امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264400
۱۴۰۱
۱
۰
نسخه چاپی

قتل عمد زن مسلمان

قتل عمد زن مسلمان

قتل عمد زن مسلمان

پرسش : مرتکب جرم قتل عمدی زن مسلمان مرد مسلمان (قاتل) محکوم به قصاص نفس گردیده است اولیاءدم باید پیش از اجرای حکم قصاص نصف دیه کامل را بپردازند که توان پرداخت مالی برای رد فاضل فاضل دیه به میزان نصف دیه کامل مرد مسلمان به محکوم علیه را ندارند، آیا به استناد تبصره ماده 551 قانون مجازات اسلامی (دیات) اولیاءدم می توانند از صندوق تامین خسارت های بدنی از کمک مالی برای پرداخت نصف دیه کامل برخوردار شوند؟ اگر پاسخ منفی است برای اینکه نصف دیه کامل از طریق بیت المال تادیه گردد تا حکم اجرا گردد به کجا باید مراجعه شود؟

به موجب تبصره ماده 551 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، قانون گذار برای رعایت تعادل دیه زن و مرد با لحاظ موازین شرعی مقرر نموده، مابقی آن تا سقف دیه مرد از صندوق تامین خسارت های بدنی پرداخت می شود.

این تبصره شامل فرض سوال که مقتول زن مسلمان و قاتل مرد مسلمان است و برای قصاص قاتل اولیاءدم باید معادل نصف دیه مرد را به قاتل بپردازند تا او را قصاص نمایند، نمی شود. در چنین فرضی اگر جنایت نظم و امنیت عمومی را بر هم زند یا احساسات عمومی را جریحه دار کند و مصلحت در اجرای قصاص باشد، لکن خواهان قصاص (اولیاءدم مقتول) تمکن از پرداخت فاضل دیه را نداشته باشند، طبق ماده 428 قانون یاد شده با درخواست دادستان و تایید رئیس قوه قضاییه فاضل دیه از بیت المال پرداخت می گردد.

نظریه مشورتی شماره 1947/92/7 مورخ 8/10/92 اداره کل حقوقی قوه قضائیه

  • منبع
  • حقوق نیوز

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید