امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281378
۳۱۳
۱
۰
نسخه چاپی

مشاجره اوکراین و اسرائیل درباره ارسال سلاح

رویترز: نبرد در اوکراین وارد فاز تازه‌ای شده است. غیر از نبرد بر روی زمین، در هوا نیز نبردها با پهپادهای انتحاری ادامه دارد. علاوه بر پهپادها، در برخی مناطق هم کوادکوپترهای کوچک به مصاف یکدیگر رفتند. ارتش اوکراین در بیانیه‌‌ای گفت: «از زمان سرنگون کردن اولین پهپاد انتحاری در خاک اوکراین در تاریخ ۱۳سپتامبر، نیروهای هوایی و دیگر بخش‌های نیروهای دفاعی اوکراین ۲۲۳پهپاد را ساقط کرده‌‌اند.»

مشاجره اوکراین و اسرائیل درباره ارسال سلاح

حمله پهپادی اخیر به کی‌‌یف، پایتخت اوکراین با واکنش شدید این کشور و متحدان غربی‌‌اش روبه‌رو شد. دیپلمات‌‌های اروپایی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۹اکتبر (۲۷مهر) موافقت اولیه خود را با تحریم افراد و نهادهای دخیل در این نبرد پهپادی اعلام کردند.

همزمان با این اتفاق، دولت اوکراین از اسرائیل خواست سامانه‌های دفاع هوایی خود را برای مقابله با پهپادها در اختیار این کشور قرار دهد. سفارت اوکراین در اراضی اشغالی در نامه‌‌ای خطاب به وزارت خارجه اسرائیل، از تل‌‌آویو خواست برای حمایت از شهروندان اوکراینی سامانه‌های دفاع هوایی خود را در اختیار کی‌‌یف قرار دهد. در این نامه آمده است:«اوکراین بسیار علاقه‌‌مند است هر چه سریع‌تر سامانه‌های دفاعی به ویژه سامانه دفاعی لیزری مشهور به پرتوی آهنی، برق ۸، پاتریوت، گنبد آهنین، زنجیر داوود و هیتس را از اسرائیل دریافت کند. همچنین ما خواستار حمایت اسرائیل در آموزش نیروهای اوکراینی هستیم.»

بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل صبح چهارشنبه در دیدار با جمعی از سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه اسرائیل از اوکراین، ناتو و غرب حمایت می‌‌کند، گفت: «اسرائیل به دلایل مختلف امنیتی هرگز سلاح به اوکراین ارسال نخواهد کرد؛ اما همان‌گونه که تا امروز بوده، به حمایت خود از اوکراین ادامه خواهیم داد.»

گانتس در ادامه گفت: «اسرائیل در چارچوب توسعه کمک‌‌های خود به اوکراین و مجهز کردن آن به تجهیزات نجات‌‌بخش، به کی‌‌یف پیشنهاد کمک در ساخت سامانه هوشمند هشدار برای ساکنان غیرنظامی را داد و این سامانه همانند سامانه‌هایی که فرماندهی جبهه داخلی اسرائیل استفاده می‌‌کنند، پیش از شلیک راکت‌‌ها یا سایر تهدیدهای هوایی هشدار می‌‌دهد.» از سوی دیگر، رهبر حزب «جنبش پنج ستاره» ایتالیا و نخست‌وزیر سابق این کشور مخالفت خود را با ارسال تسلیحات جدید به اوکراین اعلام کرد و خواستار راه‌حلی صلح آمیز برای بحران در این کشور شد.

  • منبع
  • دنیای اقتصاد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید