امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283364
۳۰۲
۱
۰
نسخه چاپی

لزوم ثبت‌نام در سامانه ثنا برای استفاده از خدمات دفاتر اسناد رسمی

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: هر گونه ارائه خدمات در دفاتر اسناد رسمی منوط به داشتن حساب کاربری «ثنا» و از طریق تصدیق الکترونیکی انجام می گیرد.

لزوم ثبت‌نام در سامانه ثنا برای استفاده از خدمات دفاتر اسناد رسمی

به گزارش حقوق نیوز به نقل از قوه قضاییه، صفدر کشاورز در این باره گفت: با دو مرحله ای شدن احراز هویت در دفاتر اسناد رسمی، علاوه بر احراز هویت افراد از طریق شناسنامه و کارت ملی، تصدیق الکترونیکی نیز با ارسال پیامک انجام می گیرد که امنیت احراز هویت را افزایش و امکان جعل و کلاهبرداری را کاهش می دهد.

اجرایی شدن طرح در سراسر کشور تا ۲۲ بهمن

وی گفت: با اشاره به اجرایی شدن این طرح در ۲۷ استان کشور گفت: در استان تهران نیز این طرح از امروز در ۶۵۰ دفتر اسناد رسمی آغاز و باقیمانده دفاتر این استان و استانهای گیلان، مرکزی، لرستان و البرز هم تا ۲۲ بهمن ماه تحت پوشش قرار می گیرند.

ارسال رمز یک‌بار مصرف به تلفن همراه اشخاص

کشاورز ادامه داد: پیش از دو مرحله ای شدن احراز هویت در دفاتر اسناد رسمی، این کار با تطبیق کارت ملی و شناسنامه انجام می شد اما با دو مرحله ای شدن آن، رمز یکبار مصرفی برای تلفن همراه مراجعه کننده ارسال می شود.

وی افزود: با این کار، مشخص می شود این شخص همان فردی است که سامانه ثنا به نام او ثبت شده و بدین ترتیب، امنیت احراز هویت افزایش می یابد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به ماده ۳۲ آئین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی که بر این اساس مقرر داشته ارائه هر گونه خدمات در دفاتر اسناد رسمی منوط به داشتن حساب کاربری ثنا و از طریق تصدیق الکترونیکی صورت پذیرد، اظهار کرد: در زمان اخذ اثر انگشت از اصحاب سند، پیامکی حاوی یک کـد تائید از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد به شماره تلفن همراه شخص ارسال شده و شخص باید کد دریافتی را به مسئول اخذ اثر انگشت در دفترخانه اعلام نماید، در صورت تطابق کد اظهار شده توسط شخص با کد ارسالی در پیامک توسط سامانه، اجازه اخذ اثر انگشت شخص در سامانه داده می‌شود و اگر احراز هویت دو مرحله‌ای حتی برای یکی از اصحاب سند انجام نشود، ثبت و تأیید نهایی آن ممکن نخواهد بود.

مشکلات ارسال پیامک رفع شده است

وی همچنین درباره برخی مشکلاتی که در دوره آزمایشی این طرح وجود داشت گفت: با هماهنگی های انجام گرفته، این مشکلات برطرف و پیامک مربوطه زیر ۱۲۰ ثانیه ارسال می شود.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید