امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274847
۴۱۲
۱
۰
نسخه چاپی
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری

لایحه حمایت از مبتلایان به ایدز آماده تقدیم به هیأت وزیران است

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: لایحه حمایت از مبتلایان به ایدز که پس از اجرای یک طرح تحقیقاتی ملی مبتنی بر آموزه­ های دینی، اسناد بالادستی نظام، مطالعه تطبیقی و بهره­گیری از تجربه جامعه جهانی و اسناد بین­ المللی آماده تقدیم به هیأت وزیران است

 لایحه حمایت از مبتلایان به ایدز آماده تقدیم به هیأت وزیران است

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: لایحه حمایت از مبتلایان به ایدز که پس از اجرای یک طرح تحقیقاتی ملی مبتنی بر آموزه­ های دینی، اسناد بالادستی نظام، مطالعه تطبیقی و بهره­گیری از تجربه جامعه جهانی و اسناد بین­ المللی آماده تقدیم به هیأت وزیران است.

به گزارش ایرنا از وزارت دادگستری، محمود عباسی همزمان با فرارسیدن یکم دسامبر(۱۱ آذر ماه) روز جهانی ایدز افزود: این لایحه در چند مرکز مهم تحقیقاتی و اجرایی از جمله مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز مدیریت بیماریها وزارت بهداشت، انجمن علمی حقوق پزشکی ایران، انجام و سپس در جلسات متعددی در معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دو حیطه حقوق بشر و حقوق سلامت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در نهایت به تأیید معاونت‌های حقوق بشر وزارت دادگستری، معاونت بهداشت و معاونت حقوقی و امور استان‌های وزارت بهداشت رسیده است.

وی ادامه داد: نظر به اینکه این لایحه واجد دو ماهیت حقوق بشری و حقوق شهروندی و بهداشتی و درمانی است با امضای مشترک وزرای دادگستری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقدیم هیأت وزیران می شود.

معاون وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: البته باید تأکید کرد با وجود تلاش ­های ارزشمند وزارت بهداشت در سیاستگذاری و برنامه­ ریزی در زمینه ایدز و تشکیل کمیته ملی حمایت از بیماران مبتلا به اچ. آی. وی ولی در زمینه قانونگذاری با خلاء جدی مواجه هستیم.

رئیس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران یادآور شد: بیش از ۳۵ سال از اولین مورد فرد مبتلا به ایدز که یک کودک بود در کشور می ­گذرد و بسیاری از کشورها در حمایت از مبتلایان به ایدز قانونگذاری کرده­ اند اما متأسفانه ما با خلاء قانونی مواجه هستیم.

وی به تصویب قانون حمایت از بیماران مبتلا به اچ.آی.وی در کشورهای منطقه نظیر یمن و کشورهای آسیایی و آفریقایی و اروپایی اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی رفتارهای اجتماعی مهمتر از ارتباط جنسی و اعتیاد تزریقی دستمایه برخی افراد در جامعه برای گسترش و شیوع ایدز قرار می­ گیرد که انگ زدن، تبعیض و نقض حقوق مبتلایان از جمله آنها است.

عباسی اظهار داشت: اعتقاد داریم وقتی حقوق افراد مبتلا به ایدز به رسمیت شناخته نمی ­شود موجبات گسترش ایدز در جامعه را فراهم می­ کند. به عنوان مثال تجربه تلخ یکی از مراکز اورژانس را بیان می­ کنم؛ جوان ۱۸ ساله­ای که در نتیجه تصادف وحشتناک و با خونریزی شدید به یک مرکز اورژانس در تهران منتقل می­شود و اعلام می­کند من مبتلا به اچ.آی.وی هستم و متأسفانه مسئول اورژانس از پذیرش وی خودداری کرده و می­ گویند این بیمار باید به مرکز درمانی امام خمینی(ره) منتقل شود در حالیکه ممکن است در نتیجه این انتقال این جوان جان خود را از دست بدهد.

وی اضافه کرد: وقتی ما با یک بیمار اورژانسی اینگونه رفتار می ­کنیم، این جوان وقتی می­ بیند حقوقش به رسمیت شناخته نمی­ شود بار دیگر محال است اعلام کند که من مبتلا به اچ.آی.وی هستم.

عباسی تصریح کرد: اگر حقوق افراد دارای ایدز به رسمیت شناخته نشود، جان و سلامت ارائه کنندگان خدمات به مخاطره می­ افتد و بدین ترتیب موجب گسترش ایدز در جامعه فراهم می­ شود.

معاون وزیر دادگستری افزود: به قوانینی نیازمندیم که تصریحاً برای حمایت و ضمانت اجرای این رفتارها زمینه پیشگیری از گسترش ایدز در جامعه را فراهم کند. بنابراین لایحه حمایت از مبتلایان به ایدز با رویکرد حمایتی و پیشگیرانه و با ماهیت حقوق بشری و حمایت از حقوق شهروندی آحاد جامعه به ویژه مبتلایان به ایدز تهیه شده است.

رئیس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران ابراز امیدواری کرد پس از سه دهه ممنوعیت و بی توجهی این تابو شکسته شود و لایحه مزبور پس از تصویب در هیأت وزیران در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، روز جهانی ایدز از سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها به اول دسامبر (برابر ۱۱ آذر) هر سال اطلاق می‌ شود و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که اچ.آی.وی (HIV) از بین نرفته‌ و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید