امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277206
۸۳۱
۱
۰
نسخه چاپی

لیفت صورت | می خواهید جوان تر شوید درباره لیفت صورت بخوانید

لیفت صورت | می خواهید جوان تر شوید درباره لیفت صورت بخوانید

دلیل افتادگی پوست صورت

بسیاری از تحقیقات نشان می دهند که ایجاد پیری پوست و درگیری فرد با مسائل مربوط به آن موضوعی طبیعی است؛ چروکیدگی و افتادگی پوست صورت می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتند. مهم ترین دلایل موثر بر بروز این مشکلات عبارتند از:

- افزایش سن
- مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی
- قرار گرفتن در معرض نور خورید برای مدت زمان طولانی

نکته ی قابل توجه این است که عارضه های پوستی مذکور قابل درمان می باشند. در بحث درمان افتادگی و چروک پوست صورت شما می ‌توانید با استفاده از روش‌ های کشیدن پوست صورت این مشکل را تا حد ممکن کاهش دهید و حتی درمان کنید.

تعریف لیفت صورت

واژه لیفت به معنی بالا کشیدن و بالا بردن است. عبارت لیفت صورت به روشهایی گفته میشود که  با بالا کشیدن بافتهای افتاده صورت، علائم افزایش سن را برطرف نموده و جوانی را به چهره بازگرداند. لیفت صورت که به آن ریتیدکتومی نیز گفته می شود از دو کلمهٔ یونانی «ریتیس» به معنای «چین و چروک» و «اکتومه» به معنای «بُرش جراحی» مشتق شده‌است و به معنای رفع و حذف چین و چروک‌های صورت است.

پوست صورت به تدریج با افزایش سن یا در اثر عوامل محیطی مختلف یا سبک زندگی نادرست شل شده و چربی‌های زیرپوستی را از دست می‌دهد. این عامل باعث ایجاد افتادگی در برخی نواحی نظیر کناره چشم‌ها یا گوشه لب‌ها و بینی شده یا به صورت پوست اضافه در ناحیه غبغب بروز پیدا کند. زمانی که این اتفاق برای چهره شما رخ می‌دهد، با استفاده از انواع روش‌های لیفت صورت می‌توانید پوست خود را بالا کشیده و حالت چهره خود را حفظ کنید.

مزایای لیفت صورت

- سفت‌تر شدن پوست
- حفظ شادی و طراوت پوست صورت
- جوان‌سازی چهره و افزایش اعتماد به نفس
- از بین بردن چروک های سطحی نواحی مختلف صورت و چهره
- از بین بردن غبغب
- روشی ایمن با عوارض جانبی کم یا بدون عوارض جانبی

روش های لیفت صورت

لیفت صورت می تواند به روش های جراحی یا غیر جراحی انجام شود و هر یک از این روش ها انواع مختلفی دارند.

تشخیص دقیق اینکه چه روشی برای برطرف کردن افتادگی‌های صورت شما بهتر خواهد بود، به تشخیص پزشک بستگی دارد. پزشک معمولا با توجه به شرایط سنی و سلامتی بیمار، میزان آسیب، ناحیه تحت درمان، نوع پوست و … مناسب‌ترین روش را به شما توصیه می‌کند. اما باید بدانید که دردسرهای لیفت صورت با جراحی بسیار زیاد بوده و عوارض و طول درمان آن نیز بیشتر است. چرا که در این روش بیمار کاملا بی‌هوش شده و باید برای مدتی در بیمارستان و خانه بستری شود. ضمن اینکه مراقبت از بیمار در دوران نقاهت لیفت صورت با جراحی سخت‌تر خواهد بود.

هیچ‌یک از روش‌های لیفت صورت بدون جراحی نیازی به بیهوشی ندارند. در این روش‌ها پزشک در صورت نیاز از بی‌حس‌کننده‌های موضعی استفاده می‌کند که اثرات آن معمولا پس از مدتی کوتاه برطرف خواهد شد.

عوارض این روش‌ها بسیار کمتر بوده و دوره نقاهت ندارند. در واقع در همه موارد بیمار پس از جلسه درمان می‌تواند به کارها و فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهد. به همین دلیل پزشکان حتی‌الامکان روش‌های لیفت صورت با جراحی را توصیه نمی‌کنند. مگر آن که آسیب‌ها آن‌قدر زیاد باشد که نتوان با هیچ ‌یک از روش‌های بدون جراحی آن‌ها را درمان کرد.

به طور کلی لیفت صورت را می‌توان با جراحی یا بدون جراحی انجام داد. لیفت صورت بدون جراحی خود دارای روش‌های مختلفی است که برخی از آن‌ها شامل هایفوتراپی، تزریق ژل یا چربی، تزریق بوتاکس، RF فرکشنال، لیفت با نخ و کربوکسی تراپی می‌شود. هر یک از این روش‌ها کاربرد خود را داشته و برای افراد مختلفی اثرگذار خواهد بود. بنابراین اینکه کدام یک از روش‌های موجود برای شما مناسب است باید توسط پزشک مشخص شود.

لیفت صورت | می خواهید جوان تر شوید درباره لیفت صورت بخوانید

لیفت صورت با استفاده از جراحی

در روش لیفت صورت با استفاده از جراحی، بیمار به طور کامل بی‌هوش شده و بسته به شرایط پس از جراحی برای مدتی در بیمارستان بستری می‌شود. پس از آن نیز حتما باید حداقل دو هفته در خانه استراحت کند. در این مدت بیمار نباید در معرض نور خورشید یا آلودگی قرار گرفته و باید صورت خود را با استفاده از پوشش‌های محافظ کاملا بپوشاند. همچنین برای بهبود کامل بیمار تقریبا شش ماه زمان لازم است. در این روش پزشک جراح با برداشتن چربی‌های اضافه در نواحی افتاده پوست و کشیدن پوست صورت و گردن افتادگی‌ها و شل شدگی‌های ایجاد شده را برطرف می‌کند. همچنین برای اثرگذاری بیشتر بعضی از عضلات زیرین نیز سفت‌تر خواهند شد.

مزایای متعددی را می توان برای این روش جراحی زیبایی بر شمرد. مهم ترین فواید انجام عمل لیفتینگ صورت در قسمت زیر آورده شده است:

- عمل لیفت صورت به از بین بردن تأثیرات نامطلوب افزایش سن، فشارهای عصبی و قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مختلف کمک می کند.

- جراحی لیفت صورت با هدف بهبود کلی ظاهر فک و بخش های مختلف صورت جهت کاهش چروک‌ها و سایر نشانه‌های پیری انجام می شود.

- جراحی لیفت صورت اگر به طور صحیح انجام شود، عضلات را کشیده و سفت کرده، پوست را صاف می‌کند و جذابیت چهره را به آن باز می‌گرداند.

- جراح لیفت صورت با برداشتن این بافت‌ های اضافی می ‌تواند بالا کشیدن پوست صورت را به خوبی انجام داده و افتادگی پوست در اطراف خط فک، غبغب، اطراف چشم‌ ها و پیری نمایان شده در کل چهره را درمان کند.

- مهم ترین مزیتی که می توان برای جراحی لیفت صورت بیان کرد، این است که عمل لیفتینگ صورت دائمی ترین روش برای از بین بردن مشکلات پوستی وابسته به افزایش سن (مانند چین و چروک، افتادگی پوست و …) می باشد.

روش های لیفت صورت بدون جراحی

هایفوتراپی

هایفوتراپی را می‌توان روشی مناسب برای کسانی دانست که از تزریق و آمپول می‌ترسند. چرا که این روش با استفاده از امواج فراصوت متمرکز شده اقدام به لیفت صورت کرده و نیازی به هیچ‌گونه تزریق ندارد. در این روش امواج فراصوت به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کرده و انرژی آن‌ها رشته‌های کلاژن پوستی را تحریک می‌کند. این عامل باعث سفت شدن و لیفت پوست شده، حالت افتادگی و چین و چروک آن را از بین می‌برد.

روش هایفوتراپی روشی ایمن و بدون درد بوده و عوارض جانبی کمی دارد. این روش ماندگاری بالایی داشته و نتایج آن در حدود یک تا سه سال باقی خواهند ماند. استفاده از روش هایفوتراپی برای لیفت صورت چندان وقت شما را نمی‌گیرد. چرا که معمولا یک جلسه درمان برای هر فرد کافی بوده و در هر سال معمولا یک بار نیاز به ترمیم وجود دارد. روش هایفوتراپی روشی مطمئن برای از بین بردن افتادگی و شل شدگی خفیف یا متوسط در خانم‌ها و آقایان بین 30 تا 75 سال است.

اندولیفت

با وجود آن که اندولیفت از روش‌های بدون جراحی لیفت صورت است، نتایج آن را می‌توان در حد لیفت صورت با جراحی دانست. در این روش نیازی به بیهوشی و بستری وجود نداشته و زخم یا برشی روی صورت ایجاد نمی‌شود. بنابراین می‌توان آن را یکی دیگر از روش‌های مناسب برای افرادی دانست که از جراحی یا تزریق می‌ترسند.

روش اندولیفت یکی از روش‌های غیرتهاجمی لیفتینگ صورت است که از لیزر برای با طول موج 1470 نانومتر برای درمان استفاده می‌کند. در این روش لیزر به بافت‌های زیرین پوست تابیده می‌شود و با بازآرایی کلاژن‌ها و تجزیه چربی‌های پوست به آن استحکام می‌بخشد. برای درمان با این روش تنها به یک جلسه نیاز داشته و دو روز پس از انجام عمل می توانید به انجام کارهای روزانه خود بپردازید. اثرات این روش معمولا تا 3 سال باقی خواهند ماند و پس از آن نیاز به ترمیم مجدد وجود دارد.

لیفت صورت | می خواهید جوان تر شوید درباره لیفت صورت بخوانید

RF فرکشنال

در روش جدید RF فرکشنال، این روش با میکرونیدلینگ و رادیو فرکوئنسی ترکیب شده است. این ترکیب اثرگذاری این روش را افزایش داده و باعث بهبود نتایج آن شده است. چرا که امواج فرکوئنسی پوست را تحریک کرده و روند کلاژن سازی آن را بهبود می‌بخشند. در نتیجه پوست سفت‌تر شده و افتادگی‌های آن تا حدودی برطرف می‌شود. در کنار این امواج میکرونیدلینگ نیز بر روی جای جوش‌ صورت و آکنه‌ها اثر گذاشته و آن‌ها را از بین می‌برد. در نتیجه با استفاده از روش RF فرکشنال پوست شما حالت ارتجاعی خود را به دست آورده و جوان‌تر و شاداب‌تر خواهد شد.

مدت زمان اثرگذاری روش RF فرکشنال بیشتر از هایفوتراپی و حدود 3 تا 5 سال است. ضمن اینکه این روش نیز تزریق نداشته و برای کسانی که از تزریق می‌ترسند مناسب است. به خصوص که استفاده از آن دارای محدودیت سنی نیست و هر فردی با هر سنی می‌تواند برای استفاده از این روش اقدام کند.

آتیوا

آتیوا را می توان از زیرمجموعه های روش RF فرکشنال دانست. در این روش لایه‌های بافت‌های زیرپوستی به صورت کنترل شده و یکنواخت گرم شده و با تحریک فیبروبلاست‌ها روند تولید کلاژن‌های جدید آغاز می‌شود. همچنین به صورت همزمان از روی پوست نیز گرمادرمانی انجام می‌شود تا روند تولید کلاژن تسریع شود. با استفاده از این روش می‌توان چین و چروک‌های موقتی پوست را از بین برد و تا حدودی جای زخم و ناهمواری‌های پوست را برطرف کرد.

همچون دیگر روش‌های لیفت صورت بدون جراحی، این روش نیز دارای عوارض بسیار کمی است که پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود. برای درمان با استفاده از روش آتیوا یک جلسه کافی است اما در برخی موارد در صورت وجود عارضه‌های پوستی ممکن است تعداد جلسات بیشتری نیاز باشد. نتایج درمان با این روش تا مدتی طولانی باقی مانده و زیبایی و جوانی را به پوست شما هدیه خواهد داد.

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس را می‌توان یکی از معروف‌ترین و مشهورترین روش‌های لیفت صورت دانست. در این روش بوتولینوم به نواحی مختلف چهره شما تزریق شده و از بروز چین و چروک در آن ناحیه جلوگیری می‌کند. بنابراین تزریق بوتاکس بیشتر برای رفع برخی عیوب و جلوگیری از بیشتر شدن چین و چروک‌ها استفاده می‌شود.

شما می‌توانید از تزریق بوتاکس برای رفع برخی عیب‌های ظاهری بینی، رفع افتادگی‌های کناره لب‌ها و فرم دادن به ابروها استفاده کنید. نکته مهم این است که تزریق بوتاکس ممکن است در برخی افراد حساسیت‌هایی ایجاد کند. همچنین اثرگذاری این روش در حدود 6 ماه بوده و پس از این مدت باید تمدید شود.

تزریق ژل

برخی از افراد تزریق ژل را با تزریق بوتاکس اشتباه می‌کنند. باید توجه کنید که تزریق ژل به منظور پر کردن چین و چروک‌های ایجاد شده یا حجم دهی به نواحی مختلف صورت استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای از بین بردن خط خنده، خطوط پیشانی، خط اخم و چین و چروک‌های ریز ایجاد شده در کناره چشم‌ها یا لب‌ها از تزریق ژل استفاده می‌شود. همچنین برخی از انواع ژل برای حجم دهی به لب‌ها و گونه‌ها نیز استفاده می‌شود. استفاده از این روش باعث جوان‌تر شدن پوست شما شده و تازگی آن را حفظ می‌کند.

ژل‌های مورد استفاده برای تزریق به نواحی مختلف دارای انواع مختلفی هستند. به همین دلیل زمان ماندگاری و میزان اثرگذاری آن‌ها متفاوت است. اینکه چه نوع ژلی برای شما مناسب خواهد بود بستگی به نوع پوست، سن و میزان آسیب دارد. بنابراین نوع ژل باید حتما توسط پزشک تعیین شود. بر اساس نوع ژلی که پزشک برای شما تجویز می‌کند، ماندگاری تزریق ژل از 6 ماه تا 5 سال متغیر است. همچنین این روش معمولا در بازه‌های زمانی منظم نیاز به تمدید دارد.

کربوکسی تراپی

شاید تعداد کسانی که با این روش لیفت صورت آشنایی دارند کم باشد. اما باید بدانید که کربوکسی تراپی یکی از شیوه‌های موثر برای درمان انواع مشکلات زیبایی است. با استفاده از این روش می‌توان شل شدگی و افتادگی پوست را برطرف کرده و زیبایی و جوانی را به آن برگرداند. همچنین می‌توان چین و چروک‌های صورت و ترک‌های پوستی را نیز برطرف کرد. کربوکسی تراپی برای درمان تیرگی دور چشم، درمان جای زخم و از بین بردن جای جوش و آکنه نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

ماده اصلی مورداستفاده در این روش گاز کربن دی‌اکسید است. تجمع این گاز در یک نقطه از بدن این پیغام را به مغز می‌رساند که اکسیژن در آن ناحیه کم شده و نیاز به خون‌رسانی بیشتر وجود دارد. در نتیجه مغز به قلب فرمان داده چ مقدار خون بیشتری را به آن می‌رساند. این موضوع باعث سرعت بخشیدن به روند ترمیم سلولی پوست شده و شرایط آن را بهبود می‌بخشد.

در کربوکسی تراپی پزشک دوز مشخصی از گاز کربن دی‌اکسید را به ناحیه موردنظر تزریق می‌کند و در نهایت فرایند گفته شده باعث ترمیم ناحیه تحت درمان و رفع مشکل خواهد شد. نسبت به دیگر روش‌های لیفت صورت کربوکسی تراپی جلسات درمانی بیشتری نیاز دارد. بسته به میزان آسیب و تشخیص پزشک تعداد جلسات درمان بین 4 تا 8 جلسه متغیر است. فاصله این جلسات 2 تا 4 هفته بوده و ماندگاری این روش نیز 4 تا 6 ماه است.

لیفت صورت | می خواهید جوان تر شوید درباره لیفت صورت بخوانید

لیفت صورت با نخ

نخ‌های مورداستفاده در این روش از جنس پلی لاکتیک اسید و اسید گلیکولیک بوده و از انواع نخ‌های بخیه قابل‌جذب هستند. این روش معمولا برای رفع شلی پوست یا افتادگی‌های پس از عمل جراحی استفاده می‌شود. همچنین افرادی که دوست دارند گونه‌های برجسته‌تری داشته باشند اما تمایلی به استفاده از ژل‌های پرکننده ندارند، می‌توانند این روش را برای برجسته‌سازی گونه‌های خود استفاده کنند.

شیوه به کار برده شده برای رفع افتادگی پوست با نخ ممکن است کمی دلهره‌آور باشد. چرا که در این روش برش‌هایی در ناحیه موردنظر نظیر گونه‌ها، خط پیشانی یا فک ایجاد شده و نخ‌های بخیه قابل‌جذب در آن‌ها قرار داده می‌شود. سپس با استفاده از این نخ‌ها پوست به سمت بالا کشیده شده و افتادگی برطرف می‌شود. ت

وجه کنید که این روش یکی از روش‌های لیفت صورت بدون جراحی است و برش‌ها با بی‌حسی موضعی انجام گرفته و چندان عمیق نیستند. بنابراین نیازی به بخیه کردن صورت وجود نداشته و آثار برش‌ها بر روی چهره شما باقی نمی‌ماند. ضمن اینکه حین درمان هیچ دردی احساس نکرده و تنها پس از اتمام جلسه درمانی پوست شما کمی متورم و قرمز خواهد شد.

این عوارض پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شوند. بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی در خصوص لیفت صورت با نخ وجود ندارد. اثرات این روش تا یک سال پس از درمان باقی مانده و انجام آن اختلالی در فعالیت‌های روزانه شما ایجاد نخواهد کرد.

لیفت صورت با نخ PDO

در این روش به جای نخ‌های بخیه قابل‌جذب از نخ‌های PDO استفاده می‌شود. این نخ‌ها باعث تحریک بافت‌های کلاژن پوست شده و به روند ترمیم پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی و سفتی آن کمک می‌کنند. همچنین با بستن منافذ پوستی از بیشتر شدن چین و چروک‌ها نیز جلوگیری می‌کنند. از این روش می‌توان برای سفت کردن و لیفتینگ پوست اطراف فک، خطوط پیشانی و پوست اطراف ابرو استفاده کرد. همچنین در برخی موارد برای ایجاد غبغب نیز از این روش استفاده می‌شود.

شیوه انجام لیفت صورت با نخ PDO مثل شیوه انجام آن با نخ سیلوئت است. نخ‌های سیلوئت در واقع همان نخ‌های بخیه قابل‌جذبی هستند که در لیفت صورت با نخ انجام می‌شوند. در روش لیفت صورت با نخ‌های PDO معمولا نخ‌های بیشتری در داخل پوست قرار گرفته و عمیق‌تر به داخل پوست نفوذ می‌کنند.

تزریق چربی

چربی‌هایی که در این روش برای رفع افتادگی و شلی پوست استفاده می‌شوند، از بدن خود بیمار استخراج خواهند شد. در روش تزریق چربی پزشک از نواحی شکم یا ران بیمار مقدار مورد نیاز چربی را استخراج کرده و ناخالصی‌های آن را از بین می‌برد. این چربی خالص شده به زیر پوست بیمار در نواحی مختلف صورت تزریق شده و باعث سفت‌تر شدن بافت پوست خواهد شد. در افراد مسن‌تر که افزایش سن باعث خالی شدن و فرورفتگی بعضی از بخش‌های چهره شده، این روش بسیار کاربردی است. چرا که پزشک این نواحی را با استفاده از چربی پر کرده و جوانی و شادابی را به چهره شما برمی‌گرداند.

شاید بتوان گفت یکی از ماندگارترین روش‌های لیفت تزریق چربی به صورت است. اثرات این روش تا سال‌ها باقی مانده و حتی می‌توانند دائمی باشند. بنابراین شما می‌توانید تنها با یک جلسه درمان برای مدتی طولانی از شر چین و چروک‌ها و افتادگی‌های صورت خود راحت شوید. در برخی موارد ممکن است این شیوه نیازی به ترمیم نداشته باشد. اما در مواردی نیز باید هر چند وقت یک بار برای ترمیم چربی زیرپوستی مراجعه کنید.

  • منبع
  • خانه سفید
  • دکتر حدادی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید