امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275467
۳۰۱
۱
۰
نسخه چاپی

علیزاده طباطبایی: برای پس گرفتن اموال و دارایی‌های نامشروع نیاز به مقررات جدید نیست

یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: دستورالعمل رئیس قوه قضائیه برای پس گرفتن اموال و دارایی‌های نامشروع تکرار همان قوانینی است که در گذشته داشته ایم

علیزاده طباطبایی: برای پس گرفتن اموال و دارایی‌های نامشروع نیاز به مقررات جدید نیست

یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: دستورالعمل رئیس قوه قضائیه برای پس گرفتن اموال و دارایی‌های نامشروع تکرار همان قوانینی است که در گذشته داشته ایم.

سیدمحمود علیزاده طباطبایی در گفت وگو با ایسنا درباره دستورالعمل رئیس قوه قضائیه برای پس گرفتن اموال و دارایی‌های نامشروع، گفت: در این زمینه نیاز به دستورالعمل و مقررات جدید نیست زیرا ما قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی را داریم.

وی افزود: طبق اصل ۴۹ قانون اساسی، "دولت موظف است ثروت‌های ناشی از ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوء استفاده از موقوفات، سوء استفاده از مقاطعه‌کاری‌ها و معاملات دولتی، فروش زمین‌های موات و مباحات اصلی، دایر کردن اماکن فساد و سایر موارد غیرمشروع را گرفته و به صاحب حق رد کند و در صورت معلوم نبودن او به بیت‌المال بدهد. این حکم باید با رسیدگی و تحقیق و ثبوت شرعی به وسیله دولت اجرا شود." لذا نیازی  به دستورالعمل جدید  نبود.

این حقوقدان گفت: به نظرم قوه قضاییه ابزاری برای این کار ندارد. همچنین باید در کشور اراده ای برای این کار وجود داشته باشد و  شخص رئیس قوه قضاییه به تنهایی نمی تواند این ایده‌ها را عملی کند.

علیزاده طباطبایی یادآور شد: این دستورالعمل تکرار همان قوانینی است که در گذشته داشته ایم و  کار جدیدی قرار نیست انجام شود زیرا دادگاهها،  قضات و در کل  سیستم قضایی همان هایی هستند که در قبل وجود داشته و مسئولین هم مسئولین قبلی هستند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید