امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273933
۱۵۱۶
۱
۰
نسخه چاپی

طلاق به درخواست زن به علت نداشتن رابطه زناشویی جنسی

ممانعت مرد از رابطه زناشویی با همسر خود در صورتی که موجبات عسر و حرج (تنگی و مضیقه) را برای زوجه (زن) به وجود آورد می تواند از موجبات و دلایل طلاق زن طبق ماده 1130 قانون مدنی باشد

طلاق به درخواست زن به علت نداشتن رابطه زناشویی جنسی

دلایل درخواست طلاق زن به علت نداشتن رابطه زناشویی

یکی از دلایل درخواست زن برای طلاق ممانعت مرد از رابطه زناشویی و یا رابطه جنسی نامتعارف با زن می باشد. در چنین شرایطی در صورتی که این امر موجبات عسر و حرج (تنگی و مضیقه) را برای زوجه (زن) به وجود آورد می تواند از موجبات و دلایل طلاق زن طبق ماده 1130 قانون مدنی باشد.

1– اگر مردی عنن باشد یعنی توانایی نعوظ نداشته باشد از موارد فسخ نکاح است و زوجه می تواند از دادگاه تقاضای فسخ نکاح کند. این توانایی نعوظ نداشتن منحصر به زمان وقوع عقد نیست و حتی اگر بعد از عقد هم برای مردی حاصل شود و در دادگاه ثابت شود، زوجه می تواند درخواست فسخ نکاح کند.

2 – مرد توانایی نعوظ دارد اما سرد مزاج است .

غریزه و میل جنسی افراد متفاوت است. بعضی به دلیل بیماری جسمی ، روحی و یا دلایل ارثی بسیار به تعبیر عامیانه سرد مزاج می باشند. در این صورت اگر زوجه بتواند به دادگاه ثابت کند که این وضع زندگی برای او مشقت بار و غیر قابل تحمل است می تواند از دادگاه تقاضای طلاق به دلیل عسر و حرج کند. به هر حال داشتن رابطه جنسی متعارف و کافی حق هر شخص است.

3 – مرد زود انزال است و درمان نمی کند

زود انزالی مرد هم برای مرد و هم برای زن غیر مطلوب و ناخوشایند است و در اکثر مواقع هم با مراجعه به پزشک متخصص مربوطه قابل درمان است. اما اگر زوج در پی درمان نرود و یا درمان موثر واقع نشود و از طرفی زن بر این عقیده باشد و بتواند ثابت کند که در عسر و حرج است، می تواند دادخواست طلاق تقدیم دادگاه خانواده کند.

4– مرد عمداً رابطه جنسی بر قرار نمی کند.

فارغ از منشا آن که می تواند قهر، دلخوری و امثالهم باشد اگر این موضوع مدت زمان طولانی در در عرف به طول بکشد و نداشتن رابطه جنسی صرفا منتسب به زوج باشد، زوجه به دلیل عسر و حرج اختیار دارد که دادخواست طلاق به علت عسر و حرج از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تقدیم دادگاه خانواده کند.

5– رابطه جنسی مقعدی

خارج از مباحث پزشکی مرتبط با این موضوع و مشکلات شرعی آن ، اگر زوجه بتواند ثابت کند که در این خصوص در عسر و حرج است و تمایل به آن ندارد از موجبات طلاق به دلیل عسر و حرج در فرض اثبات خواهد بود. در اکثر موارد دادگاه زوجه را به جهت معاینه به پزشکی قانونی معرفی می کند.

6– رابطه جنسی غیر متعارف

رابطه جنسی غیر متعارف هم مصادیق آن فراوان است در فرض اثبات عسر و حرج زوجه از موجبات طلاق است.

در پرونده ای زوجه در محضر دادگاه اعلام کرد که میل جنسی زوج فراوان و غیر عادی است به گونه ای که در طول روز چندین بار تمایل به داشتن رابطه جنسی دارد و در طول شب هم بعضا زوجه را از خواب بیدار می کند …

زوجه در ادامه این وضعیت را غیر قابل تحمل توصیف کرد و از دادگاه تقاضای طلاق داشت.

طلاق به درخواست زن به علت نداشتن رابطه زناشویی جنسی

درخواست طلاق زن به علت نداشتن رابطه زناشویی در قانون

ممانعت مرد از رابطه زناشویی با همسر خود در صورتی که موجبات عسر و حرج (تنگی و مضیقه) را برای زوجه (زن) به وجود آورد می تواند از موجبات و دلایل طلاق زن طبق ماده 1130 قانون مدنی باشد.

ماده 1130 – در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند، چنانچه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

تبصره – عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقّت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل درصورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می گردد:

1– ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.

2 – اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلاء وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.

در صورتی که زوج به تعهد خود عمل ننماید و یا پس از ترک، مجدداً به مصرف موارد مذکور روی آورد، بنا به درخواست زوجه، طلاق انجام خواهد شد.

3 – محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.

4 – ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.

5 – ابتلاء زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.

اگر چه در موضوعاتی که در ماده 1130 قانون مدنی مطرح شده اشاره ای به نداشتن رابطه جنسی نشده است، اما فراز پایانی ماده به شرح ذیل به قاضی دادگاه این اجازه را می دهد که در هر مورد که عسر و حرج را احراز کرد حکم ماده، یعنی مراجعه زوجه به حاکم شرع و تقاضای طلاق را اجرا کند.

  • منبع
  • گروه وکلای پارسای

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید