امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274026
۴۱۹
۱
۰
نسخه چاپی

مرغ های دیگرخوار در بازار مصرف!

کانیبالیسم یا دیگرخواری پدیده ی عجیبی است که در روزهای اخیر گریبان گیر مرغداران ارومیه در استان آذربایجان غربی شده و به این صورت است که جوجه‌ها به دلیل تغییراتی که در آنها شکل گرفته است به جای تغذیه از خوراک مخصوص دام، به یکدیگر حمله کرده و از گوشت جوجه‌های ضعیف‌تر تغذیه می‌کنند و همین جوجه‌ها پس از تبدیل شدن به مرغ، در روزهای آینده وارد بازار خواهند شد

مرغ های دیگرخوار در بازار مصرف!

آفتاب یزد نوشت: روز گذشته ویدئویی از یک مرغداری منتشر شد که گفته می‌شود مربوط به ارومیه است، این ویدئو که با صحنه‌های ترسناکی هم همراه است نشان می‌دهد که مرغها از گوشت همنوعان خود تغذیه می‌کنند! متخصصان می‌گویند این یک بیماری به نام «کانیبالیسم» است که به دلایل مختلف در جوجه‌ها پدیدار شده است اما موضوع حائز اهمیت این است که گفته می‌شود این مرغ‌ها وارد بازار شده‌اند و یا به زودی وارد بازار خواهند شد! سوال اینجاست این مرغ‌ها چه مشکلاتی برای انسان به وجود می‌آورند؟

 مرغهایی که به بیماری کانیبالیسم مبتلا هستند

کانیبالیسم یا دیگرخواری پدیده ی عجیبی است که در روزهای اخیر گریبان گیر مرغداران ارومیه در استان آذربایجان غربی شده و به این صورت است که جوجه‌ها به دلیل تغییراتی که در آنها شکل گرفته است به جای تغذیه از خوراک مخصوص دام، به یکدیگر حمله کرده و از گوشت جوجه‌های ضعیف‌تر تغذیه می‌کنند و همین جوجه‌ها پس از تبدیل شدن به مرغ، در روزهای آینده وارد بازار خواهند شد.

به گزارش جماران، صاحب مرغداری 10 هزار قطعه‌ای که درگیر این پدیده شده است و فیلم آن در فضای مجازی دست به دست می‌شود می‌گوید: «در طول 24 سال سابقه فعالیت در این حوزه تاکنون با چنین موضوعی برخورد نکرده ام.»

وی در تشریح اتفاقی که رخ داده، می‌گوید: «واحد مرغ داری‌ام را از اسفند ماه سال گذشته به دلیل نوسانات نرخ تامین مواد اولیه پرورش مرغ تعطیل کرده بودم اما تیرماه سال جاری تصمیم به ادامه فعالیت گرفتم و از همان روز اول مشخص بود جیره غذایی که به جوجه‌ها باید می‌دادیم، از لحاظ مواد غذایی تکمیل نیست تا اینکه وقتی جوجه‌ها به 35 روزگی رسیدند، متوجه شدیم که آن‌ها همدیگر را نوک می‌زنند. بعد از مشاهده این موضوع با کارخانه تولید نهاده دامی، تماس گرفتیم و گفتیم ظاهرا سدیم کلرید و پروتئین دانه‌ها کم است و آن‌ها هم با تایید این موضوع گفتند که ما این موضوع را می‌دانیم اما مواد لازم برای تولید نهاده استاندارد را پیدا نمی‌کنیم و اگر هم پیدا شود قیمت نهاده دامی آماده را تا چند برابر افزایش می‌دهد. موارد مشاهده شده بسیار کم بود و طبق پایش‌های ما هیچ مشکل میکروبی یا ویروسی در مجموعه وجود نداشت تا اینکه در چهل و یک روزگی جوجه ها، متوجه شدیم که برخی از آنها به جوجه‌های دیگر حمله کرده و از جوجه‌های زخمی شده‌ای که زنده بودند، تغذیه می‌کنند. در روزهای اول مشاهده تلفات، می‌توانستیم با خارج کردن جوجه‌های زخمی، از خورده شدن آنها توسط سایر جوجه‌ها جلوگیری کنیم اما به مرور میزان این تلفات هفتاد الی هشتاد و به تدریج به دویست قطعه رسید. »

این دامدار در ادامه با اشاره به اقدامات خود او در تغییر ترکیب مواد خوراکی جوجه‌ها می‌گوید: «هیچ کدام از این اقدامات موثر واقع نشد و روزانه تلفات جوجه هایم به سیصد قطعه رسید و تمام این جوجه‌ها به صورت کامل توسط جوجه‌های مهاجم خورده می‌شدند به گونه‌ای که فقط اسکلت تمیز شده و عاری از گوشت جوجه‌ها باقی می‌ماند حتی گردن مرغ نیز به صورت کامل خورده می‌شد و فقط استخوان آن باقی می‌ماند. »

وی در ادامه در خصوص چرایی قطع نکردن مواد خوراکی که گفته می‌شود دارای مشکل هستند، گفت: «مرغداری‌ها دارای سهمیه‌های «مواد خوراکی دام» هستند که باید برای تنظیم قیمت مرغ به نرخ دستوری ستاد تنظیم بازار از آن استفاده کنند که بخشی از این سهمیه به صورت یارانه‌ای از سوی دولت تامین می‌شود و مابقی نیازمان را از همان کارخانه خریداری می‌کنیم که البته راه دیگری هم هست که نهاده دامی مورد نیاز خود را از بازار خریداری کنیم که قیمت تمام شده مرغ در آن صورت بسیار بیشتر از قیمتی است که دولت دستور عرضه آن را به ما داده است.»

وی در خصوص اینکه چه سازمانی مسئول تخصیص این سهمیه‌ها است، از جهاد کشاورزی نام برد و شیوه کار کارخانه تولید نهاده فرآوری شده را اینگونه تشریح کرد:« این کارخانجات یارانه تخصیص یافته مرغداران را از جهاد کشاورزی می‌گیرند و چون این میزان تخصیصی حدودا معادل یک پنجم نیاز مرغداران است، این کارخانه مجبور است که مابقی نهاده مورد نیاز ما را یا از طریق بازار آزاد تامین کند یا برای جبران قیمت آن از مواد دیگری استفاده کند مثلا به جای سویا از کنجاله و... استفاده کند. چنین موضوعی که پس از استفاده از نهاده‌های دامی جدید به وجود آمده بی‌سابقه بوده است و در موارد نادری تنها در مرغداری‌های تخم‌گذار رخ می‌داده که به سادگی قابل شناسایی و حذف بوده است.»

این دامدار همچنین مدعی شد نهاد‌های مربوطه از وقوع چنین پدیده‌ای در دامداری‌ها خبر دارند و گفت:« هم به دامپزشکی و هم به جهاد کشاورزی اطلاع داده‌ایم و نه تنها به این موضوع ورود نکردند بلکه برای مسائل خیلی ساده‌تر هم کاری نمی‌کنند.»

او همچنین در توضیح ادعای خود مبنی بر دخالت داشتن ترکیب مواد خوراکی دام‌ها در شکل‌گیری این پدیده، می‌گوید: «مواد غذایی که به دام داده می‌شود، باید دارای پروتئین زیاد و انرژی کم باشد اما ترکیبات این خوراک به گونه‌ای است که بر عکس عمل می‌کند یعنی انرژی جوجه‌ها را بالا برده و پروتئین کمی به آنها می‌دهد در نتیجه جوجه‌ها برای تامین پروتئین مورد نیاز بدنشان به خوردن همدیگر روی می‌آورند.»

وی در پاسخ به این سوال که سرنوشت جوجه‌های مهاجم چه خواهد شد، گفت: «این مشکل برای تمام واحدهای مرغداری شهرستان ارومیه پیش آمده است و همین جوجه‌ها به زودی وارد بازار برای مصرف مردم شوند.»

صد در صد این مرغ‌ها وارد بازار می‌شوند

یکی دیگر از دامداران ارومیه‌ای که دارای مدرک دکتری دامپزشکی است و واحد تولیدی‌اش درگیر بیماری «کانیبالیسم» شده، گفت: این مشکل که پیش آمده بعید است مختص به ارومیه باشد چراکه مشکل تامین نهاده دامی استاندارد در سراسر کشور وجود دارد و کارخانجاتی که در حال تامین این نهاده‌ها هستند به دلیل کمبود شدید و قیمت بسیار بالای نهاده‌های دامی، مجبور هستند که ترکیب مواد خوراکی دام‌ها را تغییر دهند. مشکل اصلی در سال‌های اخیر این است که نهاده دامی توسط برخی افراد خاص وارد کشور می‌شوند و علی رغم اینکه دلار 4200 تومانی می‌گیرند، حتی آن را با محاسبه ارز 20 هزار تومانی هم نمی‌فروشند و قیمت‌ها بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن است اما اخیرا با دستکاری محتویات مواد خوراکی آماده هم مواجه شده‌ایم به گونه‌ای که 20 درصد از جوجه‌های دامداری‌ها درگیر «کانیبالیسم» شده اند.»

این دامپزشک دامدار با اشاره به اینکه این جوجه‌ها نباید وارد بازار شوند، می‌گوید: «متاسفانه صد در صد این مرغ‌ها وارد بازار می‌شوند.»

وی همچنین به تاثیر داشتن تعیین قیمت دستوری دولت برای فروش مرغ به مصرف‌کننده در به وجود آمدن چنین شرایطی اشاره کرد و گفت: «صنایع و معادن و اداره تعزیرات به هیچ چیز کاری ندارد و فقط می‌گویند قیمت عرضه تولیدات شما مهم است و دیگر برای کسی مهم نیست که این مرغ چگونه پرورش می‌یابد. » این دامدار نیز با تایید اطلاع داشتن نهاد‌های مربوطه از شیوع این بیماری در دامداری‌ها گفت: «ادارات صمت، دامپزشکی و جهاد کشاورزی صد در صد از این مشکل اطلاع دارند ولی تمام آنها فقط روی قیمت نهایی دام تمرکز کرده اند.»

آسیبی برای انسان‌ها به همراه ندارد

سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که در صورت ورود این مرغ‌ها به بازار، چه آسیبی به بدن انسان‌ها وارد خواهد شد؟ هدایت اصغری، کارشناس این حوزه در خصوص آسیبی که این مرغ‌ها می‌تواند به بدن انسان وارد کند، به آفتاب یزد گفت:« این مرغ‌ها اگر وارد بازار شود هیچ آسیبی برای بدن انسان نخواهد داشت. چون به طور کلی یکی از تغذیه‌هایی که در بخش تغذیه طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد پودر گوشت و یا پودر خون است و از آن جایی که سیستم بدن طیور و دام، فرآیند هضم و جذب طولی به گونه‌ای است که زمان زیادی در بدن نمی‌ماند، همین موضوع سبب می‌شود تا بار میکروبی و ویروسی نداشته باشد. همین حالا در طیور هم گاها از پودر گوشت و پودر خون استفاده می‌کنند.»

او در ادامه افزود:« این مرغ‌ها اگر وارد بازار شوند به مردم هیچ آسیبی نمی‌رسانند و مشکل خاصی ندارند. یکی دیگر از تغذیه‌هایی که در بخش طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد پودر ماهی است که آن هم عملا نوعی موجود زنده بوده که آن را به پودر تبدیل کرده‌اند و حالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

برای بررسی این موضوع که آیا این مرغ‌ها وارد بازار می‌شوند با حسن زاده رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی تماس گرفتیم، او به آفتاب یزد گفت:« من فیلمی که می‌گویید را ندیدم که درباره آن پاسخ بدهم. در بحث کشتار و بسته‌بندی نماینده دامپزشکی حضور دارد و رعایت موازین بهداشتی را کنترل می‌کند. قطعا اگر مرغ موردی داشته باشد از خط تولید خارج خواهد شد.»

برای بررسی بیشتر با ترکاشوند رئیس اتحادیه مرغ و تخم مرغ نیز تماس گرفتیم که پاسخگو نبودند و بعد از مدتی هم تلفن همراه او از دسترس خارج شد. با این همه این طور که مشخص است این مرغ‌ها وارد بازار خواهند شد اما کارشناسان بر این اعتقادند که خطری برای انسان‌ها ندارند. با این حال موضوع مبهم همچنان دلیل به وجود آمدن چنین بیماری است! آیا باز هم پای سلاطین در میان است یا تحریم‌ها سبب شده است تا خوراک مرغ‌ها به گونه‌ای باشد که امروز به دگر خواری روی بیاورند؟

انتهای پیام

  • منبع
  • آفتاب یزد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید