امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273897
۸۴۹
۱
۰
نسخه چاپی
رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش

ما باید دست از ارزشیابی مداد-کاغذی برداریم

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش اظهار داشت: ما باید در دوره کرونا ابتدا نگاه به ارزشیابی در آزمون را بپرورانیم و به جای اینکه به ارزشیابی در مرحله پایانی تحصیلی عنایت کنیم و از روش‌های مداد کاغذی برای آزمون‌ها استفاده کنیم از دادن تکلیف، پروژهای تحقیقی فردی و گروهی، آزمون‌های شفاهی آنلاین، تهیه فیلم از عملکرد‌های دانش آموزان و... استفاده کنیم، ما باید دست از ارزشیابی مداد-کاغذی برداریم

ما باید دست از ارزشیابی مداد-کاغذی برداریم

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش هدف پیشرفت تحصیلی را هدایت و تسهیل فرآیند یادگیری دانش آموزان عنوان کرد.

به گزارش حقوق نیوز خسرو ساکی، رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس سالیانه آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: بر اساس اهداف سند تحول بنیادین و استقرار آن در آموزش و پرورش سه برنامه در نظر گرفته شده است. اول پایش و ارزیابی همه جانبه ملی نظام آموزش و پرورش با رویکرو تضمین کیفیت، دوم اصلاح و بهبود نظام سنجش و ارزشیابی و سوم پیشرفت تحصیلی است.

وی افزود: هدف سنجش و ارزشیابی غربال‌کردن دانش آموزان و گزینش مستعدترین آنان برای تحصیل در مراحل بالاتر و محروم کردن عده‌ای از امکانات آموزشی نیست، بلکه وسیله‌ای برای اندازه گیری و توصیف رفتار دانش‌آموزان برای بهبود یادگیری آنان است‌.

ساکی خاطرنشان کرد: به طور کلی هدف پیشرفت تحصیلی، هدایت و تسهیل فرآیند یادگیری دانش آموزان است. دست اندکاران امر تعلیم و تربیت باید مراقب باشند که در اجرای صحیح این اهداف غفلت نشود. باید ارزشیابان، معلمان، مدیران باید با مفاهیم اندازه گیری، آزمون سنجش و ارزشیبابی پیشرفت تحصیلی و رابطه بین آنها آشنا شوند.

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش گفت: سنجش مفهوم گسترده‌تری از آزمون و اندازه گیری دارد، سنجش فرآیند جمع آوری اطلاعات یادگیرندگان برای رشد آنها است که راه‌های زیادی دارد. ازجمله آن می‌توان به آزمون‌ها اشاره کرد اما آزمون تنها یکی از وسایل سنجش است و ما ابزار دیگری مانند آزمایش، تحقیقات، تکالیف و ... را برای سنجش داریم.

وی افزود: اما ارزشیابی از سنجش گسترده‌تر است، در ارزشیابی به بحث تحلیل و تفسیر اطلاعات پرداخته می‌شود و کیفیت مورد نظر است.

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش اظهار داشت: ما باید در دوره کرونا ابتدا نگاه به ارزشیابی در آزمون را بپرورانیم و به جای اینکه به ارزشیابی در مرحله پایانی تحصیلی عنایت کنیم و از روش‌های مداد کاغذی برای آزمون‌ها استفاده کنیم از دادن تکلیف، پروژهای تحقیقی فردی و گروهی، آزمون‌های شفاهی آنلاین، تهیه فیلم از عملکرد‌های دانش آموزان و... استفاده کنیم، ما باید دست از ارزشیابی مداد-کاغذی برداریم.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایلنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید