امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280336
۴۵۳
۱
۰
نسخه چاپی

قبول‌شدگان آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه نباید کمتر از ۱۰ هزار و ۵۱۲ نفر باشد

درحالیکه طبق گفته مسئولان مرکز وکلای قوه قضاییه هنوز درباره نحوه محاسبه نمرات داوطلبان آزمون فوق‌العاده این مرکز اختلاف نظر وجود دارد و جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته، حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، با تعیین رقم دقیق افرادی که باید قبول شوند گفت درصورت کمتر شدن تعداد قبولی‌ها از این عدد با همه مسببان و بانیان برخورد می‌شود.

قبول‌شدگان آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه نباید کمتر از ۱۰ هزار و ۵۱۲ نفر باشد

آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه موسوم به آزمون فوق‌العاده روز ۲۳ اردیبهشت‌ماه با حضور ۷۲ هزار داوطلب برگزار شد و درحالی‌که وعده اعلام نتایج ظرف ۲ هفته از سوی مسئولان داده شده بود، مسئله اعلام نتایج در عمل با چالش‌های مختلفی روبرو شد و بارها به تعویق افتاد.

در همین حال بعضی نمایندگان مجلس در حساب‌های توییتری خود از قبولی ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در این آزمون خبر داده و آن را پیروزی ناشی از قانون تسهیل صدور مجوزها دانستند.

خبر اعلام این تعداد قبول‌شده در مرحله تستی در برنامه خبری صداوسیما نیز اعلام شد، برنامه‌ای که اسماعیل حسینی ایجی، سخنگوی مرکز وکلای قوه قضاییه در آن حاضر بود اما گفت این رقم را نه تایید می‌کند و نه تکذیب.

او همچنین گفت که نتایج اولیه روز دوشنبه ۶ تیر منتشر می‌شود و پذیرفته‌شدگان مرحله تستی برای طی مرحله شفاهی و سایر مراحل دعوت خواهند شد.

رامتین قانع، معاون مرکز وکلای قوه قضاییه نیز درخصوص رقم قبول‌شدگان در صفحه اینستاگرامی خود نوشت:

«فارغ از اینکه عدد ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر پذیرفته شده مرحله تستی آزمون فوق‌العاده مرکز وکلا ، عدد دقیقی است یا خیر، باید توجه داشت که جذب مرکز ۲ مرحله ای بوده و هرگز تمامی پذیرفته‌شدگان مرحله تستی موفق به عبور از مرحله مصاحبه شفاهی و اخذ پروانه کارآموزی نخواهند شد. حسب تجربه حدود نیمی از این افراد در مصاحبه مردود می شوند.»
اعتراض نماینده مجلس به برگزاری مصاحبه شفاهی

در پی اظهارات مسئولان مرکز وکلا درباره برگزاری برگزاری مصاحبه شفاهی از قبول‌شدگان آزمون تستی، بعضی نمایندگان مجلس به این موضوع اعتراض کردند، از جمله جعفر قادری، عضو کمیسیون جهش تولید مجلس و از تدوین‌کنندگان طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار به اقتصادآنلاین گفت: «در جلسات کمیسیون با وکلا که تاکنون برگزار شده هیچ صحبتی از آزمون شفاهی به میان نیامده بود. برگزاری آزمون شفاهی و در نظر گرفتن نمره آن برای جذب وکیل ممنوع است و باید برای آن از مجلس استفساریه گرفته شود.»

نکته قابل تامل در این رابطه این است که در جلسات کمیسیون جهش تولید که برای بررسی طرح تسهیل… برگزار می‌شد، با تصمیم و دستور علی بهادری جهرمی، رئیس وقت مرکز وکلای قوه قضاییه،‌ نمایندگان این مرکز حضور پیدا نکردند و تنها نمایندگان کانون‌های وکلا شرکت داشتند. به نظر می‌رسد همین موضوع باعث شد تا مسئله مصاحبه شفاهی و عقیدتی درباره جذب وکیل، به طور کلی در جلسات کمیسیون مطرح نشود.

قبول‌شدگان آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه نباید کمتر از ۱۰ هزار و ۵۱۲ نفر باشد

تعویق اعلام نتایج به دلیل اختلاف نظر درباره نحوه محاسبه نمرات

علی‌رغم چشم‌انتظاری داوطلبان برای انتشار نتایج در روز ۶ تیر، این امر یک بار دیگر به تعویق افتاد و سخنگوی مرکز وکلای قوه قضاییه در توضیح علت تاخیر بیان داشت: «با توجه به اینکه قانون تسهیل یک قانون نوپا می باشد و اختلاف نظر در نحوه محاسبه نمرات بر اساس تراز یا درصد نیز وجود دارد، اعلام نتایج نهایی در تاریخ اعلام شده منوط به تصمیم‌گیری مجدد خواهد بود که اگر نتیجه مطلوب حاصل گردید، نتایج را اعلام خواهیم کرد.»

بعضی معتقدند طرح موضوع ممنوعیت برگزاری مصاحبه شفاهی از قبول‌شدگان، یکی از دلایل این تعویق بوده و مسئولان درحال بررسی نحوه حل این مسئله هستند.

نماینده مجلس: تعداد قبول‌شدگان ۱۰ هزار و ۵۱۲ نفر است

از حواشی جالبی که درخصوص اعلام نتایج این آزمون فوق‌العاده ایجاد شده، تعیین رقم دقیق کسانی که می‌بایست قبول شوند از سوی یک نماینده مجلس و هشدار برای کم‌تر نشدن تعداد از این عدد است.

حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی دراینخصوص در حساب توییتر خود نوشت که اگر آمار قبول‌شدگان از ۱۰ هزار و ۵۱۲ نفر کمتر بشود، با تمام مسببان و بانیان برخورد می‌شود.

این رقم دقیق درحالی بیان می‌شود که اولاً مشخص نیست چگونه نمایندگان مجلس به آن دست پیدا کرده‌اند و ثانیاً هنوز موضوع نحوه محاسبه نمرات داوطلبان مورد اختلاف است.

قبول‌شدگان آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه نباید کمتر از ۱۰ هزار و ۵۱۲ نفر باشد

به نظر می‌رسد چالش‌های این آزمون و حواشی آن همچنان ادامه خواهد داشت و در این میان بیشتر از همه داوطلبانی آسیب می‌بینند که درحال آماده کردن خود برای آزمون وکالت روز ۳۰ تیر کانون‌های وکلای دادگستری هستند.

  • منبع
  • اختبار

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید