امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283163
۳۷۹
۱
۰
نسخه چاپی

دلایلی که مسی به الهلال نخواهد رفت

مسی به الهلال نخواهد رفت

در خبرها آمده بود که تیم الهلال عربستان خواهان خرید مسی برای یک فصل در ازای دریافت 300 میلیون یورو است. یعنی ده برابر رقمی که مسی در صورت تمدید یکسالۀ قراردادش با پاری‌سن‌ژرمن دریافت می‌کند.

بعد از پیوستن رونالدو به النصر عربستان، الهلال نیز دنبال جذب مسی و ایجاد موازنه در لیگ فوتبال عربستان است. الهلال ضمنا در تلاش است تا نیمار را نیز به جمع بازیکنانش اضافه کند.

قطعا پس از رونالدو، شاهد حضور ستاره‌های برجستۀ دیگری نیز در لیگ فوتبال عربستان خواهیم بود. ستاره‌هایی که در آستانۀ بازنشستگی هستند و بین یک تا سه سال ممکن است در لیگ عربستان بازی کنند.

اما به دلایل زیر به نظر می‌رسد مسی به الهلال نخواهد پیوست:

اول. مسی الان در اوج بلوغ خودش به عنوان یک بازیکن فوتبال است. اگر رونالدو راهی النصر شده، دلیلش این بود که او یک‌‌ونیم فصل ناموفق را در منچستریونایتد سپری کرده بود و پیش از آن هم یک فصل نه چندان خوب را در یوونتوس. افت کیفی رونالدو در کنار دلایلی دیگر، سبب شده بود که هیچ تیم برجستۀ اروپایی خواهان خرید او نباشد.

در واقع رونالدو اجبارا و پس از ناامیدی از پیدا کردن یک تیم چمپیونزلیگی، راهی لیگ عربستان شد. اما مسی در چنین وضعیتی قرار ندارد چراکه هنوز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. او در شرایط فعلی می‌تواند ماندن در پاری‌سن‌ژرمن یا رفتن به بارسلونا را انتخاب کند. اما رونالدو در چنین موقعیتی نبود.

دوم. تا حالا سابقه نداشته که کاپیتان تیم قهرمان جام جهانی، آن هم در اوج آمادگی، راهی لیگ عربستان یا هر لیگ سطح پایین دیگری شود. چنین لیگ‌هایی جای بازیکنان از دور خارج شده است نه جای ستاره‌ای که همین یک ماه پیش با درخشش خودش، تیم ملی کشورش را فاتح جام جهانی کرد.

رونالدو را در اروپا نمی‌خواستند و به عربستان رفت تا بمب خبری بترکاند. او اگر به برزیل می‌رفت، ثروتمندترین فوتبالیست دنیا نمی‌شد؛ اما رفتن به عربستان، از این حیث مفید بود. ولی مسی اگر هم در پی انفجار خبری باشد، می‌تواند به بارسلونا برگردد و یا راهی باشگاه طراز اول دیگری در فوتبال اروپا شود. جایی شبیه یوونتوس یا چلسی مثلا.

سوم. رفتن مسی به عربستان، نوعی تقلید و پیروی از رونالدو و اعتبار بخشیدن به حضور رونالدو در لیگ عربستان است. الان همه در دنیای فوتبال معتقدند رونالدو برای پول قید فوتبال را زد و لیگ عربستان را به لیگ برتر انگلستان ترجیح داد. در این انتقال، عزتی برای عربستانی‌ها بود و خفتی برای رونالدو. رفتن مسی به عربستان، به سود احیاء موقعیت رونالدو در جهان فوتبال است و احتمالا مسی کاری نمی‌کند که رونالدو از خواری کنونی درآید و نوبت خواری به خودش برسد!

چهارم. مسی طبیعتا مایل است که دوران فوتبالش در بارسلونا به پایان برسد. بنابراین اگر بارسا بتواند تا اواخر بهار 2023 خودش را به لحاظ مالی جمع و جور کند و پیشنهاد معقولی به مسی بدهد، بسیار محتمل است که مسی به جای لیگ عربستان، راهی لالیگا شود.

پنجم. مسی بیش از رونالدو از فوتبال لذت می‌برد و کمتر از او در پی رکوردشکنی و در ویترین بودن و به چشم آمدن است. او برخلاف رونالدو مظهر موفقیت نیست؛ مظهر تکنیک و نبوغ و فوتبال زیبا و زیبایی فوتبال است. چنین بازیکنی، در اوج آمادگی، بعید است که به لیگ عربستان برود.

ششم. پایان فوتبال مسی در لیگ عربستان، در شأن این ستارۀ تکرارنشدنی دنیای فوتبال نیست. مردم آرژانتین و فوتبالدوستان جهان از او انتظار پایان باشکوه‌تری دارند. حتما خودش نیز چنین پایانی را می‌خواهد. وداع شکوهمند، در لیگ ضعیف عربستان رقم نمی‌خورد. اگر هم مسی بخواهد فقط برای یکسال به عربستان برود تا بعد از آن دوباره به فوتبال برگردد، ممکن است به سرنوشت رونالدو دچار شود و دیگر هیچ تیم طراز اولی در فوتبال اروپا خواهان خرید بازیکن الهلال نباشد.

هفتم. فصل جاری فوتبال اروپا در خرداد ماه 1402 به پایان می‌رسد. مسی قطعا تا آن موقع در پاری‌سن‌ژرمن می‌ماند. کوپا آمریکای بعدی در خرداد 1403 برگزار خواهد شد. هیچ بعید نیست که مسی بخواهد فوتبال ملی‌اش را در سن 37 سالگی با فتح مجدد کوپا آمریکا به پایان برساند.

در کوپا آمریکای 2024، مسی دقیقا 37 ساله است. یعنی همسن رونالدو در جام جهانی 2022. شرایط بدنی او برای اینکه یکسال و نیم دیگر (یعنی تا خرداد 1402) همچنان در سطح اول فوتبال دنیا بازی کند، مساعد است. او سالم و حرفه‌ای زندگی کرده و کسی هم در تیم ملی آرژانتین از او انتظار دویدن بسیار و پرس بازیکنان حریف را ندارد. نبوغ و رهبری‌اش را لازم دارند.

احتمال حضور در کوپا آمریکا، احتمال حضور در لیگ عربستان را کاهش می‌‌دهد.

هشتم. مسی الان 98 گل ملی در کارنامه‌اش دارد و رونالدو 118 گل ملی. معلوم نیست که مسی می‌خواهد از این حیث هم برتر از رونالدو باشد یا نه. اما تفاوت او و رونالدو در شرایط فعلی این است که حضور مسی در تیم ملی، در صورت تمایل خودش، قطعی است ولی رونالدو ممکن است دیگر به تیم ملی دعوت نشود یا بازیکن ثابت تیم نباشد.

وسوسۀ تبدیل شدن به برترین گلزن ملی در تاریخ فوتبال، با عزیمت به عربستان جور درنمی‌آید. اگرچه مسی رویای رکوردشکنی ندارد. او حتی اگر مثل رونالدوی برزیلی فقط دو بار توپ طلا را برده بود، باز همین جایگاه را در تاریخ فوتبال داشت. یعنی دست کم جزو سه بازیکن برتر تاریخ فوتبال بود. در کنار پله و مارادونا. اگرچه مسی رویای رکوردشکنی ندارد. رکوردها معتبرتر می‌شوند، اگر به نام مسی ثبت شوند.

نهم. رونالدو در سن 37 سالگی، اجبارا راهی عربستان شد. مسی هنوز یکسال‌ونیم تا رسیدن به 37 سالگی فرصت دارد و اجباری هم برای رفتن به عربستان ندارد. لیگ عربستان و کشورهایی از این دست، طبیعتا جای بازیکنانی است که دیگر شانس حضور در سطح اول فوتبال دنیا را ندارند و برای کسب پول بیشتر در پایان دوران ورزش حرفه‌ای، به جای رفتن به سطح دوم فوتبال دنیا، چند سطح پایین‌تر را انتخاب می‌کنند.

نکتۀ اساسی این است که مسی الان به هیچ وجه در چنین شرایطی قرار ندارد. او اگر هم بخواهد اعتبار حرفه‌ای و وداع باشکوه با فوتبال را نادیده بگیرد و به لیگ عربستان برود، می‌تواند مثل رونالدو در 37 سالگی راهی شبه جزیرۀ حجاز شود. یعنی پس از کوپای آمریکای 2024. یا پس از یکسال حضور مجدد در بارسلونا، در پایان فصل 24 – 2023 .

دهم. مسی آخرین بار سال 2015 فاتح لیگ قهرمانان شده و رؤیایش قهرمانی مجدد در چمپیونز لیگ است. او به خوبی می‌داند که این فصل و فصل آینده، آخرین فرصت‌هایش برای فتح پنج‌بارۀ لیگ قهرمانان اروپاست. بنابراین ماندن در پاری‌سن‌ژرمن عقلانی‌تر و رویایی‌تر از رفتن به الهلال است.

اگرچه می‌توان دلایلی هم به سود عزیمت مسی به حجاز و ریاض اقامه کرد، اما بنا به ده دلیل اقامه‌شده در این نوشته، مسی از پاریس به ریاض نخواهد رفت. او دوران حضورش در میادین فوتبال را در بالاترین سطح فوتبال جهان به پایان خواهد رساند. این یک حدس است و آینده صحت و سقمش را برملا خواهد کرد.

  • منبع
  • عصر ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید