امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279299
۶۹۲
۳
۰
نسخه چاپی

لطفا توضیح دهید: چرا کوسه ها به انسان ها حمله می کنند؟

لطفا توضیح دهید: چرا کوسه ها به انسان ها حمله می کنند؟

پروفسور ناتان هارت، رئیس علوم زیستی دانشگاه مک کواری، توضیح می دهد که چرا کوسه ها به طور طبیعی انسان را شکار نمی کنند و چگونه بینایی ضعیف آنها می تواند مقصر باشد.

حدود 500 گونه کوسه شناخته شده در سراسر جهان وجود دارد و استرالیا توسط مقدار زیادی آب احاطه شده است، بنابراین ما گونه های مختلفی از کوسه ها داریم اما اکثر آنها برای انسان کاملا بی ضرر هستند.

حملات نگران کننده و متأسفانه اغلب کشنده به موج سواران و شناگران به سه مقصر اصلی نسبت داده می شود و آن کوسه های سفید، کوسه ببر و کوسه گاو نر هستند.

ما واقعاً نمی‌دانیم چرا گاهی اوقات کوسه‌ها انسان را گاز می‌گیرند. این یک رویداد بسیار نادر است. ما اغلب در آب می رویم و کوسه هایی در آنجا هستند، اما متوجه نمی شویم. حملات بسیار نادر است و مردم به ندرت توسط کوسه ها خورده می شوند.

یک کوسه می‌تواند اگر کسی را بخواهد بخورد، اما اغلب این کار را نمی‌کند، که نشان می‌دهد ما طعمه در نظر گرفته نمی‌شویم و مطمئناً هدف قرار نمی‌گیریم، بنابراین باید بسیاری از ترس‌ها را از بین ببرد.

هویت اشتباه

وقتی کوسه های سفید بزرگتر می شوند، بین دو تا سه متر، رژیم غذایی خود را تغییر می دهند. آنها عمدتاً از ماهی خوردن خودداری می کنند و شروع به گنجاندن چیزهایی مانند فوک ها و شیرهای دریایی در رژیم غذایی خود می کنند.

از منظر یک کوسه پایین و نگاه کردن به بالا، چه فوک یا شیر دریایی باشد که روی سطح آب شنا می‌کند یا کسی که روی تخته موج‌سواری دست و پا می‌زند یا در کنار آن شنا می‌کند، این شبح‌های سیاه روی سطح ممکن است کاملاً شبیه به هم به نظر برسند.

ما بر اساس اطلاعاتی که در مورد سیستم بینایی کوسه‌های سفید می‌دانیم، بررسی کرده‌ایم که این چیزها چقدر شبیه به نظر می‌رسند. آب اغلب ممکن است کدر باشد، بنابراین این یک عامل پیچیده است که تشخیص و شناسایی اشیاء فراتر از چند متر را برای کوسه دشوارتر می کند.

ما همچنین می دانیم که کوسه ها کاملاً کور رنگ هستند. آنها همچنین دقت بینایی ضعیفی دارند - به عبارت دیگر، آنها نمی توانند جزئیات بیشتری را در یک تصویر ببینند که ما می توانیم. مثل کسی که نزدیک بین است و عینکش را برمی دارد.

اگر تصویر سیاه و سفید و کمی تار را تصور کنید، این همان چیزی است که یک کوسه در مقایسه با انسان می بیند. بنابراین کوسه ممکن است فقط یک گاز امتحانی انجام دهد، اما چون کوسه سفید است و دندان های بسیار بزرگ و آرواره های قدرتمندی دارد، به طور بالقوه به مردم آسیب می رساند.

بدیهی است که وقتی این نوع رویداد اتفاق می افتد آشفتگی و ترس به همراه دارد. ممکن است فردی شروع به خونریزی زیادی کند. آنها ممکن است شروع به هراس و کوبیدن در آب کنند. آنها ممکن است تصمیم بگیرند که با کوسه مقابله کنند. چیزهایی وجود دارد که ممکن است باعث شود کوسه برگردد یا از بین برود.

اعداد نشان می دهد که به طور کلی کوسه پس از گاز اولیه آنها را تنها می گذارد و اغلب مردم موفق می شوند از آب خارج شوند، که به این ایده برمی گردد که کوسه ها واقعاً انسان ها را هدف قرار نمی دهند.

کوسه‌ها سیستم‌های حسی دیگری دارند که از نزدیک استفاده می‌کنند، مانند چشایی و دریافت الکتریکی و شاید زمانی که یک تخته موج‌سواری یا انسان را گاز می‌گیرند، به خوبی تشخیص می‌دهند، این حس و مزه درستی ندارد.

برخی تحقیقات بر روی سیستم های حسی کوسه ها متمرکز شده است و تلاش می کند تا درک می کنند که آنها چگونه دنیای اطراف خود را درک می کنند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید