امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280786
۴۵۶
۱
۰
نسخه چاپی

مراحل صدور پروانه کسب

چکیده مطلب: زمانی که در حال راه ‌اندازی یک کسب ‌و کار هستید، ممکن است تشخیص این که چه گام ‌هایی برای راه‌ اندازی باید بردارید که مطابق با مقررات دولتی باشد، دشوار است. بسته به نوع کسب‌ و کاری که اداره می‌ کنید، شاید لازم باشد برای یک یا چند مجوز تجاری درخواست دهید. بنابراین بر اساس ماده 12 قانون صنفی کشور، افراد صنفی موظفند قبل از تأسیس هر نوع واحد صنفی یا اشتغال به کار و حرفه، نسبت به گرفتن پروانه کسب اقدام کنند.

پروانه کسب:

پروانه کسب یا جواز کسب همان مجوزی است که باید برای ایجاد یک واحد صنفی داشته‌ باشید. در واقع برای اینکه بتوانید به صورت رسمی وارد فضای کسب ‌و ‌کار شوید باید از همان ابتدای شروع کار، برای دریافت جواز کسب به صورت قانونی اقدام کنید.

پروانه کسب به نام فرد یا واحد صنفی صادر می‌شود که به صورت موقت و دائم است. مجوز کسب موقت فقط یک سال اعتبار دارد و دیگر قابل تمدید نیست. در صورت اتمام یک سال و به شرط فعال بودن واحد صنفی، لازم است برای دریافت جواز کسب دائم اقدامات لازم انجام شود. اما پروانه کسب دائمی به مدت پنج سال اعتبار دارد که فرد یا واحد صنفی موظف است پیش از انقضای اعتبار پروانه کسب دائم برای تمدید مهلت آن اقدام کند.

مراحل صدور پروانه کسب

برای دریافت پروانه کسب چه مراحلی را باید طی کرد؟

مراحلی که برای صدور و تمدید پروانه کسب وجود دارد عبارتند از:

1- متقاضی پروانه کسب می ‏بایست به سامانه اصناف مراجعه و تقاضای خود را ثبت و نسبت به اخذ کد رهگیری اقدام نماید.

2- مرجع صدور پروانه کسب موظف است حداکثر ظرف مدت پانزده روز از تاریخ دریافت تقاضا، پاسخ متقاضی را مبنی بر رد یا قبولی تقاضا به وی ابلاغ کند. عدم اعلام نظر در مدت یاد شده به منزله پذیرش محسوب می‏گردد.

3- پس از قبول تقاضا (یا عدم اعلام نظر مرجع صدور در موعد مقرر) مرجع صدور پروانه کسب مکلف است، استعلام ‏های مورد نیاز را صادر و دستگاه‌ های استعلام شونده نیز موظفند حداکثر ظرف مدت پانزده روز از تاریخ دریافت استعلام، نظر قطعی خود را اعلام دارند.

تبصره – اعلام نظر موافق دستگاه ‏های استعلام شونده باید بدون ابهام و هرگونه قید و شرط و نظر مخالف نیز مستند به دلایل قانونی باشد. در غیر این صورت و یا درصورت عدم اعلام نظر در مهلت مقرر، به منزله نظر مثبت تلقی می‌گردد و پاسخ منفی خارج از موعد مقرر مانع از صدور پروانه کسب نخواهد شد.

4- متقاضی موظف است حداکثر ظرف سه ماه، مدارک مورد نیاز برای صدور پروانه کسب را تهیه و از طریق سامانه اصناف ارسال نماید.

5- مرجع صدور پروانه کسب موظف است پس از دریافت مدارک مورد نیاز و تطبیق با اصل آن، حداکثر ظرف پانزده روز نسبت به صدور پروانه کسب و تسلیم آن به متقاضی اقدام کند.

چه مدارکی برای پروانه کسب لازم است؟

1- سند ملکی محل فعالیت و یا اجاره نامه رسمی

2- مبایعه نامه به نام شخص متقاضی

3- ارائه کارت پایان خدمت برای آقایان یا کارت معافیت متقاضی

4- کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی

5- کپی آخرین مدرک تحصیلی متقاضی

6- تعداد 12 عکس 4*3

7- ارائه کارت سلامت برای آن دسته از فعالیت هایی که در حوزه مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی هستند

8- گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر متقاضی

9- گواهی عدم سو پیشینه متقاضی

10- گواهی مربوط به اداره اماکن نیروی انتظامی

11- گواهی شرکت در دوره آموزشی از موسسات معتبر

12- مدرک مبنی بر تشکیل پرونده مالیاتی

داشتن گواهینامه مهارت در زمینه های تخصصی که نیاز به مهارت خاص دارد و معمولا در آئین نامه اصناف ذکر شده است

مراحل صدور پروانه کسب

مراحل تمدید پروانه کسب

همانطور که گفته شد، پروانه ‌های کسب به صورت دائم و یا موقت صادر می‌ شوند. پروانه کسب موقت امکان تمدید ندارد و مهلت اعتبار آن فقط یک سال است. پروانه کسب دائم باید هر پنج سال و پیش از رسیدن به زمان اتمام اعتبار، تمدید شوند. برای تمدید اعتبار پروانه کسب باید مدارک زیر را تکمیل کنید:

1- ارائه اصل پروانه کسب

2- دفترچه عضویت

3- 6 قطعه عکس پرسنلی

4- ارائه جدید ترین پرداختی عوارض مشاغل شهرداری واحد صنفی مورد نظر

5- ارائه جدیدترین و تازه ترین مالیات پرداخت شده

6- پرداخت نمودن هزینه هایی که مربوط به تمدید پروانه کسب می باشد .

7- ارائه کارت معاینه بهداشت

8- گواهی دوره آموزشی از مراکز صنفی

همچنین اگر تغییری در شرکای کاری به‌ وجود آمده است، باید فرم رضایت محضری شرکا، کپی مدارک شناسایی شرکای جدید و قرارداد انتقال سهم را نیز برای تمدید اعتبار جواز کسب ارائه دهید.

خرید و فروش پروانه کسب

به عنوان یک قانون، امکان خرید و فروش جواز کسب وجود ندارد و با توجه به اینکه خرید و فروش جواز کسب ممنوع است، تنها می ‌توان برای انتقال حقوق آن به شخصی دیگر اقدام کرد. برای انتقال جواز کسب نیز می ‌بایست درخواست کتبی خود را با معرفی شخص مد نظر به اتحادیه ارائه دهید. در صورت تایید شدن این شخص، پروانه  قبلی باطل شده و جواز کسب جدیدی با نام شخص صادر می ‌شود. همچنین اگر بخواهید شغل قبلی خود را که برای آن جواز کسب دریافت کرده‌ اید، تغییر دهید لازم است حتما برای دریافت پروانه جدید اقدام کنید. زیرا جواز برای هر شغل صادر می ‌شود و در صورت تغییر صنف خود باید پروانه کسب آن صنف را داشته‌ باشید.

 سخن پایانی

بسیاری از صاحبان کسب و کارها نمی دانند که برای گرفتن پروانه کسب از چه طریق اقدام کنند. به صورت اینترنتی، حضوری و یا از یک موسسه حقوقی معتبر کمک بگیرند. تمامی مرحله های اخذ جواز کسب می تواند توسط موسسات حقوقی معتبر هم دنبال شود و با توجه به تخصصی بودن برخی از حوزه های صدور پروانه کسب بهتر است توسط وکلای باتجربه این موسسات حقوقی دنبال شود. موسسه حقوقی ثبت ملل می تواند بهترین و آسانترین راه را برای اخذ جواز کسب به شما نشان دهد. شما می توانید با مراجعه به موسسه حقوقی ثبت ملل در کوتاهترین زمان ممکن، کسب و کار خود را راه اندازی کنید و به سود دلخواه خود برسید.          

⚖ موسسه ثبت ملل، تخصصی ترین مرکز ثبت شرکت، ثبت برند در ایران

مشاوره رایگان:     45403 021

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید