امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279950
۲۷۸
۱
۰
نسخه چاپی

فریب کلاهبرداران واتساپی را نخورید!

در پی شیوع استفاده کلاهبرداران از شیوه جدید برقراری تماس واتساپی با شهروندان، و فریب دادن شهروندان به این عنوان که در مسابقات صدا و سیما برنده شده اند، قوه قضائیه برای شهروندان پیامک هشدار ارسال کرد.

کلاهبرداران با تماس صوتی واتس اپ

پیامک هشدار قوه قضائیه

در پی شیوع استفاده کلاهبرداران از شیوه جدید برقراری تماس واتساپی با شهروندان، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در هشدار پیامکی به شهروندان نوشت:

«هموطن گرامی
تماس تلفنی از پیام‌رسان واتساپ مبنی بر برنده شدن، کلاهبرداری و به قصد تخلیه حساب بانکی شماست. از پاسخ دادن به این تماس‌ها و ارائه کد ارسالی در متن پیامک جداً خودداری نمایید».

شیوه جدید کلاهبرداران با تماس صوتی واتس اپ

کلاهبرداران اینترنتی در این شیوه جدید، از طریق پیام رسان واتساپ Whatsapp با شهروندان تماس صوتی برقرار می کنند و حتی تصویر و نشان صدا و سیما را به عنوان تصویر کاربری خود قرار می دهند.

به قربانی اعلام می شود که در مسابقه یک برنامه تلویزیونی برنده جایزه نقدی شده است و برای انتقال مبلغ جایزه به حساب وی نیاز به اعلام کدهایی است که برایش پیامک می شود، کلاهبرداران به این ترتیب کدهای محرمانه ارسالی برای قربانی را به دست می آورند و موجودی حساب وی را برداشت می کنند.

کلاهبرداران واتساپی چطور قربانیان خود را انتخاب می کنند؟

ممکن است بپرسید کلاهبرداران اینترنتی چطور قربانیان خود را انتخاب می کنند؟ آن ها چطور متوجه می شوند شماره تلفنی که با آن تماس می گیرند متعلق به کسی است که در حساب بانکی اش پول دارد و می تواند هدق بالقوه مناسبی برای آن ها باشد ؟

کلاهبرداران رایانه ای از شیوه های خاصی برای انتخاب قربانی استفاده می کنند، یکی از ساده ترین روش ها مراجعه به وبسایت های آگهی اینترنتی است، اگر شما هم به تازگی آگهی فروش خودرو یا خانه در این وبسایت ها منتشر کرده اید باید خیلی مراقب تماس های مشکوک باشید.

یک روش دیگر انتخاب قربانی، مراجعه به اطلاعات حرفه ای منتشر شده در اینترنت است، مثلا شماره تلفن همراه وکلای دادگستری، کارشناسان رسمی و برخی مشاغل دیگر به راحتی از طریق اینترنت قابل دستیابی هستند، بنا بر این خوب است علاوه بر تفکیک شماره تلفن کاری با شماره تلفن شخصی، مراقب تماس های مشکوک به شماره تلفن کاری باشید.

چطور پولمان را از کلاهبرداران اینترنتی پس بگیریم؟

اگر علی رغم همه این هشدارها و احتیاط ها، باز هم قربانی کلاهبرداران تلفنی شدید و کدهای محرمانه پیامک شده را در اختیار ایشان قرار دادید، و مبالغی از حساب شما برداشت شد، هنوز همه راه ها بسته نشده است.

اصولا کلاهبرداران تلفنی و واتساپی چند مسیر را طی می کنند، یا مبالغ را از حساب قربانی به حساب بانکی دیگری انتقال می دهند، یا از این مبالغ برای خرید اینترنتی استفاده می کنند.

در حالت اول اگر قصد سرقت مبالغ بالا داشته باشند ناچار هستند مبلغ را از طریق حواله پایا یا سانتا انتقال بدهند، حواله های پایا و ساتنا آنی انجام نمی شوند و در بازه های زمانی مشخص به حساب مقصد واریز می شوند، این فاصله زمانی فرصت خوبی است که جلوی انتقال مبالغ گرفته شود.

در حالت دوم هم که کلاهبرداران از مبالغ سرقت شده برای خرید اینترنتی استفاده می کنند، هم فروشنده قابل شناسایی است و با اعلام موضوع سرقت می توان جلوی تحویل یا ارسال کالای خریداری شده را گرفت و مبلغ را مسترد کرد و یا اینکه با توجه به اینکه مبالغ پرداخت شده از طریق درگاه های بانکی هم آنی واریز نمی شوند و صبح روز بعد تسویه می شوند، پیش از آن برای مسدود کردن مبالغ فرصت وجود دارد.

اگر از ما کلاهبرداری اینترنتی شد به کجا مراجعه کنیم؟

اگر شما قربانی چنین کلاهبرداری هایی شدید، فورا به پلیس فتا یا دادسرای محل زندگی تان مراجعه کنید تا از انتقال مبالغ برداشت شده توسط کلاهبرداران جلوگیری شود.

حتی در روزهای تعطیل هم بخش های کشیک پلیس فتا و همین طور بازپرس کشیک مستقر در دادسرای عمومی و انقلاب پاسخگوی مردم هستند.

  • منبع
  • اختبار

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید