امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284573
۱۶۶
۱
۰
نسخه چاپی

معرفی کتاب «سرود»، نوشته آین رند، یک رمان دستوپیایی محشر

معرفی کتاب «سرود»، نوشته آین رند، یک رمان دستوپیایی محشر

“سرود” رمانی دیستوپیایی است که توسط آین رند نوشته شده و اولین بار در سال ۱۹۳۸ منتشر شد. داستان در جامعه‌ای در آینده رخ می‌دهد که در آن فردیت به طور کامل حذف شده است و مفهوم “من” با “ما” جایگزین شده.

شخصیت اصلی، موسوم به برابری یا Equality 7-2521، مرد جوانی است که در دنیایی که جاه طلبی شخصی و تفکر آزاد به عنوان جنایت علیه جامعه تلقی می‌شود، برای درک فردیت و خواسته‌های خود تلاش می‌کند.

با گذشتن از صفحات نخست کتاب، می‌بینیم که Equality 7-2521 شروع به شورش علیه هنجار‌های اجتماعی سختگیرانه جامعه خود می‌کند و تحولی را برای کشف و پذیرش خود آغاز می‌کند. او یک آزمایشگاه زیرزمینی پنهان از گذشته را کشف می‌کند، جایی که او شروع به یادگیری مفهوم فردگرایی و ارزش خود می‌کند.

«سرود» از طریق کاوش در مضامینی مانند فردگرایی، جمع گرایی، و قدرت روح انسانی، به یک اثر کلاسیک ادبیات دیستوپیایی تبدیل شده است و به عنوان یک اثر داستانی محبوب و قابل تامل ماندگار باقی مانده.

«سرود» کتابی نسبتاً کوتاه است، اما مضامین و اندیشه‌های فلسفی فراوانی دارد. آین رند به خاطر حمایت از عینیت گرایی، فلسفه‌ای که بر فردگرایی، عقل و سرمایه‌داری تأکید دارد، شهرت داشت. این مضامین همه در «سرود» وجود دارد.

جامعه در «سرود» جمع گرا و اقتدارگرا است که در آن افراد اجازه ندارند به دنبال خواسته‌ها و منافع خود باشند. در عوض، هرکسی بر اساس توانایی‌های خود و نیاز‌های جامعه در جامعه نقشی تعیین می‌کند. جامعه توسط گروهی به نام شورای علما اداره می‌شود که هر جنبه‌ای از زندگی را دیکته می‌کنند، از کار‌هایی که مردم انجام می‌دهند تا افکاری که مجاز به تفکر هستند.

برابری ۷-۲۵۲۱، قهرمان داستان، شروع به زیر سوال بردن جامعه‌ای می‌کند که در آن زندگی می‌کند و شروع به کشف حقیقت در مورد گذشته، از جمله وجود تکنولوژی و مفهوم فردگرایی می‌کند. او در نهایت تصمیم می‌گیرد از جامعه فرار کند و به دنبال زندگی دلخواه خود برود.

یکی از جنبه‌های جالب «سرود»، نحوه استفاده از زبان آین رند برای انتقال ماهیت ظالمانه جامعه‌ای است که داستان در آن می‌گذرد. استفاده از «ما» به جای «من» مثال قدرتمندی در این زمینه است. با حذف فردیت و ضمایر شخصی، جامعه این ایده را تقویت می‌کند که جمع مهمتر از فرد است. این واقعیت که قهرمان داستان، برابری ۷-۲۵۲۱، هنگامی که شروع به کشف فردیت خود می‌کند، شروع به استفاده از “من” برای توصیف خود می‌کند، اهمیت مفهوم خود را در کتاب برجسته می‌کند.

موضوع مهم دیگر در «سرود» تضاد فردگرایی و جمع گرایی است. آین رند معتقد بود که فردگرایی برای شکوفایی انسان ضروری است و جمع گرایی پیشرفت و خلاقیت فردی را خفه می‌کند. در کتاب تاکید جامعه بر جمعی منجر به فقدان نوآوری و پیشرفت و همچنین احساس نارضایتی و نارضایتی عمومی در بین مردم می‌شود.

یکی دیگر از جنبه‌های جالب «سرود»، کاوش در رابطه بین دانش و قدرت است. در جامعه‌ای که در کتاب به تصویر کشیده شده است، دانش به شدت کنترل می‌شود و فقط برای طبقه حاکم، یعنی شورای علما، قابل دسترسی است. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا قدرت خود را حفظ کنند و بقیه جامعه را در جهل نگه دارند. کشف آزمایشگاه زیرزمینی توسط Equality 7-2521 و دانش موجود در آن، لحظه مهمی در داستان است، زیرا به او اجازه می‌دهد جهان و پتانسیل خود را درک کند.

عین رند در سراسر کتاب بر اهمیت عقل و تفکر عقلانی نیز تاکید می‌کند. برابری ۷-۲۵۲۱ یک فرد ذاتا کنجکاو و باهوش است، اما به دلیل زیر سوال بردن وضعیت موجود و پیگیری دانش مجازات می‌شود. آین رند معتقد بود که عقل کلید سعادت و موفقیت فردی است و سرکوب عقل عامل اصلی زوال جامعه است.

«سرود» نیز به اهمیت عشق رمانتیک و روابط شخصی اشاره می‌کند. در جامعه‌ای که در کتاب به تصویر کشیده شده است، روابط شخصی ممنوع است و عشق عاشقانه تهدیدی برای جمع تلقی می‌شود. کشف عشق برابری ۷-۲۵۲۱ و رابطه او با قهرمان زن، آزادی ۵-۳۰۰۰، جنبه مهمی از سفر او به سوی فردگرایی و خودشناسی است.

شخصیت برابری ۷-۲۵۲۱ نیز نمادی از قدرت روح انسان برای غلبه بر ناملایمات است. با وجود چالش‌هایی که با آن مواجه است، او همچنان مصمم است راه خود را در جهان پیدا کند و اهداف خود را دنبال کند.

یکی دیگر از جنبه‌های جالب «سرود» نقش فناوری در جامعه است. در دنیایی که در کتاب به تصویر کشیده شده است، فناوری تا حد زیادی فراموش شده و کنار گذاشته شده است و جامعه به حالت اولیه پسرفت کرده است.

آین رند معتقد بود که فناوری ابزاری حیاتی برای پیشرفت بشر است و این پتانسیل را دارد که هر جنبه‌ای از زندگی بشر را متحول کند. با این حال، او همچنین معتقد بود که فناوری می‌تواند مورد سوء استفاده یا سوء استفاده قرار گیرد و مهم است که بین پیشرفت تکنولوژیکی با آزادی و مسئولیت فردی تعادل برقرار شود.

این رمان همچنین به دلیل استفاده از نمادگرایی قابل توجه است. نام شخصیت‌ها، مانند «برابری» و «آزادی» نمادی از ارزش‌هایی هستند که آین رند معتقد بود برای شکوفایی انسان ضروری است. استفاده از تصاویر روشنایی و تاریکی در سراسر کتاب، مضامین فردگرایی و عقل و همچنین مبارزه با جهل و ظلم را تقویت می‌کند.

یکی دیگر از جنبه‌های مهم «سرود»، مفهوم  عزت نفس است. در سراسر کتاب، Equality 7-2521 تلاش می‌کند تا خود را به عنوان یک فرد بپذیرد، و جایی در جامعه بیابد که برای استعداد‌ها و توانایی‌های منحصر به فرد او ارزش قائل شود. سفر او به سوی خودشناسی و پذیرش خود نمونه‌ای قدرتمند از اهمیت ارزش‌گذاری برای خود به عنوان یک فرد است.

آین رند معتقد بود که عزت نفس برای خوشبختی و موفقیت انسان ضروری است و این پایه و اساس فردگرایی است. در کتاب، جامعه ستمگر عزت نفس افراد را از بین می‌برد و آن‌ها را مجبور می‌کند تا خود را با جمع تطبیق دهند. در مقابل، سفر Equality 7-2521 به سمت خودیابی و پذیرش خود به او اجازه می‌دهد تا عزت نفس خود را بازیابد و فردیت خود را در آغوش بگیرد.

یکی دیگر از جنبه‌های جالب «سرود»،  اندیشه فداکاری است. در جامعه‌ای که در کتاب به تصویر کشیده شده است، فداکاری به عنوان یک فضیلت تلقی می‌شود و از افراد انتظار می‌رود که از خواسته‌ها و اهداف خود برای خیر بزرگتر دست بکشند. آین رند معتقد بود که این ایده خطرناکی است و فداکاری نوعی خودباختگی است که منجر به رکود و زوال جامعه می‌شود.

این رمان همچنین به دلیل کاوش در ماهیت شادی قابل توجه است. در جامعه‌ای که در کتاب به تصویر کشیده شده است، شادی به عنوان یک هدف جمعی تلقی می‌شود تا یک پیگیری فردی. آین رند معتقد بود که خوشبختی واقعی تنها از طریق دستیابی به اهداف و خواسته‌های شخصی به دست می‌آید و سرکوب فردگرایی مانع بزرگی برای خوشبختی انسان است.

این رمان همچنین به دلیل نقد سوسیالیسم و کمونیسم قابل توجه است. آین رند یکی از مخالفان سرسخت این ایدئولوژی‌ها بود که معتقد بود بر اساس ایده جمع گرایی و سرکوب فردگرایی است. در «سرود» جامعه اساساً یک مدینه فاضله سوسیالیستی/کمونیستی است که در رسیدن به اهداف خود ناکام بوده و جامعه‌ای سرکوبگر و راکد به وجود آورده است.

جنبه جالب دیگر «سرود» نحوه نقد ایده برابری است. در جامعه‌ای که در کتاب به تصویر کشیده شده، قرار است همه با هم برابر باشند، اما این امر با سرکوب تفاوت‌ها و استعداد‌های فردی محقق می‌شود. آین رند معتقد بود که برابری واقعی تنها از طریق به رسمیت شناختن و بزرگداشت تفاوت‌ها و دستاورد‌های فردی حاصل می‌شود.

این رمان همچنین به دلیل کاوش در قدرت ذهن انسان قابل توجه است. آین رند معتقد بود که ذهن انسان قدرتمندترین ابزار پیشرفت و موفقیت انسان است و عقل و تفکر عقلانی برای شکوفایی انسان ضروری است. در «سرود»، قهرمان داستان، برابری ۷-۲۵۲۱، قدرت ذهن خود را کشف می‌کند و شروع به استفاده از عقل و تفکر منطقی برای غلبه بر موانعی می‌کند که با آن روبروست.

در نهایت، «سرود» نیز به دلیل کاوش در ماهیت آزادی قابل توجه است. آین رند بر این باور بود که آزادی مهمترین ارزش در زندگی بشر است و اساس فردگرایی است. در کتاب، مبارزه برای آزادی فردی و آزادی شخصی موضوع اصلی است، زیرا قهرمان داستان به دنبال ر‌هایی از جامعه سرکوبگر و تعقیب اهداف و خواسته‌های خود است.

موضوع مهم دیگر در «سرود» ایده عدالت است. آین رند معتقد بود که عدالت پایه و اساس یک جامعه آزاد و مرفه است و افراد باید بر اساس اعمال و دستاورد‌های خود پاداش یا مجازات شوند. اما در جامعه‌ای که در کتاب ترسیم شده است، عدالت بر اساس قوانین و مقررات خودسرانه است و افراد به دلیل پیگیری اهداف و خواسته‌های خود مجازات می‌شوند.

این رمان همچنین به دلیل کاوش در رابطه بین هنر و روح انسان قابل توجه است. آین رند معتقد بود که هنر ابزاری حیاتی برای بیان و ارتباطات انسانی است و قدرت الهام بخشیدن و اعتلای روح انسان را دارد. در «سرود»، قهرمان داستان، برابری ۷-۲۵۲۱، عشق به هنر را کشف می‌کند و شروع به خلق آثار خود می‌کند که آن‌ها را وسیله‌ای برای بیان فردیت و خلاقیت خود می‌بیند.

یکی دیگر از جنبه‌های جالب «سرود»، شیوه‌ای است که در آن ایده‌ی آرمان‌شهر‌های جمع‌گرایانه نقد می‌شود. آین رند معتقد بود که آرمان‌شهر‌های جمع‌گرایانه ایده‌ای خطرناک و غیرواقعی هستند و به سرکوب فردگرایی و رکود جامعه منجر می‌شوند. در کتاب، جامعه اساساً یک مدینه فاضله جمع گرا است که در رسیدن به اهداف خود ناکام بوده و جامعه‌ای سرکوبگر و راکد به وجود آورده است.

در مورد نویسنده کتاب: آین رند

آین رند با نام کامل آلیسا زینوفیونا روزنبام، زاده ی ۲ فوریه ۱۹۰۵ در روسیه و درگذشته ی ۶ مارس ۱۹۸۲ در آمریکا، رمان نویس، فیلسوف، نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس روسی-آمریکایی بود. رمان های پرفروش آین رند، سرچشمه و اطلس شورید، و نقش او در ایجاد و پیشبرد نظام فلسفی که خود آن را «عینیت گرایی» (آبژکتویسم) نام داده بود، بیشترین نقش را در به شهرت رسیدن وی داشته اند.او در یک خانواده ی بورژوای یهودی روس که در سن پترزبورگ زندگی می کردند به دنیا آمد. او بزرگترین دختر از سه دختر زینووی زاخاریویچ روزنبائوم و همسرش آنا بوریسوونا بود که یهودیانی نه چندان مقید بودند. رند که نسبت به هنرهای آزاد اشتیاق داشت، بعدتر گفت که مدرسه را چالش گر نیافته و از سن هشت سالگی شروع به نوشتن نمایشنامه و از سن ده سالگی شروع به نوشتن رمان کرد. بهترین دوست او در دبیرستان معتبر استونینا الگا، خواهر کوچکتر ولادیمیر ناباکوف بود. این دو دختر به سیاست علاقه ی وافری داشته و در عمارت ناباکوف به بحث می پرداختند: ناباکوف از سلطنت مشروطه و رند از ایده آل های جمهوری خواهانه دفاع می کرد.

کتاب سرود
انتشارات: نیماژ
نویسنده: آین رند

  • منبع
  • یک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید