امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 270889
۳۹۱
۱
۰
نسخه چاپی

مایک پمپئو استماع مکالمه تلفنی ترامپ و رئیس جمهور اوکراین را تائید کرد

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه تائید کرد که به مکالمه تلفن بین روسای جمهوری ایالات متحده و اوکراین گوش داده است

مایک پمپئو استماع مکالمه تلفنی ترامپ و رئیس جمهور اوکراین را تائید کرد
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه تائید کرد که به مکالمه تلفن بین روسای جمهوری ایالات متحده و اوکراین گوش داده است.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، پمپئو در کنفرانسی خبری در رم گفت: من به این تماس گوش دادم.

این اولین بار بود که وی به این مساله به طور علنی اشاره می کرد، تماسی که به موضوع شکایت یک افشاگر ناشناس تبدیل شد و محور مهم در روند تحقیقات در مورد استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به شمار می رود.

پمپئو در حال حاضر در ستیز با دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکاست، ‌ قانونگذارانی که خواستار مصاحبه با مقام های وزارت امور خارجه این کشور در قالب تحقیقات در مورد استیضاح ترامپ هستند.۹۱۰۹

پمپئو همچنین در روزی بر استماع تماس تلفنی ترامپ و رئیس جمهوری اوکراین مهر تائید گذاشت، ‌ که کنگره قرار است از طرف ژنرال «استیو لینیک» بازپرس وزارت امور خارجه آمریکا، اطلاعات جدیدی در مورد ارتباطات دولت ترامپ با اوکراین دریافت کند.

ترامپ روز ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد) در تماسی تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین، وی را تحت فشار قرار داد تا فعالیت های «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و پسرش «هانتر» را مورد بررسی قرار دهد.

به گفته منتقدان، ترامپ به اوکراین پیشنهاد داده کمک های مالی واشنگتن به کی یف مشروط به انجام تحقیقات از طرف اوکراین است. منتقدان همچنین معتقدند که ترامپ با این کار، امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته و از قدرت سوءاستفاده کرده است.

ترامپ در درخواست خود از رئیس جمهوری اوکراین به نوعی مروج تئوری تبانی مطرح شده از سوی کارمندان خودش بود مبنی بر اینکه اوکراین و نه روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا مداخله کرده است.

ترامپ همچنین در تماس تلفنی دیگری، از «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا خواست وی را در بی‌اعتبار کردن بررسی های «رابرت مولر» بازپرس ویژه تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، یاری رساند.

پمپئو روز سه شنبه با انتشار نامه ای، دموکرات های مجلس نمایندگان را بابت درخواست برای عزل سریع مقام های دخیل وزارت امور خارجه آمریکا در سیاست مربوط به اوکراین، مورد عتاب قرار داد و این اقدام را ارعاب گری خواند که زمان کافی برای پاسخگویی در اختیار کارمندان این وزارتخانه قرار نمی دهد.

یک افشاگر ناشناس در شکایتی فاش کرد که ترامپ در تماسی تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین از او خواست تا تحقیقاتی درباره بایدن و پسرش انجام دهد.
هانتر بایدن برای شرکت گاز اوکراینی تا سال ۲۰۱۹ کار می کرد و ترامپ و متحدان او تلاش کرده‌اند این موضوع را به تلاش بایدن و پسرش برای ورود به اقدامات غیرقانونی در اوکراین متهم کرده و به وجهه این نامزد دموکرات به عنوان اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی ترامپ لطمه وارد کنند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید