امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277474
۱۰۷۷
۱
۰
نسخه چاپی

مجازات خیانت در امانت مدیرعامل یا مدیران شرکت چیست؟

مجازات خیانت در امانت مدیرعامل یا مدیران شرکت چیست؟

مجازات خیانت در امانت مدیرعامل یا مدیران شرکت

مدیران و مدیرعامل شرکت سهامی در اجرای وظایف مختلف خود در شرکت ممکن است مرتکب اعمالی شوند که در قانون جزای عمومی نیز پیش بینی شده است؛ از جمله کلاهبرداری، جعل و سوء استفاده از سند مجعول ، و خیانت در امانت.

تعریف جرم خیانت در امانت در ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی می باشد که اشعار می دارد: هرگاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته ‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی ‌اجرت، به کسی داده شده و بنابراین بوده است که اشیاء مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آن ها را به ضرر مالکین یا متصرفین آن ها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

ماده مذکور تعریف کلی از جرم خیانت در امانت بیان نموده و تمامی افراد و اشخاص را در بر می گیرد. اما در خصوص خیانت در امانت مدیران شرکت، ماده ۲۵۸ قانون تجارت این گونه بیان می نماید:

اشخاص زیر به حبس تادیبی از یک سال تا سه سال محکوم خواهند شد:

۱. رئیس و اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که بدون صورت دارایی و ترازنامه یا به استناد صورت دارایی و ترازنامه مزور منافع موهومی ‌را بین صاحبان سهام تقسیم کرده باشند.

۲ . رئیس و اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که ترازنامه غیر واقع به منظور پنهان داشتن وضعیت واقعی شرکت به صاحبان سهام ارائه یا ‌منتشر کرده باشند.

۳ . رئیس و اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که اموال یا اعتبارات شرکت را برخلاف منافع شرکت برای مقاصد شخصی یا برای شرکت یا ‌موسسه دیگری که خود به طور مستقیم یا غیر مستقیم در آن ذینفع می ‌باشند، مورد استفاده قرار دهند.

۴ . رئیس و اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که با سوء نیت از اختیارات خود برخلاف منافع شرکت برای مقاصد شخصی یا به خاطر ‌شرکت یا موسسه دیگری که خود به طور مستقیم یا غیر مستقیم در آن ذینفع می ‌باشند، استفاده کنند.

همان گونه که ملاحظه فرمودید در بند ۳ و ۴ ماده مذکور رئیس هیئت مدیره، اعضا هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت، امین اموال شرکت به حساب می آیند. برهمین اساس ایشان حقی جهت تصرف، مصرف نمودن و استفاده های شخصی از اموال شرکت ندارند.

ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی یک قانون عام بوده است. اما ماده ۲۵۸ قانون تجارت در خصوص مجازات مدیران شرکت، قانون خاص می باشد. برهمین اساس ماده ۲۵۸ قانون تجارت جزء قوانین خاص می باشد. طبق قاعده و اصل قانونی، زمانی که در قانون خاص و اجرای آن ابهاماتی یا شک و شبهه ای وجود داشته باشد، حکم قانون عام اجرا خواهد شد. ماده ۲۵۸ قانون تجارت حاوی مجازات خیانت در امانت کلیه مدیران شرکت اعم از رئیس و اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل می باشد.

لازم به ذکر است که چنان چه ماده ۲۵۸ قانون تجارت اگر شامل مدیران شرکت های دیگر نشود ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی به عنوان قانون عام آن ها را در بر می گیرد.

  • منبع
  • نوین وکیل

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید