امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 269136
۷۶۱
۱
۰
نسخه چاپی
مصوبات و نظامات کانون های وکلاء دادگستری

مصوبات کانون وکلای دادگستری مرکز

مصوبات کانون وکلای دادگستری مرکز

مصوبات کانون وکلای دادگستری مرکز

2- آیین نامه جلسات هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز

ماده1- جلسات هيئت مديره كانون وكلا هفته‌اي دو روز، در روزهاي دوشنبه و پنجشنبه، ساعت ده صبح تشكيل مي‌گردد.

تبصره- در صورتي كه تا ساعت ده و نيم اكثريت براي تشكيل جلسه حاصل نشد، حاضريت مي‌توانند با تنظيم صورت‌جلسه محل هيئت مديره را ترك كنند.

ماده2- جلسات هيئت مديره كانون وكلا با حضور لااقل هفت نفر از اعضاء هيئت مديره كه چهار نفر آنها عضو اصلي باشند، رسميت مي‌يابد.

تبصره- در صورتي كه منشي حاضر نباشد، به تشخيص رئيس يكي از اعضاء وظايف منشي را انجام خواهد داد.

ماده 3- رئيس كانون جلسات هيئت مديره را اداره مي‌نمايد و در غياب او يكي از نواب رئيس اين وظيفه را انجام خواهد داد.

ماده 4- قبل از شروع هر جلسه صورتجلسه قبل قرائت مي‌شود و پس از انعكاس تذكرات اصلاحي تصويب مي‌شود.

ماده 5- موقعي كه يكي از اعضاي علي‌البدل در موضوعي كه مطرح است، شركت كرده باشد، حق رأي او تا پايان جلسه در آن موضوع محفوظ خواهد بود.

ماده 6- دستور هر جلسه قبلاً از طرف رئيس تعيين و در محل اعلانات و اطاق هيئت مديره كانون لااقل بيست و چهار ساعت قبل از تشكيل جلسه آگهي خواهد شد. مذاكرات بر طبق دستور تعيين شده انجام مي‌شود، مگر در امور فوري كه به تشخيص رئيس جلسه و يا به تقاضاي لااقل سه نفر از اعضاي حاضر هيئت مديره در جلسه مورد مذاكره قرار مي‌گيرد.

تبصره- نيم ساعت از وقت هر جلسه به مذاكرات قبل از دستور اختصاص خواهد داشت.

ماده 7- مذاكرات بايد موجز و مختصر باشد. منشي جلسه رئوس مطالب اعضاي هيئت مديره را در صورتجلسه منعكس خواهد كرد. گوينده مي‌تواند متن كامل اظهارات خود را به منظور پيوست شدن صورتمجلس تسليم كند.

ماده 8- مدت صحبت گوينده پنج دقيقه است. در صورت اقتضا با موافقت رئيس جمعاً تا ده دقيقه قابل تمديد است.

ماده 9- مذاكرات هيئت مديره جز در موارد زير علني است و وكلاي دادگستري مي‌توانند منحصراً به عنوان تماشاچي در جلسات حضور يابند:

1- طرح تقاضاي متقاضيان پروانه وكالت و يا ترفيع.

2- تقاضاي كمك‌هاي مالي وكلاي دادگستري.

3- بودجه كانون وكلا.

4- طرح پرونده‌هاي انتظامي.

5- گزارش كميسيون اختيار.

6- به تشخيص رئيس جلسه يا به تقاضاي حداقل سه نفر از اعضاي هيئت مديره.

تبصره1- هيچيك از تماشاچيان حق مداخله و اظهارنظر در مذاكرات هيئت مديره را ندارند. در صورتي كه هر يك از تماشاچيان رفتاري مخل با نظم جلسه نمايد، به دستور رئيس از جلسه خارج خواهد شد.

ماده 10- رئيس جلسه مي‌تواند در صورتي عدم رعايت نظم و بيان مطالب خلاف شئون وكالت به گوينده اخطار كند و در صورت تكرار او را به توبيخ ولدي‌الاقتضا مراتب را نيز در صورتجلسه منعكس نمايد.

ماده 11- هيچيك از اعضاي هيئت مديره نبايد بدون عذر موجه و اجازه رئيس جلسه را ترك گويد. منشي مكلف است وقت دقيق ورود و خروج اعضاي هيئت مديره را در صورتجلسه منعكس كند. حضور كمتر از نصف مدت جلسه غيبت محسوب مي‌شود.

ماده 12- حضور و غياب اعضاي هيئت مديره اعم از اصلي و علي‌البدل در محل اعلانات كانون با ذكر اسامي حاضرين و غايبين بدون عذرموجه و يا عذر موجه آگهي خواهد شد.

تبصره- تشخيص موجه بودن غيبت به عهده رئيس كانون است.

ماده 13- هر پيشنهادي كه مطرح مي‌شود، وقتي قابل بحث و شور است كه علاوه بر پيشنهاد‌ دهنده دو نفر ديگر از اعضاي هيئت مديره آن را تأييد كنند. پيشنهاد دهنده حق دارد تقاضا كند كه پيشنهاد او در صورتمجلس منعكس گردد.

ماده 14- لااقل هر شش ماه يكبار هيئت مديره از كليه وكلاي دادگستري دعوت مي‌كند تا براي استماع گزارش اقدامات هيئت مديره و توضيح در اطراف مسايلي كه ضروري تشخيص مي‌شود، حضور به هم رسانند؛ (عين گزارش هيئت مديره در مجله كانون منتشر خواهد شد)

ماده 15- هرگاه در موردي آراي موافق و مخالف اعضاي هيئت مديره مساوي باشد، براي بار دوم در جلسه ديگر كه تمامي اعضاي هيئت مديره دعوت به حضور خواهند شد، اخذ رأي به عمل مي‌آيد. در جلسه دوم در صورت تساوي آراء تصميم طرفي كه رأی رئيس با آن است معتبر مي‌باشد.

منبع: مجموعه کامل مقررات وکالت - دکتر نصرالله قهرمانی -ابراهیم یوسفی محله

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید