امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273484
۶۸۱
۱
۰
نسخه چاپی

ماجرای واگذاری خانه هنرمندان اصفهان چیست؟

تملک خانه هنرمندان اصفهان توسط بنیاد شهید» خلاصۀ آن چیزی است که طی دو روز گذشته خاطر بسیاری از هنرمندان این شهر را آزرده؛ چراکه این خانۀ ثبت ملی شده، بیش از سی سال در اختیار حوزه هنری و پاتوق اهالی تئاتر، گرافیک، طنز، کارتون، شعر، ادبیات و موسیقی بوده و اکنون با مدیریت بنیاد شهید، مشخص نیست که تکلیف میزبانی این خانه از هنرمندان چه می‌شود

ماجرای واگذاری خانه هنرمندان اصفهان چیست؟

«تملک خانه هنرمندان اصفهان توسط بنیاد شهید» خلاصۀ آن چیزی است که طی دو روز گذشته خاطر بسیاری از هنرمندان این شهر را آزرده؛ چراکه این خانۀ ثبت ملی شده، بیش از سی سال در اختیار حوزه هنری و پاتوق اهالی تئاتر، گرافیک، طنز، کارتون، شعر، ادبیات و موسیقی بوده و اکنون با مدیریت بنیاد شهید، مشخص نیست که تکلیف میزبانی این خانه از هنرمندان چه می‌شود.

ایسنا از صبح امروز پیگیر ارتباط با مدیرکل بنیاد شهید اصفهان بود و درنهایت روابط عمومی این بنیاد اعلام کرد که به خاطر درخواست‌های بسیار اهالی رسانه، یک متن واحد در اختیار صداوسیما قرار می‌گیرد و سایر خبرنگاران و روزنامه‌نگاران می‌توانند برای روشنگری، نسبت به بازنشر همین متن اقدام کنند. رئیس حوزه هنری اصفهان نیز می‌گوید ما یک هفته پیش مطلع شدیم که رأی دادگاه از حوزه هنری، آموزش پرورش، اداره کل ارشاد و شهرداری نسبت به خانۀ هنرمندان خلع ید کرده و حکم مالکیت را به نفع بنیاد شهید صادر کرده است. درواقع اکنون حوزه هنری حکم یک مستأجر را دارد که هفتۀ گذشته مالک با حکم تخلیه سراغ آن رفته اما بااین‌وجود، نهایت تلاش خود را می‌کنیم تا خانه هنرمندان همچنان خانۀ هنرمندان بماند و این مسئله قابل حل است. مشروح گفت‌وگوی ایسنا را با مهدی احمدی‌فر، در ادامه ازنظر می‌گذرانید:

بحث بر سر مالکیت خانه هنرمندان اصفهان از کی شروع شد؟

از قدیم‌الایام بحث بر سر خانۀ هنرمندان اصفهان بسیار بوده است. این ساختمان  بعد از انقلاب تحت تملک بنیاد مستضعفان قرار گرفت و همان‌طور که می‌دانید به‌مرور و طی این چهل سال بنیاد مستضعفان در بنیاد جانبازان و سپس بنیاد شهید ادغام شد.  

بنیاد شهید اصفهان از سال ۱۳۹۴ تا کنون پیگیر اخذ مالکیت این ساختمان بوده و اکنون هم دادگاه رأیی صادر کرده که بر اساس آن حوزه هنری، شهرداری اصفهان، اداره کل آموزش‌وپرورش و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از این خانه خلع ید و بنیاد شهید به‌عنوان مالک اصلی شناخته‌شده است.  

و فعالیت حوزه هنری اصفهان در خانه هنرمندان از چه سالی آغاز شد؟

حوزۀ هنری اصفهان حدود سی سال است که در خانه هنرمندان به هنرمندان شهر و استان خدمات می‌دهد.

آیا حوزه هنری در جریان تملک این خانه توسط بنیاد شهید بوده است؟

هفتۀ گذشته همکاران ما در بنیاد شهید به خانه هنرمندان تشریف آورده و رأی صادرۀ دادگاه را نشان داده و گفته‌اند که ما آمده‌ایم ساختمان را تحویل بگیریم. درنهایت آن‌ها را به دفتر ما در عمارت سعدی معرفی کردند و ما  هم جلسه‌ای برگزار کردیم و طی این جلسه دربارۀ اینکه این ساختمان به‌عنوان خانۀ هنرمندان شناخته‌شده و هنرمندان تراز اول شهر تعلق‌خاطر بسیاری به این مکان‌ دارند صحبت کردیم.  

نظر بنیاد شهید چه بود؟

حوزه هنری در این جلسه توضیح داد که خانه هنرمندان مرکز ثقل و محل حضور هنرمندان رشته‌های مختلف هنری اعم از شعر، تجسمی، تئاتر، انیمیشن، موسیقی و ... بوده و آن‌ها اینجا را خانۀ خودشان می‌دانند به همین دلیل تخلیۀ این مکان به مذاق جامعۀ فرهنگی هنری شهر خوش نمی‌آید  و دوستان بنیاد شهید هم گفتند که ما خودمان به این ساختمان نیاز داریم و می‌خواهیم آن را بگیریم.

بنابراین ماجرای واگذاری درست نیست؟

خیر، در فضای مجازی از کلمۀ «واگذاری» برای تحویل خانه هنرمندان به بنیاد شهید استفاده‌شده که مطلقاً درست نیست. جریان خانه هنرمندان از این قرار است که بنیاد شهید اقامۀ دعوی کرده و رأی دادگاه را گرفته و از حوزه هنری در خصوص این مکان خلع ید شده است. به زبان ساده یک مالک به مستأجرش گفته ملک را تخلیه کند چراکه خود می‌خواهد در آن مستقر شود، بنابراین آن‌ها که نوک پیکان را به سمت حوزه هنری می‌برند و از واگذاری این ساختمان صحبت می‌کنند حرفشان اصلاً درست نیست.

خردادماه سال گذشته که تعدادی از دفترهای مستقر در خانه هنرمندان  به عمارت سعدی منتقل شد، هنرمندان تئاتر در بیانیۀ اعتراضی خود نسبت به انحلال خانه هنرمندان اظهار نگرانی کردند و شما در مصاحبه با ایسنا اعلام کردید که اتفاقاً ما با این جابجایی در خانه هنرمندان فضاهای جدید تمرین تئاتر و کارگاه و کلاس‌های آموزش ایجاد کرده‌ایم. اکنون که بحث تملک بنیاد شهید مطرح‌شده رفتار پیشین حوزه نیز تحت‌الشعاع آن قرارگرفته و گفته می‌شود که این اقدام  در راستای یک توافق آگاهانه با بنیاد شهید بوده، این فرضیه درست است؟

این فرافکنی و شیطنت‌هایی است که اگر ادامه پیدا کند دستگاه‌های ذی‌صلاح باید برخورد لازم را با آن داشته باشند. حقیقت این است که بنیاد شهید از حدود پنج سال پیش پیگیر ماجرای تملک خانه هنرمندان بوده و ما نیز مثل سایر هنرمندان هفتۀ گذشته مطلع شدیم که دادگاه حکم به خلع ید حوزه هنری از این خانه داده است پس تأکید می‌کنم که جابجایی سال گذشته هیچ ارتباطی به این ماجرا ندارد.

هنرمندان شاخه‌های مختلف از روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی نسبت به تغییرات ایجادشده اعتراض و اظهار نگرانی کرده‌اند، حتماً به گوش شما هم رسیده.

بله و باید بگویم که در حال حاضر شرایط جامعه، شرایط خوبی نیست، به همین دلیل بنیاد شهید نباید برای تخلیه خانه هنرمندان عجله کند چراکه ممکن است عده ای از اعتراض اهالی فرهنگ و هنر سوءاستفاده کنند.

خانه هنرمندان تقریباً تمام روزهای هفته در اختیار پاتوق‌های مختلف فرهنگی هنری بود. بعد از تملک بنیاد شهید، تکلیف این هنرمندان چه می‌شود؟

ما اکنون به‌شدت پیگیر هستیم که خانه هنرمندان، خانه هنرمندان بماند و برای حفظ کاربری فعلی آن تلاش می‌کنیم. به‌هرحال سی سال است که این مکان محل تردد هنرمندان رشته‌های مختلف هنری بوده و به همین دلیل ما حتی پیشنهاد اجارۀ مکان را هم به بنیاد شهید دادیم اما ظاهراً نظر آن‌ها این نیست و خود به ملکشان نیاز دارند. در این صورت حتماً لزوم ایجاد یک مرکزیت خوب برای هنرمندان باید مدنظر قرار بگیرد اما اکنون در تهران تمام تلاش‌ها در حال انجام است تا خانه هنرمندان همچنان خانه هنرمندان بماند و در واقع موضوع اصلی مباحث حقوقی است و اختلافی که وجود دارد قابل حل است.

تالار اندیشه و سینما ایران (که سال ۹۷ تخریب شد) نیز دو مکانی است که حوزه هنری با بنیاد شهید بر سر آن اختلاف حقوقی دارد. نتیجۀ پیگیری این موارد تا به امروز چه بوده؟

 ما به‌شدت پیگیر این دو مورد هستیم اما متأسفانه تا کنون در هر دو مورد، به‌ویژه بحث سینما ایران، به هیچ نقطۀ مشخصی نرسیده‌ایم.

تا بحث سینما مطرح است این سؤال را هم بپرسم که شایعۀ فروش سینما فلسطین برای توسعۀ یک هتل صحت دارد؟ و اینکه برنامۀ حوزه هنری برای سینما همایون چیست؟

ما ظرف چند سال گذشته در سینما فلسطین هزینه کرده‌ایم و تأکید می‌کنم که این شایعه از اساس کذب است. برای سینما همایون هم تصمیم قطعی گرفته نشده و در حال تعامل با شهرداری هستیم تا به یک توافق کلی برسیم اما بحثی که در این سینما مطرح است احیای سینما و ایجاد سالن تئاتر شهر است.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید