کمتری داشته باشند.

9. کناره گیری از کار یا فعالیت های اجتماعی

فردی که مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل است ممکن است تغییراتی را در توانایی نگه داشتن یا دنبال کردن مکالمه و ارتباط با دیگران تجربه کند. در نتیجه، آنها ممکن است از سرگرمی ها، فعالیت های اجتماعی یا سایر فعالیت ها کناره گیری کنند. آنها ممکن است در هماهنگی با یک گروه یا فعالیت مورد علاقه خود مشکل داشته باشند.

10. تغییر در خلق و خو و شخصیت

افراد مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل ممکن است تغییرات خلقی و شخصیتی را تجربه کنند. آنها می توانند گیج، مشکوک، افسرده، ترسناک یا مضطرب شوند. آنها ممکن است زمانی که خارج از منطقه امن خود هستند ناراحت شوند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید