امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 269386
۹۲۶
۱
۰
نسخه چاپی

مصوبات روسای کانون های وکلای کشور در گردهمایی کانون های وکلای دادگستری کل کشور

مصوبات روسای کانون های وکلای کشور در گردهمایی کانون های وکلای دادگستری کل کشور (مورخ 5 و 6 خرداد 1378 اصفهان)

مصوبات روسای کانون های وکلای کشور در گردهمایی کانون های وکلای دادگستری کل کشور (مورخ 5 و 6 خرداد 1378 اصفهان)

در پنجمین جلسه گردهمایی کانون های وکلای دادگستری که در تاریخ 5 و 6 خرداد ماه در اصفهان برگزار گردید به منظور ایجاد هماهنگی و اتخاذ خط مشی و رویه یکسان و احتراز از برداشت ها و استنباطات مختلف و متضاد در زمینه قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری تصمیمات ذیل اتخاذ و به امضا شرکت کنندگان حاضر در جلسه جناب اقای احمدی معاونت محترم هماهنگی و ارتباطات وزارت دادگستری، جناب آقای قدوسی، جناب آقای خلیلی اعلم، جناب آقای جندقی، جناب آقای احمدی، جناب آقای عطری، جناب آقای اربابی، جناب آقای خوب نظر و جناب آقای تهرانچی روسای کانون های وکلای دادگستری می رسد.

1- شرط سنی یعنی دارا بودن 25 سال تمام برای صدور پروانه کارآموزی با احتساب شش ماه پس از وصول نتایج و آزمون به کانون باید رعایت و ملحوظ گردد.

2- صدور پروانه کارآموزی وکالت موکول به ارائه دانشنامه لیسانس حقوق و یا فقه و مبانی حقوق اسلامی، یا معادل آن می باشد و برای دارندگان فوق لیسانس حقوقی که فاقد لیسانس حقوق هستند پروانه کارآموزی صادر نخواهد شد.

3- احتساب سابقه قضایی برای کسانی که به هنگام اشتغال موفق به اخذ درجه لیسانس شده اند 5 سال از تاریخ بعداز اخذ لیسانس محسوب خواهد شد.

4- مدت شش ماه مندرج در قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری برای صدور پروانه کارآموزی از تاریخ وصول نتایج آزمون به کانون ها توسط سازمان سنجش محاسبه و منظور می گردد.

5- کانون ها مخیرند که در مورد تعیین تعداد کارآموزان مورد نیاز راجع به تشکیل کمیسیون مربوطه از روسای دادگستری های مناطق و استان های دیگر تابعه کانون نیز استعلام نمایند.

6- عدم وصول پاسخ از مراجع ذیصلاح مربوطه ظرف مدت 2 ماه به منزله پاسخ مثبت و احراز صلاحیت متقاضی در مورد شرایط مندرج در بند الف تا ز ماده 2 محسوب می گردد و پروانه مربوطه صادر خواهد شد. در صورتی که بعداً پاسخی مبنی بر عدم صلاحیت به کانون اعلام می گردد پرونده مربوطه به دادگاه انتظامی کانون جهت بررسی واظهارنظر احاله و ارجاع خواهد شد.

7- منظور از بستگان درجه اول مندرج در ماده 2 با رعایت ضوابط بنیاد شهید شامل پدر و مادر و اولاد و همسر و برادر و خواهر می باشد و این موضوع در آزمون که در سال جاری 1378 برگزار خواهد گردید ملحوظ و مرعی خواهد شد.

8- در مورد مشمولین بند د ماده 8 لایحه قانونی استقلال کانون وکلاء به شرطی شامل مدیران دفتر دادگاه های دادگستری خواهد شد که اولاً دارای ابلاغ کارشناسی حقوق باشند ثانیاً این سمت مورد تایید و تنفیذ سازمان مربوطه نیز قرار گیرد.

بدیهی است این افراد مانند سایر مشمولین این بند با رعایت کلیه ضوابط مقرر باید در آزمون مندرج در قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت شرکت نمایند و پس از آوردن نمره قبولی مربوطه برای ایشان صادر خواهد شد.

9- ممنوعیت مندرج در تبصره 4 ماده 6 راجع به کسانی که دارای رتبه قضایی بوده اند فقط در مورد آخرین محل و شهر خدمت ایشان رعایت خواهد شد نه حوزه قضایی

10- تاریخ شروع مدت دو سال هیئت مدیره از تاریخ اولین جلسه انتخب هیئت مدیره می باشد.

11- تصمیمات متخذه در کمیسیون های مختلف کانون ها پس از طرح آن در شورای هماهنگی بعداً یا حضور روسا و نواب روسای کانون ها بدواً مورد بررسی قرار گرفته رای و تصمیم نهایی به عمل خواهد آمد.

12- حق الزحمه وکالتهای تسخیری با تقاضای کانون های مربوطه توسط کانون مرکز برای آنان ارسال خواهد شد.

13- معافیت تحصیلی یعنی اشتغال کارآموز به تحصیل در دوره فوق لیسانس یا دکتری مورد قبول بوده و منعی برای صدور پروانه کار آموزی وکالت نمی باشد ولی صدور پروانه وکالت موکول به ارائه گواهی پایان خدت یا معافی دائم شده است.

منبع: مجموعه کامل مقررات وکالت - دکنر نصرالله قهرمانی -ابراهیم یوسفی محله

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید