امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282895
۲۳۳
۱
۰
نسخه چاپی

مرگ سالانه ۶۰۰ هزار ایرانی با دود دخانیات

مرگ سالانه ۶۰۰ هزار ایرانی با دود دخانیات

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات اعلام کرد: سالانه ۶۰۰ هزار نفر در کشور به دلیل قرارگرفتن در معرض دود دخانیات، جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایسنا، دکتر بهزاد ولی‌زاده با اشاره به آمارهای مصرف دخانیات در کشور گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت ۱۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور مصرف کننده دخانیات هستند و حدود ۸. ۵ میلیون نفر مصرف کننده سیگار در کشور وجود دارد.

وی درباره آمار فوتی‌های دخانیات نیز اظهار کرد: از مجموع هشت میلیون مرگ سالانه در جهان ناشی از مصرف دخانیات، یک میلیون و ۲۰۰ هزار فوت را مربوط به افرادی دانست که در معرض دود ناشی از مصرف دخانیات هستند. در ایران نیز سالانه ۶۰۰ هزار نفر به دلیل در معرض دود دخانیات قرار گرفتن فوت می‌کنند.

وی در مورد دلایل افزایش مصرف دخانیات بیان داشت: جمعیت بالا در ایران، مصرف پایین دخانیات در ایران، پایین بودن استعمال دخانیات در قشر بانوان، بالا بودن جمعیت جوان در کشور و... از جمله عوامل و مزایایی بود که شرکت‌های تولید دخانیات، برای حضور در ایران برنامه ریزی کرده و سود سرشاری را از این حیث ایجاد نمودند.

به گفته ولی‌زاده، بر اساس آخرین آمار حدود یک تریلیون و ۴۰۰ میلیون دلار هزینه‌ای است که سالانه مصرف دخانیات به کشورها تحمیل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت محصول دخانیات عملا موجب کاهش مصرف و ترک اعتیاد می‌شود تصریح کرد: افزایش قیمت سیگار، ممنوعیت تبلیغات و فروش سیگار، طراحی‌های ظاهری و هشدار دهنده روی سیگار از موارد پیشگیرانه در جهت کاهش مصرف دخانیات است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات مصرف سیگار توسط هنرپیشه‌ها و بازیگران سریال‌ها و فیلم‌ها و الگوها در رسانه، تولید و فروش و در معرض قرار دادن قلیان‌های جذاب و... را از دلایل افزایش مصرف دخانیات دانست.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می کرد، با تاکید بر اینکه برای کاهش مصرف دخانیات در کشور نیاز به عزم ملی مسئولین و انجام اقدام سلبی و فرهنگی به شکل توامان است بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته در این راستا مقررات به شدت اجرا می‌شود ولی متاسفانه در کشور ما با توجه به اینکه قوانین خوبی در این حوزه وجود دارد ولی قوانین اجرایی نمی‌شود.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در ادامه با اشاره به اینکه شیب مصرف سیگار در کشور نسبت به سال ۹۵ منفی بوده و یک درصد کاهش یافته است، بیان داشت: آماری که صنعت دخانیات در خصوص تولید دخانیات می‌دهد مبنای افزایش مصرف دخانیات نباید باشد. در کشور هیچ مستندی موجود نیست که نشان دهد که همه تولید دخانیات در کشور مصرف شود ولی آماری وجود دارد که نشان می‌دهد بخش وسیعی از تولید دخانیات کشور از کشور خارج می‌شود.

ولی زاده با تاکید بر اینکه در کشور قاچاق معکوس دخانیات وجود دارد بیان داشت: میزان قاچاقی که اعلام می‌شود تنها ۳ درصد کشفیات است.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید