امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 267269
۳۰۳۱
۱
۰
نسخه چاپی
Marissa Mayer

ماریسا مایر شاخص ترین چهره در صنعت IT در جهان

به اعتقاد مایر چنانچه هنگام برخورد با مشکلات خسته شده و احساس درماندگی کردید نشانه ی آن است که تا شکوفایی خلاقیت تان تنها چند گام فاصله دارید

ماریسا مایر شاخص ترین چهره در صنعت IT  در جهان

ماریسا مایر

ماریسا مایر بی گمان شاخص ترین چهره در صنعت آی تی جهان به شمار می آید. او پس از حضور در گوگل موانع و مشکلات این شرکت را به تخته پرش مبدل ساخت و با رفع آنها به اثربخش ترین فرد در این مجموعه تبدیل شد. سپس به یاهو آمد و با آفرینش تغییرات بنیادی رشد و پیشرفت این شرکت را میسر ساخت و سود چشمگیری نصیب آن کرد.

مدیر عامل جوان یاهو گرانترین مدیرعامل در تکنولوژی ای تی جهان بوده و در حال حاضر سرمایه ی شخصی اش بالغ بر 380 میلیون دلار است.

در سال 2009 موسسه فناوری ایلینویز به پاس فعالیتهایش در حوزه ی آی تی به او دکترای افتخاری اهدا کرد.

همچنین مایر از سوی مجله ی نیوزویک به عنوان یکی از ده شخصیت آینده ساز در حوزه ی فناوری اطلاعات معرفی شد؛ مجله ی فورچون وی را جزء 50 زن جوان و تاثیرگذار در صنعت آینده ی جهان به شمار آورد و سرانجام نشریه ی بیزینس ویک او را کارخانه آینده پردازی گوگل لقب داد.

ماریسا مایر شاخص ترین چهره در صنعت IT  در جهان

زندگی ماریسا مایر

ماریسا مایر در 30 می 1975 در شهر کوچکی در ایالت ویسکانسین آمریکا به دنیا آمد. مادرش معلم هنر و پدرش مهندس بود. او در دوران کودکی و نوجوانی به کلاس باله و اسکی روی یخ می رفت و در مسابقات رقابتی در این رشته ها شرکت می کرد. ماریسا از همان ابتدا به ریاضیات و علوم علاقمند بود. در دوران دبیرستان و در اوقات فراغت در سوپر مارکت حوالی محل سکونتش کار می کرد و در آنجا برای ایجاد سهولت در کار صندوقدار تمام اقلام را کُگذاری کرد و به خاطر سپرد.

ماریسا در دوره ی نوجوانی رویای پزشک شدن در سر می پروراند. اما هنگام تحصیل در دانشگاه استنفورد به علوم کامپیوتری علاقمند شد و با ادامه ی این راه مدرک کارشناسی را در سیستم های سمبلیک و کارشناسی ارشد را در علوم کامپیوتر با گرایش هوش مصنوعی دریافت کرد.

ماریسا مایر شاخص ترین چهره در صنعت IT  در جهان

ماریسا می گوید: قاطعانه تصمیم داشتم پزشک شوم. اما در سال اول دانشگاه دریافتم به رغم اینکه در شیمی و زیست شناسی قوی هستم اما این درسها هرگز مرا به چالش نکشیده است.

فرصت تحقیقاتی ماریسا در مرکز بین المللی SRI و نیز فعالیتش در آزمایشگاه تحقیقاتی UBS در زوریخ سبب شد تا بی درنگ پس از فارغ التحصیلی 14 موسسه به او پیشنهاد کار بدهند. در واقع او برای شروع کار با دنیایی از گزینه های مختلف روبرو بود. می توانست یک مشاور با درآمدی بالا شود و یا به عنوان پرفسور در دانشگاه تدریس کرده و حقوق و مزایای مستمر و تضمین شده بگیرد. اما او بر تمام این گزینه ها خط بطلان کشید و با پذیرفتن پیشنهاد همکاری از جانب لری پیج و سرگئی برین، بنیانگذاران گوگل در مسیری مبهم و مجهول گام نهاد که به عزت و افنخار می انجامید.

ماریسا مایر شاخص ترین چهره در صنعت IT  در جهان

در سال 1999 گوگل هنوز یک غول اینترنتی نشده بود. حتی فضایی برای مصاحبه با منقاضیان کار وجود نداشت. به طور که لری پیچ اطلاعات ماریسا مایر را درباره ی هوش مصنوعی در پشت یک میز پینگ پنگ ارزیابی کرد. در آن زمان تنها 19 نفر در گوگل کار می کردند. مایر پس از پذیرفتن این پیشنهاد بیستمین عضو گوگل و نخستین زن مهندس این مجموعه شد. او در آغاز کار با گوگل از مشاهده ی جمع کثیری از نوابغ و افراد با استعداد که در آنجا مشغول به کار بودند حیرت کرد. این کسان اینقدر باهوش بودند که مایر اغلب پس از گفتگو با آنان و یا مشاهده ی عملکردشان دچار رعب و وحشت می شد. با وجود این ترسناک بودن این فضا مایر را برای کار و فعالیت در آنجا از همیشه مصمم تر کرد.

مایر به عنوان کُدنویس در گوگل استخدام شد و اولین پروژه بزرگی که به عهده گرفت ساخت سیستم تبلیغاتی این شرکت بود.

ماریسا مایر شاخص ترین چهره در صنعت IT  در جهان

به اعتقاد مایر چنانچه هنگام برخورد با مشکلات خسته شده و احساس درماندگی کردید نشانه ی آن است که تا شکوفایی خلاقیت تان تنها چند گام فاصله دارید. او می گوید : من همیشه به انجام کارهایی دست می زنم که آمادگی انجامش را ندارم. زیرا می دانم که هرگاه گیر کرده باشم بدان معناست که استعداد و خلاقیت هایم در حال جوشش و غلیان است. او می افزاید: ممکن است کاری را فراتر از حد توانتان تصور کنید و یقین نداشته باشید که به انجامش قادرید. با وجود این به مجرد این که برخیزید، آستین ها را بالا بزنید و وارد میدان عمل شوید، راه دستیابی به خواسته هایتان هموار می شود.

مایر سالها سرپرست گروهی بود که تنظیم فعالیتهای موتور جستجوی گوگل را برعهده داشت. او حتی در بخش طراحی آیکون های موتور جستجوی گوگل و صفحات وابسته به این شرکت نیز نقش آفرینی کرد.

ماریسا مایر شاخص ترین چهره در صنعت IT  در جهان

او می گوید: در مقام مدیر کارم دشوار بود. ناگزیر بودم برای تمام روز برنامه ی زمان بندی داشته باشم. در عوض با فراتر رفتن از گوشه ی امن و راحت زندگیم به استعداد و قابلیتهای باطنی ام که بکر و دست نخورده باقی مانده بود دست یافتم.

مایر هرگز به رفع موانع در چارچوب مسئولیتش بسنده نمی کرد. هرگاه در سایر بخشهای گوگل مشکلی می دید بدون آنکه چشم انتظار مسئولان آن بخش برای تقاضای کمک باشد با موانعی که افراد در حل آنها به ستوه آمده بودند روبرو می شد و حل و فصل شان می کرد. او با این کارها صدها میلیون دلار به درآمد گوگل افزود و خودش نیز به ستاره ای در فناوری آی تی مبدل گشت و ملکه گوگل لقب گرفت.

ماریسا مایر شاخص ترین چهره در صنعت IT  در جهان

در اوایل سال 2008 از حالات و رفتار مایر مشخص بود که برای یک جهت گیری تازه در زندگی حرفه ای اش آماده می شود.

او در جریان مصاحبه ای گفت: من برای راه اندازی گوگل تلاش فراوان کردم. استقامتم در برابر چالشها و فراز و نشیبها و پیروی از تدابیر درست که از ژرفای باطنم بر می خاست سبب شد تا این راه ناهموار را صاف و هموار کنم و از این مصاف سربلند بیرون آیم. حال که شالوده ی گوگل بر پایه ی محکم استوار شده مایل نیستم کنج عافیت پیشه کرده و به افتخارات گذشته ام ببالم. من پیوسته برای خود اهدافی در نظر گرفته و تمام وقتم را حول این اهداف متمرکز می سازم و رویدادهای آینده را جالب ترین اتفاقات ممکن تلقی می کنم. چند روز پس از این مصاحبه رویدادی اتفاق افتاد که نه تنها نظر تمام افراد سیلیکون ولی که توجه سایر علاقمندان به فناوری آی تی در سراسر جهان به آن معطوف شد. مایر در جولای 2012 مدیرعامل یاهو شد.

ماریسا مایر شاخص ترین چهره در صنعت IT  در جهان

مایر در آغاز کارش در یاهو با شرکتی روبرو شد که با مشکلات فراوان از جمله کاهش ارزش سهام، تعلیق کارکنان و کاهش درآمد سالانه دست به گریبان بود. به دلیل همین نارساییها مایر پنجمین مدیرعاملی بود که ظرف پنج سال به این مقام منصوب می شد. اغلب دست اندرکاران آی تی با اقدامات متهورانه مایر در گوگل آشنا بودند و یقین داشتند که با پیروی از همان تدابیر می تواند موفقیت های مشابهی را در یاهو تجربه کند. آنان می دانستند که در میان مدیرعامل های 500 شرکت بسیار موفق آمریکا 20 مدیرعامل زن وجود دارد و ماریسا مایر یکی از آنهاست.

دلایل موفقیت ماریسا مایر در گوگل و یاهو

ماریس مایر می گوید: اساس و شالوده ی شخصیت، رفتار و موفقیت ما در زندگی ناشی از تصویری است که در ذهن از خود داریم و با آن محدوده ی گفتار و اعمال مان را تعیین می کنیم. در واقع پیش از آنکه فرد کارآمد یا بی کفایت، کمرو یا وقیح، باهوش و یا کودن باشد، تصویری از این رفتار و حرکات در ضمیر ناهشیارش نقش می بندد.

ماریسا مایر شاخص ترین چهره در صنعت IT  در جهان

فرض کنید که هنگام ورود به یک مجلس نظرتان به فردی جلب می شود؛ به او نزدیک شده و سرصحبت را با وی باز می کنید. استقبال او از شما به این بستگی دارد که در آن لحظه چه احساسی نسبت به خود داشته و تا چه اندازه خود را خوب و شایسته و دوست داشتنی تلقی می کنید. اگر گفتگوهای درونی تان شما را فردی ضعیف، کمرو و دست و پاچلفتی معرفی کند، این پیام در حالات و رفتارتان منعکس و مانع از آن می شود که طرف مقابل ارتباطی موثر با شما برقرار سازد. بر این اساس استعدادها و قابلیتهای شما تنها زمانی مجال ظهور و بروز پیدا می کند که به آنها ایمان داشته باشید.

تصاویر ذهنی و زمزمه های درونی تان به طور خودکار کنش ها و واکنش های شما را در طول روز تعیین کرده و نهایتاً به موفقیت و سا شکست تان منجر می شود. این اصل در مورد مقام و موقعیت شرکتهای بزرگ نیز مصداق دارد. موفقیت هر شرکت در جلب مشتریان و سرمایه گذاران بسته به آن است که مسئولین و کارکنانش چقدر به کارآیی و راندمان آن مجموعه ایمان داشته باشند و از این بابت چه گفتگوهایی را در دل زمزمه کنند. در اینجا به اهمیت تصاویر ذهنی و گفتگوهای درونی مدیران و به طور کلی کارکنان هر موسسه و یا شرکت اشاره می کنم.

ماریسا مایر شاخص ترین چهره در صنعت IT  در جهان

گفتگوهای درونی نشانگر استراتژی شماست

چنانچه گفته شد کلامی که به طور غیرارادی و در طول روز از ذهن مسئولان و افراد شرکت درباره ی عملکرد آن مجموعه می گذرد آنان را در تعیین استراتژیهای آن شرکت یاری می کند. وقتی اتودسک به عنوان یک شرکت مهندسی و نرم افزاری پا به عرصه وجود گذاشت برای پیشرفت گزینه های زیادی نداشت. اما وقتی تحت تاثیر زمزمه ها و نقطه نظرهای کارکنانش قرار شد شرکتی باشد که افراد را در دیجیتال کردن فضای سه بُعدی یاری کند فرصت های هیجان انگیز و قابل توجهی در دسترسش قرار گرفت.

لازم به یادآوری است که از 15 سال گذشته تاکنون تمام فیلمهای انیمیشن که برای دریافت جایزه اسکار کاندید شده اند از نرم افزارهای اتودسک سود برده اند. برنامه های آموزشی که مایر در شرکت گوگل تحت تاثیر ارتباط دایمی با کارکنان برای دانشجویان نخبه پایه گذاری کرد با شرکتهای مختلف در تمام زمینه ها رقابت می کند. در حال حاضر شرکتهای نرم افزاری اینترنتی نظیر گوگل 3 تا 4 برابر نسبت به شرکتهای رسانه ای از مقام و موقعیت بهتری بهرمندند. یاهو پس از استخدام مایر سرمایه گذاران را متقاعد کرد که به جای یک شرکت رسانه ای با یک شرکت تکنولوزی سر کار دارند و همین اظهارنظر ارزش سهام آن را سه برابر بالا برد.

گفتگوهای درونی موجب دلگرمی کارکنان می شود

تردیدی نیست که هرکس مایل است در شرکتی پیشتاز و برنده کار کند. بنابراین شما می توانید با آفرینش شرایطی که موفقیت را به کادر و افرادتان نوید می دهد آنان را از انگیزه و انرژی لبریز کنید. به همین دلیل شرکتها می کوشند مدیرعامل هایی را به کار گیرند که در گذشته سابقه ی درخشانی داشته اند. در زیر پیشنهاداتی آمده که نتیجه ی فلسفه زندگی ماریسا مایر است و چه بسا به حال همه ی کسانی که در این راستا قدم بر می دارند موثر باشد:

ماریسا مایر شاخص ترین چهره در صنعت IT  در جهان

پیشنهادات ماریسا مایر برای زندگی

بر شک و تردیدتان غلبه کنید

آیا می دانید موانعی که برای مقابله با آن احساس درماندگی می کنید موجب شکوفایی خلاقیت تان می شود؟ مایر در این راستا می گوید: من اغلب به کارهایی دست می زنم که حس می کنم از حد توان و قابلیتم فراتر است و جالب اینجاست که به مجرد این که از جا بر می خیزم و وارد میدان عمل می شوم ناگهان نقاب از چهره ی منحوس ترس و خودکم بینی بر می افتد و با گامهای بلند به سوی اهدافم پیش می روم. اگر در هر کاری برای تصمیم گرفتن این دست و آن دست کنید فرصتها را از کف داده و تغییر چشمگیری در زندگی تان به وجود نخواهد آمد. اما اگر برخیزید و وارد میدان کارزار شوید درهای تازه ای به رویتان گشوده شده و با افراد جدیدی آشنا می شوید که این آشنایی ها موجب بروز توانایی و در نتیجه تحقق اهداف تان خواهد شد.

از آنچه برایتان مهم است مراقبت کنید

چنانچه از عملکرد خویش راضی نباشید خستگی به تن تان می ماند. بررسی کنید و ببینید چه کاستی هایی موجب این ناخشنودی شده است. تمام راه حل هایی را که می توانید کیفیت کارتان را ارتقا داده و رضایتمندی تان را فراهم کند روی کاغذ آورید. ممکن است کاهش و یا افزایش قیمتها، سخت و هوشمندانه کار کردن و کاهش و یا افزایش تبلیغات نارضایتی تان را رفع کند. روش دیگر آن است که به نیروی شهودی تان متوسل شوید. شهود یا گواهی دل حسی است که به شما توصیه می کند در هر موقعیت عالی ترین و رضایت بخش ترین کار چیست. با اتکا به این اهرم نیروند به سادگی می توان راه را از چاه و سره را از ناسره تمیز داد. فراموش نکنید که شما نمی توانید آنچه را که خواستارش هستید به دست آورید. اما قادرید چیزهایی را که به واقع برایتان مهم است حفظ کنید.

ماریسا مایر شاخص ترین چهره در صنعت IT  در جهان

با افراد باهوش و خلاق کار کنید

کار کردن با افراد هوشمند در وهله ی نخشت شما را به فکر کردن و کار کردن در سطحی متفاوت سوق می دهد. البته آزمون بهره هوشی به تنهایی نمایانگر خلاقیت و هوشمندی نیست؛ بسیارند نوابغی که از بهره هوشی عادی بهره مندند. در عین حال به دلیل باور کردن وسعت و ژرفای توانایی های خویش توانسته اند با منشأ خلاقیت شان تماس گرفته و آن را از این معدن بیرون بکشند.

همه چیز را در گستره ای وسیع ببینید

غالب مردم از تجارب زندگی شخصی شان در محیط کار استفاده نمی کنند. در صورتی که شما با اتکاء به قابلیتهای مورد استفاده در زندگی خصوصی تان می توانید به راندمان کارتان بیفزایید. به طور مثال من عاشق شیرینی پزی هستم. شاید به این دلیل است که همه چیز را از زاویه ی علم و دانش تفسیر می کنم. به اعتقاد من شیمیدانها می توانند بهترین آشپزها شوند؛ درست است که من مدیرعامل یک شرکت تجاری ام با وجود این تمام کارهایی که در زندگی خصوصی ام به آن علاقمندم یاری ام می کند در محیط کار پربازده تر باشم و با دیدی مبتکرانه به همه چیز بنگرم.

ماریسا مایر شاخص ترین چهره در صنعت IT  در جهان

هنگام کار پیوسته انتظارات مشتری را مدنظر داشته باشید

وقتی فکر، طرح و یا ایده ای به ذهنم خطور می کند، قبل از هر چیز به نیاز و انتظارات مشتری می اندیشم. بررسی و تحقیق پیرامون موفق ترین شرکتهای آمریکا نشان می دهد که تمام این شرکتها در زمینه ارتقا کیفیت و تامین نقطه نظرهای مشتریان تا حد وسواس دقت به خرج می دهند. در این شرکتها مشتری ارباب و سالار کارکنان است و پرسنل شرکت، رعیت و زیردست او.

برای تبلور خلاقیت تان با موانع رو به رو شوید

اغلب مردم چشم انتظارند تا خلاقیت شان به طور خودکار از عمق وجودشان بجوشد، متبلور شده و به صحنه آید. در صورتی که خلاقیت تنها در برخورد با چالش ها مجال ظهور پیدا می کند. بنابراین به مجرد برخورد با یک مانع و یا گره‌گاه فراموش نکنید که این همان چشمه ای است که قرار است خلاقیتتان از آن فوران کند. به هرحال خلاقیت و نوآوری بدون پرداخت بهاء و قیمت مناسب میسر نمی شود و بهایی که باید در ازای آن بپردازید برخورد با چالشهاست.

ماریسا مایر شاخص ترین چهره در صنعت IT  در جهان

از همکارانتان، در هر سطح و رده، بازخورد بگیرید

یکی از استراتژیهای موفقم این بوده است که همکارانم می توانند نقطه‌نظرهایشان را، ولو به ظاهر احمقانه، صاف و شفاف با من در میان گذارند. تاکنون با توسل به این راهکار دهها عمل زائد وناکارآمد را که موجب اتلاف نیروی کار شده و کاهش سود سهام را به دنبال داشته از چرخه ی کار حذف کرده ام.

اگر تا به حال این راهکار را نیازموده اید به طور منظم جزئیات روند کارتان را مرور و بررسی کنید و ببینید هریک تا چه اندازه در پیشبرد اهداف شرکت کارساز است.

بین تمایل برای انجام یک کار و تعهد به انجام آن فرق است

اغلب افراد امور اجرایی شان را بر حسب اهمیت فهرست می کنند. اما تنها تعداد معدودی حاضرند برای انجام آن کارها سماجت به خرج داده و تمام موارد این فهرست را مو به مو انجام دهند. اگر مدتهاست که یکی، دو مورد از کارهای شما در فهرست اجرایی تان باقی مانده و جامه ی عمل به تن نکرده مفهومش آن است که شما برای انجام شان این دست و آن دست می کنید. انجام فهرست اجرایی مستلزم عزم و تعهد واقعی است و اظهار تمایل دردی را دوا نمی کند.

ماریسا مایر شاخص ترین چهره در صنعت IT  در جهان

از موارد جالب توجه درباره ی کار و زندگی ماریسا مایر

1- با توجه به اسناد مجله نیویورک در سال 2012 میلادی، ماریسا در خلال 5 سال کار در شرکت گوگل 250 بار از صبح زود تا نیمه شب سرگرم کار بوده است.

2- به گزارش نیکلاس کارسون در طول سالهایی که ماریسا برای شرکت گوگل کار می کرد هر هفته یک جلسه آنلاین 5 دقیقه ای برگزار کرده و از زیردستانش می خواست تا هر نارسایی را با او در میان گذارند. این روش ایده جالبی برای ارتباط با کارمندان بود و ثمرات فراوان داشت.

3- ماریسا به رغم کار زیاد و محدودیت وقت به آراستگی ظاهرش بسیار اهمیت می دهد. او یکی از طرفداران پروپاقرص مُد است و بعضی از لباس هایش 1000 دلار قیمت دارد. ماریسا از کلکسیون لباس های گرانقیمتش در محیط کار نیز استفاده می کند.

4- سادگی مهمترین ویژگی شخصیتی ماریسا است. در واقع می توان گفت سادگی، بهترین، کوتاهترین، و کامل ترین کلمه برای توصیف شخصیت ماریسا مایر می باشد. با وجود این که او مقام و موقعیتی استثنایی داشته و یکی از ثروتمندترین زنان جهان به شمار می آید ابداً اهل تفاخر نیست.

5- اولویتهای ماریسا عبارتند از : خدا، خانواده و یاهو. او فقط به هدفهای شغلی اش نمی اندیشد، بلکه موفقیت هایش را در چارچوب ارزشها، عقاید و روابطش می سنجد و پیوسته می کوشد پیوندی محکم بین پیشرفت در عرصه ی کار و روابطش به وجود آورد. ماریسا در کارهای بشردوستانه نیز پیشقدم است و اخیراً مبلغ 60 هزار دلار به یک نهاد خیریه کمک کرد.

6- مایر علاقه زیادی به اعداد و ارقام دارد. علاقه ای عجیب که با تمایلات سایر افراد متفاوت است. او 37 را عدد شگفت انگیزی می داند. ماریسا پیوسته به پیشرفت و بازده بیشتر می اندیشد. او در شرایطی کنترل یاهو را در دست گرفت که این شرکت در گرداب مشکلات دست و پا می زد. در صورتی که در حال حاضر درای خریدهای عمده و کلان است و حتی ترافیکی بیشتر از گوگل دارد.

7- ماریسا در سال 2009 با زاکاری بوگ، کارفرمای بزرگ آمریکایی ازدواج کرد و زمانی که به ریاست یاهو انتخاب شد باردار بود.

8- درآمد ماریسا زا یاهو حیرت آور است. چنانچه گفته شد او گرانترین مدیرعامل در صنعت آی تی جهان به شمار می آید. حقوق پایه ی سالانه اش برابر یک میلیون دلار اعلام شده است. اما تا سقف 200 درصد حقوق پایه اش می تواند مزایا و پاداش و سود و اضافه کاری دریافت کند. پاداش سالانه وی برابر دو میلیون دلار است. طبق قرارداد اگر ماریسا به مدت 5 سال به همکاری اش با یاهو ادامه دهد پاداشی معادل 30 میلیون دلار مازاد بر پاداش سالانه اش دریافت خواهد کرد. وی همچنین تعداد زیادی سهام یاهو به ارزش 56 میلیون دلار در اختیار داردو هیات مدیره یاهو در ابتدای به کارگیری ماریسا مبلغ 14 میلیون دلار برای جبران خسارت ناشی از ترک گوگل به وی داد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید