امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278029
۳۵۷
۱
۰
نسخه چاپی

قدیمی ترین چیزی که با تلسکوپ دیده شد چه سنی دارد؟

ورترین چیزی که در کیهان می توانیم ببینیم دقیقا همان قدیمی ترین چیزی است که می توانیم مشاهده کنیم. با توجه به اینکه جهان حدود ۱۳/۷ میلیارد سال قدمت دارد، فکر می کنید قدیمی ترین چیزی که تا به حال دیده ایم چقدر قدمت داشته؟ ۳۰۰ میلیون سال؟ یا یک میلیارد سال؟

آیا می دانید قدیمی ترین چیزی که با تلسکوپ مشاهده شد چیست؟

قدیمی ترین چیزی که بشر با تلسکوپ دیده چیست؟

پیش از اینکه به این سؤال بپردازیم، بگذارید اول توضیح دهیم که چرا درباره ی قدیمی ترین چیزی که با تلسکوپ مشاهده شده سؤال می کنیم. ممکن است با خودتان فکر کنید چرا نمی پرسیم دورترین چیزی که تا کنون دیده شده؟ چطور می شود چیزی را که مربوط به گذشته است در تلسکوپ مشاهده کرد؟

به دلیل اینکه دورترین چیزی که می توانیم با تلسکوپ ببینیم در واقع همان قدیمی ترین چیزی است که می توان دید.

با وجود اینکه نور سریعترین پدیده ی کیهان است اما باز هم برای رفتن از جایی به جای دیگر احتیاج به زمان دارد. مثلا وقتی به خورشید نگاه می کنیم در واقع آن را در وضعیتی که هشت دقیقه پیش داشته می بینیم؛ چرا که هشت دقیقه طول می کشد تا نور از خورشید به ما برسد.

ستاره ها، سیارات و کهکشانهای دوردست نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ اگر ستاره ای ۲۰ سال نوری با ما فاصله داشته باشد، ما آن را در وضعیت بیست سال پیشش می بینم. مشاهده ی کهکشانی که ۱۰۰ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد به این معنی است که ما آن را نه به آن شکلی که الان دارد بلکه به شکلی می بینیم که در دوران دایناسورها داشته است.

بنابراین دورترین چیزی که در کیهان می توانیم ببینیم دقیقا همان قدیمی ترین چیزی است که می توانیم مشاهده کنیم. با توجه به اینکه جهان حدود ۱۳/۷ میلیارد سال قدمت دارد، فکر می کنید قدیمی ترین چیزی که تا به حال دیده ایم چقدر قدمت داشته؟ ۳۰۰ میلیون سال؟ یا یک میلیارد سال؟

چه فکر می کنید اگر بگوییم ۱۳ میلیارد سال؟ آیا به توانایی ها تلسکوپ ها احترام می گذارید؟

تلسکوپ فضایی هابل توانسته ۱۳ میلیارد سال نوری آن طرف تر هفت کهکشان را رصد کند که برخی از آنها فقط ۴۰۰ میلیون سال پس از آغاز جهان متولد شده اند.

هابل به مدت صد ساعت به یک نقطه ی خاص از فضا خیره شد و امواج مادون قرمز را زیر نظر گرفت تا بتواند دورترین اشیاء را بیابد.

چیزهای که توانست پیدا کند کهکشانهایی بود که ۱۳ تا ۱۳/۳ میلیارد سال نوری با ما فاصله داشتند. با وجود اینکه این اعداد دقیقا تأیید نشده اند، نتایج ابتدایی بسیار خیره کننده است.

جالب توجه اینکه ممکن است بتوانیم با تلسکوپ فضایی وب اشیایی حتی دورتر از این را هم رصد کنیم.

تلسکوپ فضایی وب از قابلیتهای مادون قرمزی برخوردار است که می تواند دورتر از تلسکوپ هابل بنگرد و تصاویر دقیقتری تولید کند.

حتی جالب تر این که تلسکوپ وب ممکن است بتواند منابع نوری را که قدمتشان تنها به دویست میلیون سال پس از مهبانگ (بیگ بنگ یا تولد جهان) می رسد آشکار کند.

  • منبع
  • چرا چرا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید