امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278648
۱۸۹۴
۱
۰
نسخه چاپی

معماری مرکز فرهنگی حیدر علی اُف در آذربایجان

امروزه در کشورهای مختلف ساختمان هایی در غالب نمادی برای به نمایش گذاشتن فرهنگ ملی و همچنین آموزش نسل های آینده، طراحی و ساخته می شوند. در این مقاله به مرکز فرهنگی حیدر علی اف با معماری زاهاحدید که یکی از نمادهای بسیار زیبا می باشد خواهیم پرداخت.

مرکز فرهنگی حیدر علی اُف

مرکز فرهنگی حیدر علی اف

مرکز فرهنگی حیدر علی اف در سال 2007، توسط زاها حدید،  یکی از برترین معماران دنیا، در کشور جمهوری آذربایجان در شهر باکو طراحی و ساخته شد.  این بنا که در مساحت ۵۷.۵۱۹ متر مربع طراحی شد است و به افتخار حیدر علی اف، رهبر جمهوری آذربایجان نامگذاری شده است.

 مرکز فرهنگی حیدر علی اف به نحوی طراحی شده است، تا نمادی برای خوش بینی ملت به آینده و همچنین به نمایش گذاشتن فرهنگ آذری باشد.

زاها حدید با توجه به شناخت فرهنگی و فضای فکری موجود در آذربایجان تلاش داشت سبک دیکانستراکشن و فولدینگ را در طراحی بنای حیدر علی اف بکار برد، و از معماری خشک و سخت شوروی سابق فاصله گرفته و شاهد بنایی با طراحی کاملا متمایز  باشیم. بنای حیدر علی اف با فرم خود توانسته بیانگر احساسات و فرهنگ های متنوع آذری در آن منطقه باشد.

مرکز فرهنگی حیدر علی اُف

سیالیت و عدم وجود گوشه های تیز در این بنا بسیار مورد توجه است. مرکز حیدر علی اف به دلیل همین طراحی پیشرفته و نوآورانه خود افتخارات بسیاری را به خود اختصاص داد.

طراحی این بنا در بین سال های ۲۰۰۶ – ۲۰۰۷  بوده که یکی از مقاصد گردشگران در آذربایجان قرار گرفت و همچنین یکی از اثار مهم و برجسته در کارنامه زاها حدید معمار طراح مرکز حیدر علی اف نیز می‌باشد. این مرکز نهایتا به طور رسمی در ۱۰ می سال ۲۰۱۲ افتتاح شده است.

مرکز فرهنگی حیدر علی اُف

مرکز فرهنگی حیدر علی اف و سبک دیکانستراکشن و فولدینگ زاهاحدید

حیدر علی اف یکی از مجموعه طراحی های زاها حدید در سبک دیکانستراکشن و فولدینگ است.این مرکز دارای یک بخش کنفرانس تنها به همراه سالن اجتماعات، موزه و کتابخانه است. در واقع شامل سه بخش کلی است که با استفاده از پوسته های بیرونی بنا و فضاسازی های انجام شده با فرم های سیال در کلیات بنا، باعث پیوستگی فضای های داخلی و خارجی شده است.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف و سبک دیکانستراکشن و فولدینگ زاهاحدید

سایت بنا یک زمین شیبدار است که بازدید کنندگان با طی کردن مسیری شیبدار به همراه پارک و  محوطه سازی های سبزی که به شکل زیگزاگ طراحی شده است در مقابل بنا حضور پیدا میکنند. علاوه بر سه بخش اصلی نام برده شده، مرکز حیدر علی اف دارای یک رستوران و پارکینگ نیز  می باشد.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف و سبک دیکانستراکشن و فولدینگ زاهاحدید

زاها حدید در طراحی اش به خوبی ارتباط بین محوطه اطراف و ساختمان را ایجاد کرده است. مرکز فرهنگی حیدر علی اف به خوبی در محوطه شهری با فضاهای اطراف ارتباط دارد و توانسته در دسترس عموم مردم قرار بگیرد. همانطور که فضای خارج و محوطه بنا در رفت آمد عابران است، فضای داخلی نیز به محلی برای برگزاری مراسمات دست جمعی و فرهنگ سنتی آذری قرار گرفته است.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف و سبک دیکانستراکشن و فولدینگ زاهاحدید

مرکز فرهنگی حیدر علی اف، در قسمت شمالی این مجموعه که بخش کتابخانه مرکز فرهنگی است از نور طبیعی برای روشنایی استفاده میشود.  و کتابخانه به همین دلیل ورودی مجزایی از سمت شمال دارد. پلکان ها وظیفه اتصال بین موزه و کتابخانه را به عهده دارند. به طوری که از طبقه پایین کتابخانه به طبقه اول موزه ارتباط مستقیم وجود دارد و همین طور می شود از طریق یک پل که در بالای فضای ورودی وجود دارد از کتابخانه به سالن کنفرانس رسید. انتهای این پل به فضای باز که محلی برای نشستن در میدان فرهنگی است، ختم می‌شود.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف و سبک دیکانستراکشن و فولدینگ زاهاحدید

سازه مرکز فرهنگی حیدر علی اف

سازه در مرکز حیدر علی اف بسیار مورد توجه است. پیچیدگی موجود در طراحی زاها حدید و هندسه سیال سطوح باعث شده است تا راهکار های مورد استفاده در سازه بنا شاید غیر متعارف و کمتر در بنای دیگری مورد استفاده قرارگرفته باشند.

در واقع میشود گفت سازه مرکز حیدر علی اف از دو سیستم کلی تشکیل شده است. سازه های بتنی ترکیب شده با سیستم سازه فضا کار.

این ترکیب باعث شده است ستون ها و عناصر عمودی موجود در سازه بنا، با دیوار ها پوشیده و استتار بشوند و در معرض عموم و بازدید کنندگان قرار نگیرند.

کلیدی ترین نکته در افزایش حس حرکت و سیالیت بنا سازه بسیار پیوسته و هماهنگ در طراحی است و این عملکرد بسیار خوب مهندسین در همه عرصه های طراحی و اجرایی مرکز حیدر علی اف است.

سازه مرکز فرهنگی حیدر علی اف

سیستم سازه فضا کار به عنوان یک روش بسیار معقول برای اینگونه فرم ها و بناهای مدرن، امکان طراحی های آزادانه و خلق فرم های خاص را در سازه میسر می‌کند.همچنین سازه فضا کار در صرفه جویی زمانی برای پیشرفته پروژه نیز بسیار تاثیرگذار است.

سازه مرکز فرهنگی حیدر علی اف

برای نمایش انعطاف پذیری های موجود در طرح مرکز حیدر علی اف فیبرهای شیشه ای بتن مسلح با نام gfrc و فیبر شیشه ای پلی استر مورد استفاده قرار گرفته است. این متریال های مورد استفاده در نما و پوشش خارجی بنا خاصیت های پلاستیکی و انعطاف پذیری بالایی دارند و نیاز های طراحی را در بهترین حالت پاسخگو بوده اند.

سفید بودن متریال ها بر زیبایی هر چه بیشتر و جلوه های ویژه بنا در روز بسیار تاثیرگذار بوده است. به طوری که با تابش خورشید در ساعات متفاوت شاهد سایه اندازی های جالبی در ترکیب با بنا در زاویه های مختلف هستیم.

زاها حدید معمار و طراح مرکز حیدر علی اف از معماران معروف در سبک دیکانستراکشن و فولدینگ است که آثار بسیار را از خود به جای گذاشته است و مرکز حیدر علی اف نیز یکی از این بنا های ماندگار در عرصه معماری است.

  • منبع
  • معمار آنلاین
  • سرور استادیو

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید