امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284185
۱۶۶
۱
۰
نسخه چاپی

قربان‌زاده: اسناد تایید شد، فتح‌الله‌زاده باید ۵ میلیارد را برگرداند

حسین قربان‌زاده در گفتگو با خبرآنلاین گفت: درخواست دادیم که اکثریت اعضای هیات مدیره را ما بتوانیم اعضای مالی، حقوقی و اقتصادی معرفی کنیم و حوزه اداره باشگاه، مدیرعامل و حوزه فنی و فوتبالی باشگاه را نیز همچنان وزارت ورزش انتخاب کند.

قربان‌زاده: اسناد تایید شد، فتح‌الله‌زاده باید ۵ میلیارد را برگرداند

پرداخت نشدن مطالبات آندرا استراماچونی و حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا باعث شده دوباره بحث در مورد هزینه‌ها و ابهامات مالی این باشگاه داغ شود. حسین قربان‌زاده دوشنبه شب در گفتگوی تلویزیونی خود از اتفاقات عجیب و تکان‌دهنده‌ای در باشگاه استقلال پرده برداشت که اوج آن پرداخت ۵ میلیارد به علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل این باشگاه بود.

موضوعی که رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم تاکید زیادی روی آن داشت و حالا اعلام کرده که در بازرسی انجام شد از باشگاه استقلال هم ادعایش مورد تایید قرار گرفته است. قربان‌زاده در گفتگو با خبرآنلاین از ابهامات مالی عجیبی در باشگاه استقلال پرده برداشت و از مبالغ عجیب در قراردادهای بازیکنان این تیم گفت. چند برابر شدن قرارداد بازیکنان استقلال از سوی مدیران این باشگاه در ابتدای فصل اتفاقی است که در بحران این روزهای آبی‌ها نقش مهمی دارد.

آشفتگی مالی در باشگاه استقلال که نشان‌دهنده ضعف مدیران این باشگاه بوده، در کنار ناتوانی اعضای هیات مدیره باشگاه پرسپولیس در بحث بورسی شدن باشگاه باعث شده که پای سازمان خصوصی‌سازی به انتخاب اعضای هیات مدیره دو باشگاه باز شود و قرار است سه عضو مالی، اقتصادی و حقوقی از سوی این سازمان به هیات مدیره سرخابی‌های پایتخت وارد شوند.

حسین قربان‌زاده با حضور در کافه خبر در خصوص ماجرای ۵ میلیاردی فتح‌الله‌زاده و آغاز تغییرات در استقلال و پرسپولیس صحبت‌های مهمی را مطرح کرد که در ادامه آمده است:

شما در برنامه فوتبال برتر اعلام کردید که علی فتح‌الله‌زاده در خصوص دریافت ۵ میلیارد از باشگاه استقلال تخلف داشته و هر دو مدعی شدید که اگر حرفتان درست نبود تا ساعت ۵ عصر از سمت خودتان استعفا خواهید داد. الآن شما رئیس سازمان خصوصی‌سازی هستید یا فتح‌الله‌زاده مدیرعامل استقلال است؟ آیا به این قطعیت رسیدید که تخلف انجام شده یا حق با ایشان بود؟

من که از اول هم به قطعیت رسیده بودم چون صد درصد موضوع را به لحاظ مالی چک کرده بودم. ما هم در شان و جایگاهی که هستیم تا وقتی اطمینان پیدا نکنیم اجازه انتقال در سطح عمومی نداریم. امروز یک هیات سه نفره بازرسی از ظهر در باشگاه مستقر شدند. یکی از این اعضا معاون عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی و دو نفری که خبره حوزه حسابداری و مالی هستند. تا حدود ساعت ۱۸:۳۰ در باشگاه حضور داشتند و اتفاقا مدیرعامل استقلال و آقای مظلومی هم حضور داشتند. مطابق پیش‌بینی‌ها همان نکته‌ای که عرض کردم از آن سه نفری که اسمشان مطرح شد یعنی فرهاد مجیدی، امیرحسین صادقی و حنیف عمران‌زاده چک‌هایی دست آقای فتح‌الله‌زاده بود که حتما باید پانچ و در باشگاه بایگانی می‌شد، از دوره قبل در دست ایشان بوده است. در مورد اینکه همان دفعه اول این چک‌ها پرداخت شده هم تردید داریم. در مورد حنیف عمران‌زاده مشخص است که باید ابطال می‌شده و هیچ پولی بابت آن پرداخت نشده چون شیوه توافق با ایشان فرق کرده است. در مورد امیرحسین صادقی هم ماشینی داده شده و آقای فتح‌الله‌زاده بستانکار شده که به ایشان پرداخت شده است. در مورد چک‌های مجیدی هم به همین ترتیب که البته ایشان روی آنتن زنده اعلام کردند پولی نگرفته‌اند ولی بستانکاری این چک‌ها با آقای فتح‌الله‌زاده بوده که پرداخت شده است.

یعنی طلبی که فتح‌الله‌زاده اخیرا بابتش ۵ میلیارد گرفته قبلا یک بار به او پرداخته شده بود؟

تمام این مواردی که دیشب مطرح شد قبلا یک بار کامل تسویه شده و این چک‌ها مجددا خلاف واقع در دوره جدید آقای فتح‌الله‌زاده ارائه شده و کمیته تسویه و هیات مدیره مجدد اعلام کرده که این پول پرداخت شود. آقای نیازی که مطرح شد به عنوان کسی که این چک‌ها را مطالبه می‌کرد و عملا آقای فتح‌الله‌زاده ۵ میلیارد تومان از این طریق به باشگاه لطمه زده و بدون شک این مبلغ در اسرع وقت باید برگشت داده شود.در مورد اینکه چه عنوان اتهامی می‌تواند داشته باشد حتما واحد حقوقی ما بلافاصله باید مورد بررسی قرار دهد و در خصوص آن تصمیم بگیریم. مطابق وعده‌ای که دادیم امروز هیات بازرسی مالی در باشگاه حضور پیدا کرد و نتیجه بیش از شش ساعت بررسی تایید این ادعا بود که چک‌ها قبلا پرداخت شده و نباید مجدد پرداخت می‌شد.

از صحبت‌هایی که در برنامه فوتبال برتر انجام دادید اینطور به نظر می‌رسید که شما برای آینده استقلال و پرسپولیس برنامه‌هایی دارید. البته شاید با توجه به مصرف شدن پول‌ها کمی برای این قضیه دیر باشد ولی انگار تغییراتی در راه است و قرار است جنس دیگری از مدیریت وارد دو باشگاه خواهند شد. کسانی که بدانند سود و ضرر چیست و بتوانند پول مردم را به سوددهی برسانند. آیا برنامه‌ای برای تغییرات وجود دارد؟

ایرادی که واقعا از زمان حضور آجورلو مطرح کردیم این بود که تولیت دو باشگاه با وزارت ورزش بود. در تمام وزارتخانه هم چنین موضوعی را داریم که شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی و معدنی که تولیت دستگاهه ذی‌ربط شرکت مادر تخصصی مشخص است و سازمان خصوصی‌سازی نمی‌تواند در جایگاه اداره یک شرکت بنشیند. اگر این باشد خب باید تمام وزارتخانه‌ها را تعطیل کنیم و سازمان خصوصی‌سازی خودش ۲۰ تا وزارتخانه شود. ما ۱۷۰ تا کارمند داریم و متناظر استانی هم نداریم و همه در یک ساختمان متمرکز هستیم و ۴۰۰ شرکت در لیست واگذاری هستند و دوتا باشگاه استقلال و پرسپولیس برای اینکه همه را درگیر کنند کافی هستند. پس واضح است که ما در این حوزه وظایفی داریم که آماده‌سازی برای واگذاری است و شرکت هم وظایفی دارد که هیات مدیره و مدیرعامل و دستگاه ذی‌ربط باید انجام دهند. در مورد این موضوع به دلیل اتفاقاتی که در دوره آقایان آجورلو و فتح‌الله‌زاده رخ داده و این شیوه اداره باشگاه مطلوب نبوده است. حتی در مورد باشگاه پرسپولیس اعضای هیات مدیره در آن مقیاسی که باید برای بورسی شدن باشگاه تلاش کنند موفق نبوده‌اند. استقلال هم که روشن است چه اتفاقی افتاده است. ضمن اینکه باشگاه وقتی می‌خواهد فصل جدیدی از سهامدار و هوادار و مقوله بورسی شدن را تجربه کند حتما نیاز به عضو مالی و اقتصادی دارد. پرونده‌های حقوقی هم نیاز به عضو حقوقی دارند. حالا طبیعتا چون حوزه ورزش است خب نماینده ورزشی هم باید حضور داشته باشد ولی قطعا اکثریت هیات مدیره باید با کسانی باشد که بتوانند باشگاه را به لحاظ اقتصادی و مسائلی مثل دخل و خرج باشگاه، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری، چشم‌انداز بودجه سالانه درست مدیریت کنند. یک اشتباهی که وجود دارد این است که تصور می‌شود از یک طرف باید با یک نگاه پوپولیستی و هر چیزی که هوادار می‌پسندد برای آینده تعهد بدهیم و یک بازیکن یا کادری را بیاوریم و وقتی به کمبود منابع یا حذف از آسیا و سقوط و بسته شدن پنجره و ... می‌رسیم، بگوییم خب دیگر اتفاق افتاده است. درحالی که باید مثل کسی باشد که دوراندیشی و چشم‌اندازی را در حوزه شخصی‌اش می‌بیند و براساس آن پایش را در گلیمش دراز می‌کند. می‌گوید من چقدر می‌توانم وام بگیرد و چقدر می‌توانم پرداخت کنم و براساس آن زندگی‌اش را تامین و تنظیم می‌کند. باشگاه استقلال و پرسپولیس هم به همین ترتیب و با وضعیت منابع و درآمدهایی که دو باشگاه دارند باید به همان نسبت سرمایه‌گذاری کنند. وضعیتی که در مورد باشگاه استقلال و بعضی بازیکنان مطرح شده که یک سری قراردادها نسبت به سال قبل ۷-۸ برابر شده است.

چگونه می‌توانستند جلوی این قضیه را بگیرند؟

حتما اگر یک هیات مدیره فنی و مالی ماجرا را بررسی می‌کردند اولین سوالی که می‌پرسیدند این بود که این بازیکن پارسال چقدر گرفته است؟ یک آدم اقتصادی این سوال را می‌پرسد و یک تطبیقی می‌دهد و می‌گوید خب امسال باید با یک نسبتی افزایش پیدا کند. تورم نهایتا ۳۰ الی ۴۰ درصد بوده و ۸۰۰ درصد که نبوده است! این نگاه اقتصادی است.

برای ورود هیات مدیره با چنین ویژگی‌هایی چه اقداماتی انجام شده است؟

ما بر این اساس به دکتر خاندوزی، وزیر محترم اقتصاد درخواست دادیم که اکثریت اعضای هیات مدیره را ما بتوانیم اعضای مالی، حقوقی و اقتصادی معرفی کنیم و حوزه اداره باشگاه، مدیرعامل و حوزه فنی و فوتبالی باشگاه را نیز همچنان وزارت ورزش انتخاب کند. امیدواریم به این هماهنگی و هم‌افزایی برسیم. برای همین نهم فروردین امسال آقای دکتر خاندوزی نامه‌ای را ابلاغ کردند که این اختیار را به من دادند تا مجامع دو باشگاه را با شیوه جدید برگزار کنیم و اعضای هیات مدیره دو باشگاه را تغییر دهیم. من هم کمیته‌ای را پیش‌بینی کردم که در ان اعضا انتخاب شوند. در این کمیته حتما از پیشکسوتان و کسانی که در این حوزه سابقه و لیاقت و محبوبیت و دلسوزی برای دو باشگاه دارند و می‌توانند تاثیرگذار باشند استفاده خواهیم کرد؛ در کنارش هم کسانی که در حوزه‌های حقوقی، مالی و اقتصادی می‌توانند کمک کنند حضور خواهند داشت تا در خصوص انتخاب این ۲-۳ نفری که ما می‌خواهیم تغییر دهیم نظر بدهند. این اتفاق یک رویه جدیدی است. آقای مظلومی از من می‌پرسیدند که آیا این پول می‌شود؟ نه پول نمی‌شود ولی یک درایت و دوراندیشی و چشم‌اندازی را برای باشگاه ترسیم می‌کند که در آینده قرار است این‌ها روی ریل خلق ارزش و ثروت‌آفرینی گام بردارند. حالا این‌ها نگاه می‌کنند که من می‌توانم از کمپ چه درآمدزایی داشته باشم، چگونه قرارداد ببندم، چطور تبلیغ کنم، اجازه ندهم آشفتگی مالی به وجود بیاید. آشفتگی که ارز دست مدیرعامل باشد، چک به جیب فردی برود یا به شخصی که صرف نیست بگوییم تو برو پول منتقل کن و این قبیل مسائل از باشگاه برچیده شود. یک کمیته حسابرسی داخلی در باشگاه باشد که براساس آن کارها جلو برود. از این طرف هم سایت کدال هست که باید بلافاصله اطلاعات مالی‌شان را در آن افشا کنند. همه تلاش من این است که استقلال و پرسپولیس نظم مالی را پیدا کنند. شفافیت و پاسخگویی و ساماندهی به دو باشگاه تزریق شود و در ادامه وارد مسیر درآمدزایی و درآمد پایدار وارد شوند که از حق پخش گرفته تا حوزه‌های دیگر هم به تدریج رخ دهد. همانطور که برای سایر باشگاه‌ها هم باید به سراغش برویم.

الآن ابهامی که وجود دارد این است که به فرض ما ۱۰ درصد دیگر باشگاه‌ها را هم می‌فروشیم و برای اینکه مشکلاتشان حل شود تزریق می‌کنیم. با مکانیزم فعلی چه تضمینی وجود دارد که دوباره پول‌ها سوخت نشوند؟

آن هیات مدیره دیگر در مورد مدیرعاملی که ضوابط را رعایت نکند مماشات نمی‌کند. تا الآن ریش و قیچی و صندلی و همه چیز در خدمت هیات مدیره منتخب وزارت ورزش بوده ولی از این به بعد اکثریت هیات مدیره که مالی، حقوقی و اقتصادی هستند سه امضا دارند و اگر قرار باشد که در بر همان پاشنه قبلی بچرخد خب هیات مدیره آن مدیرعامل را عزل می‌کند و اصلا اجازه نمی‌دهد. چون مناسبات مالی را تشخیص می‌دهد. شما دیدید که در وضعیت فعلی اصلا تفویض اختیار شده بود. اصلا کسی حسابرسی و بازخواست نمی‌کرد ولی در آن هیات مدیره امثال افرادی که امروز به باشگاه رفتند و ۶-۷ ساعت اسناد مالی باشگاه را شخم زدند حضور خواهند داشت. آن‌ها دیگر چنین مماشاتی را ندارند. البته این به آن معنا نیست که ۱۰ درصد دیگر به همان شیوه واگذار می‌شود چون مدل پیشنهادی ما در مرحله دوم عرضه کنترلی است.

اصلا هزار تومان هم به این مکانیزم وارد شود سوخت خواهد شد.

بله با سوءمدیریت هزینه می‌شود.

 

 

 

 

  • منبع
  • خبرآنلاین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید