امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 272962
۶۰۲
۱
۰
نسخه چاپی

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح جامع ناحیه طالقان

حقوق نیوز/ قوانین و مصوبات

شماره۱۷۳۸۳۷/۳۰۰                                           

۱۳۹۸/۱۱/۲۷

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح جامع

ناحیه طالقان

استاندار محترم و رئیس‌شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان البرز

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۸/۹/۴ طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه طالقان را با توجه به صورتجلسه مورخ۱۳۹۸/۰۵/۰۲ کمیته فنی شماره پنج، مورد بررسی قرار داد و ضمن تأیید طرح مذکور با تأیید سناریوی راهبردی مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان البرز مبتنی بر حفاظت از محیط زیست، به حداقل رساندن اثرات منفی طرح‌های مرتبط با منطقه، احیاء نقش باغداری و کشاورزی منطقه و گردشگری طبیعی به عنوان عامل توسعه اقتصادی ناحیه، مقرر نمود اصلاحات به شرح زیر در اسناد طرح اعمال و متعاقباً پس از کنترل دبیرخانه شورای عالی توسط دبیر شورا ابلاغ گردد:

۱ـ انعکاس پهنه‌های مناسب برای استقرار انواع فعالیت گردشگری (متمرکز و گسترده...) و ضوابط و مقررات مربوط به هریک  بر روی نقشه منطقه‌بندی کاربری اراضی پیشنهادی و جدول ضوابط و مقررات طرح لحاظ گردد.

 ۲ـ با توجه به اینکه در حال حاضر طرحهای متعددی برای ایجاد مناطق نمونه گردشگری در منطقه وجود دارند (تحت عناوینی مانند آسمان سو، یاس، سرو،...)  لازم است طرحهای مذکور با رعایت احکام طرح توسعه و عمران ناحیه طالقان توسط وزارت میراث فرهنگی در قالب طرح منطقه نمونه گردشگری واحد یکپارچه‌شده وطرح مذکور به دلیل تأثیرات کالبدی آن در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسد و قبل از تصویب طرح مذکور از هرگونه اقدام اجرایی ممانعت بعمل آید.

۳ـ اداره کل راه و شهرسازی استان البرز مطالعات طرح را در محورهای زیر براساس استعلام از مراجع مربوطه تکمیل و حداکثر ظرف مدت یک ماه در اسناد طرح منعکس نماید:

۳ ـ۱ محورها و مراکز فرهنگی و گردشگری و پهنه‌های حفاظت میراثی با رعایت مقیاس طرح ناحیه از وزارت میراث فرهنگی

۳ـ۲ ملاحظات پدافند غیرعامل منطقه از سازمان پدافند غیرعامل

۳ـ۳ آخرین حرایم کلیه منابع آبی اعم از رودخانه، مسیل‌ها، دریاچه و سدطالقان و دیگر تأسیسات زیربنایی منطقه از وزارت نیرو

۴ ـ شورای عالی با توجه به قابلیت کشاورزی و گردشگری و فرهنگی منطقه، راه‌اندازی شهرکهای منطبق با قابلیت‌های یاد‌شده و با رعایت محدودیت‌های بارگذاری جمعیت و فعالیت در منطقه را مورد تأیید قرار داد و با احداث  شهرک صنعتی جدید در این ناحیه مخالفت نمود.

۵ ـ در اسناد منطقه‌بندی کاربری اراضی پیشنهادی (نقشـه و جداول ضوابط و مقررات) ضمن رعایت عناوین کاربریها در انطباق با قرارداد هـمسان ۱۹ از درج عناوین غیـرمصرح و تفسـیرپذیر (ماننـد مناسب برای سکونت و فعـالیت) خودداری گردد.

۶ ـ هماهنگی احکام طرح ناحیه با احکام سند آمایش استان البرز توسط اداره کل راه و شهرسازی استان البرز بررسی و در صورت وجود مغایرت کلی مراتب جهت اتخاذ تصمیم به دبیرشورای عالی منعکس گردد.

۷ـ خط تقسیمات سیاسی «بخش» که از میان شهر طالقان عبور کرده است توسط وزارت کشور در اسرع وقت اصلاح شود.

۸ ـ آستانه‌های مغایرتهای اساسی طرح جامع ناحیه طالقان تعریف و پس از تأیید دبیرخانه در اسناد طرح منعکس گردد.

۹ـ با توجه به مسئولیت خطیر فرمانداری طالقان در مدیریت شرایط منطقه و کنترل شتاب آهنگ توسعه به سمت پایداری و هدایت تصمیمات بخشی در چارچوب طرح‌های توسعه فضایی مصوب، و به منظور تحقق مدیریت یکپارچه، پیشنهاد می‌شود فرمانداری طالقان به عنوان مدیر اجرایی شهرستان میزان تحقق‌پذیری طرح ناحیه طالقان را در پایان هرسال مورد ارزیابی قرار داده و نتیجه را به استانداری البرز و دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری گزارش دهد.

احکام عمومی لازم‌الرعایه طرح توسعه و عمران ناحیه طالقان

۱۰ـ تسریع در تهیه و تصویب طرح‌های توسعه فضایی که در حال حاضر برای منطقه طالقان در دست اقدام است(طرح ویژه تفصیلی شهر طالقان، طرح ویژه حریم شهر طالقان، طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز تهران) و کنترل هماهنگی آنها  طی مراحل تهیه و بررسی توسط اداره کل راه و شهرسازی استان البرز وکمیته‌های فنی ذیل شورای عالی شهرسازی و معماری ایران.

۱۱ ـ با توجه به اینکه سد طالقان از منابع مهم تأمین آب شرب پایتخت محسوب می‌شود و نظر به مسئولیت قانونی وزارت نیرو در حفاظت از کیفیت آب این سد، تسریع در تجهیز کلیه مراکز جمعیت و فعالیت شهری و روستایی منطقه  به شبکه دفع فاضلاب به عنوان یک اولویت توسط وزارت نیرو ضروری است.

۱۲ ـ حفاظت از باغات و اراضی کشاورزی منطقه و ممنوعیت تغییر کاربری آنها توسط دهیاریها، شهرداری‌ها و جهاد کشاورزی

۱۳ـ بر موارد زیر تأکید می‌گردد:

۱۳ـ ۱ انجام ارزیابی اثرات زیست محیطی بر اساس آیین‌نامه‌های مربوطه به عنوان شرط لازم در کلیه طرح‌ها وپروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی مشمول در سطح ناحیه

۱۳ـ۲ کنترل محدوه و حریم روستاهای منطقه و ممانعت از گسترش غیرضروری آنها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز و مسئولین اجرایی استانی

۱۳ـ۳ لزوم اهتمام جدی جهت رفع و تخریب ساخت و سازهای غیرقانونی موجود در منطقه به ویژه در حریم رودخانه و مسیل‌ها توسط نهادها و مراجع ذیربط (استانداری، ضابطین قضایی،...)

۱۳ـ۴ ارجحیت بوم گردی و تفرج گسترده بر گردشگری متمرکز در کل سطح ناحیه

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید در اجرای ماده ۴۲ آیین‌نامه نحوه بررسی طرح‌ها و... مدارک طرح پس از اصلاح براساس نظر شورای عالی جهت ابلاغ به مراجع ذیربط در اختیار دبیرخانه شورای عالی قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

  • منبع
  • روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید