امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264539
۳۴۹۰
۱
۰
نسخه چاپی

منظور از تعزیر در ماده 429 قانون جدید مجازات اسلامی

پرسش : نظر به ماده 429 قانون جدید مجازات اسلامی خواهشمند است اعلام فرمایند تعزیر مقرر در ماده مذکور چیست؟ چنانچه منظور از تعزیر اعمال ماده 612 قانون مجازات اسلامی باشد توجهاً به منتفی نبودن حکم قصاص چگونه می توان مجازات دیگری در کنار حکم قصاص صادر کرد؟ تعزیر یاد شده قابل تجدیدنظرخواهی است؟ تعزیر عنوان شده باید به تایید رئیس دادگستری نیز برشد؟ چنانچه اولیاءدم در اثناء مجازات تعزیری، آمادگی پرداخت تفاضل دیه را نمایند تکلیف چه خواهد بود؟ آیا تعیین تعزیر با حکم قصاص صادره منافات دارد یا خیر؟ از آنجایی که مجازات ارتکاب قتل عمدی اولاً : و با لذات حکم قصاص بوده و موضوع آن منتفی نشده می توان مجدداً مجازات دیگری در کنار حکم قصاص وضع نمود؟

منظور از تعزیر در ماده 429 قانون جدید مجازات اسلامی

منظور از تعزیر در ماده 429 قانون جدید مجازات اسلامی

پرسش : نظر به ماده 429 قانون جدید مجازات اسلامی خواهشمند است اعلام فرمایند تعزیر مقرر در ماده مذکور چیست؟ چنانچه منظور از تعزیر اعمال ماده 612 قانون مجازات اسلامی باشد توجهاً به منتفی نبودن حکم قصاص چگونه می توان مجازات دیگری در کنار حکم قصاص صادر کرد؟

تعزیر یاد شده قابل تجدیدنظرخواهی است؟

تعزیر عنوان شده باید به تایید رئیس دادگستری نیز برشد؟

چنانچه اولیاءدم در اثناء مجازات تعزیری، آمادگی پرداخت تفاضل دیه را نمایند تکلیف چه خواهد بود؟

آیا تعیین تعزیر با حکم قصاص صادره منافات دارد یا خیر؟

از آنجایی که مجازات ارتکاب قتل عمدی اولاً : و با لذات حکم قصاص بوده و موضوع آن منتفی نشده می توان مجدداً مجازات دیگری در کنار حکم قصاص وضع نمود؟

اگر دادگاه صادر کننده حکم قصاص پس از اعطاء مهلت و انقضاء آن اقدام به صدور قرار تامین مناسب نماید رئیس دادگستری می تواند به بهانه آن که بیم تجری محکوم علیه وجود دارد و محکوم علیه در دفاعیاتش جلسه محاکماتی اظهار داشته اگر آزاد شود مبادرت به ارتکاب قتل دیگری خواهد کرد از تایید قرار تامین خودداری می کند یا این که وظیفه رئیس دادگستری در تایید یا مخالفت با قرار تامین صرفاً در رعایت شرایط مندرج در ماده مزبور می باشد؟ به بیان دیگر آیا احراز بیم تجری از تکالیف رئیس دادگستری است یا محکمه صادر کننده رای؟

اظهارنظر در قرار تامین از وظایف خاص رئیس دادگستری است یا اینکه قائم مقام رئیس کل نیز می تواند اقدام کند.

در مواردی که اجرای حکم قصاص موکول به تحقق امری است؛ مثلاً وقتی که باید فاضل دیه برای اجرای حکم قصاص پرداخت شود و ولی دم توان پرداخت آن را ندارد یا به هر علتی از پرداخت فاضل دیه امتناع نماید، محکوم به قصاص بلاتکلیف در زندان میماند. قانون گذار برای حل این مشکل طبق ماده 429 قانون مجازات اسلامی 1392 طریقی را برگزیده است و منظور از «تعزیر» در این ماده توجهاً به ماده 447 همین قانون مجازت حبسی است که در ماده 612 قانون مجازات اسلامی 1375 مقرر گردیده است، محکومیت تعزیری مذکور، طبق عمومات قانون آیین دادرسی قابل تجدیدنظر خواهی است. تایید رئیس حوزه قضائی و رئیس کل دادگستری استان فقط ناظر به اخذ وثیقه و آزاد کردن مرتکب است و هر گاه صاحب حق قصاص (اولیاءدم مقتول) در اثناء اجرای مجازات تعزیری مذکور، آمادگی پرداخت فاضل دیه را داشته باشند، حکم قصاص اجرا خواهد شد و این تعزیر که به حکم قانون برای تعیین تکلیف این قبیل محکومان است با حکم قصاص صادره که موجبات اجرای آن فراهم نیست، منافات ندارد. تایید رئیس حوزه قضائی ورئیس کل دادگستری استان در خصوص اخذ وثیقه و آزاد کردن محکوم به قصاص جنبه استصوایی دارد و احراز شرایط برای آزادی و متناسب بودن وثیقه را شامل می شود. اظهار نظر در این مورد قابل تفویض به قائم مقام رئیس کل دادگستری نیز می باشد.

نظریه مشورتی شماره 2262/92/7 مورخ 29/11/92 اداره کل حقوقی قوه قضائیه

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید