امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 262985
۷۳۱۳۸
۱
۰
نسخه چاپی

فرانسیس آدولف پرنی؛ بنیانگذار تحصیل در رشته حقوق در ایران

وکیل فرانسیس آدولف پرنی مشهور به موسیو، پیشنهاد دهنده و بنیانگذار مدرسه عالی حقوق در ایران بود که موجبات تحصیل در رشته حقوق به عنوان یک علم تخصصی را علاقمندان در این کشور فراهم آورد.

فرانسیس آدولف پرنی؛ بنیانگذار تحصیل در رشته حقوق در ایران

فرانسیس آدولف پرنی بنیانگذار تحصیل رشته حقوق در ایران

امروزه ورود به دانشکده های حقوق و تحصیل در این رشته برای بسیاری افراد امری عادی می باشد اما تحصیل در این رشته که خود از دستاوردهای ارزش های مدرن در ایران بود از چه زمان و توسط چه کسی در این کشور بنیانگذاری شد؟ بدون شک در پاسخ به این سوأل باید به نام فرانسیس آدولف پرنی اشاره کرد.

وکیل فرانسیس آدولف پرنی مشهور به موسیو، بانی و پیشنهاد دهنده گشایش مدرسه عالی حقوق در ایران و نخستین رئیس این مدرسه بود. او دکترای علم حقوق درشاخه کیفری را از فاکلتوله پاریس دریافت کرده و مدعی العموم (دادستان ) دولت فرانسه بود.

موسیو پرنی، به دلیل نیاز وزارت عدلیه و دولت وقت به مستشار حقوقی عالی رتبه، به درخواست دولت وقت و موافقت رسمی رئیس جمهوری فرانسه، به ایران آمد. در یازدهم اوت 1911 میلادی به عنوان مستشار عالی قضایی (در کابینه صمصام السلطنه و به هنگام وزارت عدلیه حسن پیرنیا ) به استخدام وزارت عدلیه در آمد.

با شروع جنگ بین الملل اول، وکیل پرنی به فرانسه رفت و پس از پایان جنگ به ایران بازگشت. مراجعت او با وزارت نصرالدوله فیروز در وزارت عدلیه و وثوق الدوله در وزارت خارجه مصادف بود.

در این زمان موسیو پرنی (همانطور که در تاریخچه گفته شد) پیشنهاد تاسیس مدرسه عالی حقوق را ارائه کرد و پس از بررسی ها و تلاشهای فراوان، در زمان تجدید ششمین دوره کنترات او با وزارت عدلیه، سرانجام پروژه پیشنهاد تاسیس مدرسه عالی حقوق او مورد پذیرش قرار گرفت. او پس از گشایش مدرسه عالی حقوق، درکنار ریاست بر امور مدرسه، به تدریس دروس حقوق جزا واصول محاکمات کیفری پرداخت.

دکترموسیو پرنی، علاوه بر فعالیت در مدرسه عالی حقوق، به دلیل ماهیت شغلی خود به عنوان مستشار حقوقی وزارت عدلیه، عضو کمیسیون های مختلف تهیه و تدوین قوانین بود که به عنوان نمونه می توان از کمیسیون آیین دادرسی کیفری، کمیسیون امتحانات از قضات استخدامی عدلیه و کمیسیون ترفیع رتبه قضات، نام برد.

دکتر فرانسیس آدولف پرنی، به پاس خدمات علمی و قضایی ارزنده نشان های عالی علمی کشور را نیز دریافت کرد. موسیو پرنی پس از سازماندهی مدرسه عالی حقوق و واگذاری پست ریاست مدرسه به محمدعلی فروغی (ذکاء الملک) و خاتمه مدت مدت ماموریت خود در ایران در سال 1925 (م) به فرانسه بازگشت.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید