امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 271923
۳۸۴
۱
۰
نسخه چاپی

محمود عباس: ترامپ چیزی از معامله قرن نمی‌ داند/آمریکا را به عنوان تنها میانجی نمی پذیریم

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین روز شنبه با تاکید بر اینکه نمی خواهم نامم به عنوان کسی که طرح صلح ترامپ را امضا کرد در تاریخ ثبت شود، گفت:برای پیگیری مسئله خود به شورای امنیت سازمان ملل متحد رجوع می کنیم و دیگر نمی پذیریم که آمریکا تنها میانجی ما در مذاکرات با اسرائیل باشند

محمود عباس: ترامپ چیزی از معامله قرن نمی‌ داند/آمریکا را به عنوان تنها میانجی نمی پذیریم
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین روز شنبه با تاکید بر اینکه نمی خواهم نامم به عنوان کسی که طرح صلح ترامپ را امضا کرد در تاریخ ثبت شود، گفت:برای پیگیری مسئله خود به شورای امنیت سازمان ملل متحد رجوع می کنیم و دیگر نمی پذیریم که آمریکا تنها میانجی ما در مذاکرات با اسرائیل باشند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، عباس در نشست اضطراری اتحادیه عرب در قاهره پایتخت مصر درباره فلسطین با اعلام این مطلب افزود : مردم ما در مکان های مختلف شروع به تظاهرات علیه معامله قرن کرده اند.

وی تاکید کرد: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به صلح اعتقادی ندارد و دلیلش هم این است که بیشتر از هرکس دیگری در سمت نخست وزیری اسرائیل بوده است و در دوران حضورش هیچ پیشرفتی در روند صلح رخ نداد.

عباس ادامه داد: هیچ کدام از دیدارهایمان با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا کوچکترین ثمره ای نداشت.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی از طرح سازش‌کارانه خود موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که این طرح، شهر قدس را پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی می‌داند.

شخصیت‌ های سیاسی در کشورهای مسلمان به این طرح واکنش نشان داده‌اند؛  همچنین شهرهای مختلف فلسطین از جمله غزه و کرانه باختری در واکنش به این اقدام ترامپ، شاهد تظاهرات سراسری است.

همه گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی مخالفت صریح خود را با این طرح اعلام کردند. در میان کشورهای عربی نیز عربستان سعودی، امارات، قطر و بحرین که به دنبال عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی هستند، از این طرح حمایت کردند.

عباس در ادامه با بیان اینکه آمریکا ناظر اصلی بیانیه «بالفور» است، افزود: به ترامپ گفتم که می پذیریم که خلع سلاح شویم اما او بعد از دو ماه دفترمان را در واشنگتن بست و قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل تعیین کرد.  

وی افزود: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در تماسی که با ما داشتند، نظر ما را در خصوص حل درگیری با اسرائیل تأیید کردند. پس از آن، من نه با ترامپ صحبت کردم و نه طرح را تایید کردم ولی واشنگتن بعدا ادعا کرد که پس از مشورت با ما این طرح را اعلام کرده است.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین ادامه داد: آمریکایی ‌ها می‌ خواهند ابودیس که روستای کوچکی در قدس است، پایتخت فلسطین باشد. کرانه باختری و غزه ۲۲ درصد فلسطین را تشکیل می‌ دهند و ما به این راضی بودیم اما الآن می خواهند ۳۲ درصد مساحت را از ما بگیرند. به نظر من ترامپ چیزی از این طرح نمی‌ داند و مسئول آن دیوید فریدمن سفیر آمریکا و جرد کوشنر داماد ترامپ و جیسون گرینبلات فرستاده آمریکا در روند صلح هستند.  

وی گفت: به محض اینکه گفتند قدس پایتخت اسرائیل است با طرح مخالفت کردم. نمی‌ خواهم نام من در تاریخ به عنوان کسی که این طرح را پذیرفت، ثبت شود. آنها از من می ‌خواهند یهودی بودن «کشور اسرائیل» را به رسمیت بشناسم و من می‌ دانم اینگونه نیست. آمریکایی ‌ها از من می‌ خواهند الحاق قدس و تقسیم زمانی و مکانی الاقصی و لغو حق بازگشت و خلع سلاح غزه را بپذیرم.

عباس گفت: معامله قرن همه قطعنامه های قانونی سازمان ملل را زیرپاگذاشت و آنچه ترامپ خواست را قانونی کرد. ما به دنبال راه حل هستیم از این رو خواستار تشکیل کنفرانسی برای صلح با نظارت کمیته چهار جانبه می باشیم.

وی تاکید کرد: دیگر نمی پذیریم که آمریکا به عنوان تنها میانجی در روند صلح باشد، زیرا ما این کشور را آزمودیم.

عباس در ادامه گفت: دیگر هیچ گونه روابطی با اسرائیلی ها از جمله روابط امنیتی نخواهیم داشت و آنها خود باید به عنوان یک نیروی اشغالگر مسئولیتش را به عهده بگیرند.

این مقام فلسطینی تاکید کرد: ما کاملا با معامله قرن مخالفیم و در عین حال به صلح ایمان داریم.

نشست فوق العاده اتحادیه عرب درباره طرح ضد فلسطینی «معامله قرن» امروز شنبه با حضور محمود عباس در سطح وزیران خارجه عرب آغاز شد.
این نشست به درخواست فلسطین و با سخنرانی محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق به عنوان رییس دوره‌ای این اتحادیه آغاز شد.

عباس تاکید کرد: معامله قرن در میز مذاکراتی که قرار است در آینده برگزار شود، جایگاهی ندارد. ما به مبارزه خود با شکل های مختلف ادامه می دهیم و آمریکایی ها و اسرائیلی ها خود باید مسئولیت نقض توافقات را به عهده بگیرند. من به ترامپ گفتم که من اعتقاد دارم ما می توانیم در کشوری خلع سلاح شده زندگی کنیم.
وی گفت: به آمریکایی ها و اسرائیلی ها پیام فرستادیم که دیگر هیچ گونه روابطی میان ما با اسرائیلی ها از جمله روابط امنیتی وجود ندارد.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید